کد خبر: ۱۵۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۹ تير ۱۴۰۱
سفیر سابق ایران در کره جنوبی در گفتگو با شیرازه:

قدرت میدان، ایران را مرکز توجه بین الملل قرارداده است

سفیر سابق ایران در کره جنوبی مورد توجه قرار گرفتن ایران در معادلات بین‌الملل را ناشی از قدرت میدان ایران دانست و گفت اقتدار سلحشوران و قدرت نظامی ایران، قدرت موشکی ایران و درایتی که بازی غرب را نخورده و با احتیاط حرکتها را طراحی می کند سبب این اقبال شده است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، فریدون انتظاری، سفیر سابق ایران در کره جنوبی و تحلیلگر مسائل سیاسی ، در گفتگو با شیرازه در تحلیل بر گزاری نشست آستانه به میزبانی تهران، گفت: نشست آستانه یک نشست دوره ای است که اکنون نوبت ایران است. اما اینکه ایران یک پای معادله سوریه است و پای قدرتمندش؛ اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: روسیه اکنون درگیر جنگ اوکراین است و ترکیه با سوءاستفاده از این خلاء، با در نظر گرفتن این مسئله که نفت سوریه را کردها استحصال می کنند، اکنون چهره ظاهرا مردمی به خودگرفته و مدعی است چهار میلیون آواره اینجاست و با بهانه تثبیت این منطقه، قصد دارد نفت سوریه را تصاحب کند

انتظاری ادامه داد: این سوءاستفاده ترکیه با هشدار روسیه و ایران مواجه شده، و به هر جهت باید برای این معضل فکری کند، چرا که خود ترکیه نیز درگیر مخالفان داخلی و کردهای مخالف حکومت (پ ک ک ) است و اکراد ترکیه و سوریه نیز با هم قرابتهایی دارند و ترکیه نمی‌تواند از این مسئله خودش را رها کند،.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: ترکیه در یک پیچ خاطرناک قرار دارد، اگر بخواهد در سوریه بایستد، به هیچ وجه روسیه و ایران قبول نمی کنند، اگر هم بخواهد از آنجا خارج شود، هم قدرت نفوذ منطقه ای و هم قدرت اقتصادیش در منطقه را خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه ترکیه اکنون تلویحا پذیرفته با ایران همکاری کند و یک فرمول پیدا کنند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی باید خیلی دقیق روی این مسئله توجه کند و حواسش باشد که ترکها سواستفاده ای نکنند.

سفیر سابق ایران در کره جنوبی در خصوص شرایط روسیه توضیح داد: روسها بیشتر در فکر خلاصی هستند و نگاهشان به اوکراین و جنگ انرژی و تقابلی که با اتحادیه اروپا دارند، است.

انتظاری اضافه کرد: البته ایران دارد از این فرصت حداکثر استفاده را می کند و نفت خود را به روبل می‌فروشد و به همین دلیل برای ایران مهم است. غرب هم دارد این مراحل را با دقت رصد می کند.

انتظاری تصریح کرد: از آن طرف چین هم بخاطر بحث کریدور شمال به جنوب و صادرات کالای چین، که ایران می تواند یک چهار راه برای مدیترانه و آفریقا باشد، به این اتفاقات توجه دارد.

وی با بیان این نکته که چین، روسیه، آرژانتین، آفریقای جنوبی، بدشان نمی آید که معادلات به گونه ای منطقی شکل بگیرد، که آنها هم سود ببرند. تأکید کرد: چین این مراحل را با دقت رصد می‌کند و چه بسا در مقوله بریکس هم تاثیر گذار باشد.

این قدرت میدان ایران است

سفیر سابق ایرات در کره جنوبی، در پاسخ به این سوال شیرازه، که چه چیز سبب این اقبال به ایران شود؟، گفت: این قدرت میدان ایران است. اقتدار سلحشوران و قدرت نظامی ایران، قدرت موشکی ایران و درایتی که بازی غرب را نخورده و با احتیاط حرکتها را طراحی می کند.

وی افزود: اگرچه فشار اقتصادی بر کشور زیاد است و تحریم‌ها وجود دارد اما به قول مقام معظم رهبری، کشورها آهسته آهسته دلار را از این چرخه خارج خواهند که وحشتناک ترین ضربه به اقتصاد آمریکا خواهد خورد.

انتظاری تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد بیش از این اذیت کند در آینده نه چندان دور با از دست دادن قدرت دلار در معادلات جهانی مواجه خواهد شد.

انتهای خبر/ح
نظرات بینندگان