کد خبر: ۱۵۶۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
گفتگوی اختصاصی شیرازه با کارشناسان حوزه زنان و خانواده؛

جایگاه و نقش پررنگ زنان در پیشرفت ایران قوی نیاز به تبیین دارد

جایگاه زنان و نقش پررنگ آنها در پیشرفت ایران اسلامی، موضوعی که نیاز به تبیین برای نسل جوان دارد.
جایگاه و نقش پررنگ زنان در پیشرفت ایران قوی نیاز به تبیین دارد

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، جایگاه زن و معنی زندگی و آزادی موضوعی است که باید برای نسل جوان و نوجوان، متناسب با هویت و تمدن ایران اسلامی تبیین شود.

برای نوجوانی که امروز در اوج هجمه های دروغ و شایعه پراکنی ها قرار دارد، باید از تاریخ و تمدن و هویت واقعی زن ایرانی و معنای واقعی آزادی یسخن گفت.

در این راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به سراغ کارشناسان حوزه زنان و خانواده رفته و در خصوص جایگاه زنان و نقش آنها در پیشرفت ایران اسلامی و مقایسه این موضوع با کشورهای غربی ‏و قبل از انقلاب ‏به گفتگو پرداخته است.

ساجده نقی زاده، معاون امور بانوان اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، گفت: طی صد سال گذشته نقش زنان در کشور ایران فراز و فرودهای مختلفی داشته و طی یک دوره هایی به سمت انگاره های غربی رفته و موفقیت ها و پیروزی ها و زندگی آرمانی برای زن، همان الگوی معرفی شده که الگوی زن در غرب بوده است  یا در بعضی دوره ها مثل دوره پهلوی ، الگوی زن ایرانی شبیه به الگوی زن شرقی در بستر سنت و فرهنگ واپس گرا به عنوان یک نقش بی اهمیت بوده است.

وی با بیان اینکه نقش زن در بعضی برهه های زمانی مثل انقلاب صنعتی دچار تحولاتی شده تصریح کرد: در زمان انقلاب صنعتی به زن آزادی عمل بیشتری داده شد. 

تقی زاده ادامه داد: از زمان بعد از انقلاب اسلامی تقابل دو نوع الگوی شرقی و غربی مطرح شد، دو الگویی که پر از عیب و ایراد هستند و هیچکدام شایسته ارائه به زن ایرانی و قابل ارائه به جامعه ایرانی اسلامی نیستند. 
 
معاون امور بانوان اداره حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در اسفند ماه ۱۳۹۱ در کنگره شهدای زن در خصوص الگوی سوم زن گفت: از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی بخصوص از زمان دفاع مقدس تا کنون شاهد فتوحات بزرگی از سمت زنان بودیم و شاهد بروز الگوی سومی از نقش زنان شدیم.

وی افزود: در الگوی سوم زن، هم می‌شود مسئولیت های خانوادگی و سنتی را به عهده داشت و هم در بستر اجتماع فعالیت های مختلفی در عرصه های متفاوت را دنبال کرد.

تقی زاده در پاییان اظهار کرد: الگوی سوم زن از طرفی باعث جلوگیری از افتادن در دام نگاههای افراطی و فمنیستی به زن می‌شود و از طرف دیگر از بی ارزش انگاری زن جلوگیری کرده و کرامت را به زن هدیه میکند.

در انتقال مفاهیم تاریخی به نسل جدید ضعیف عمل کرده ایم

منصوره طاهری، رییس مجمع کانون های فرهنگی استان فارس، نیز در گفتگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد:  زن مسلمان ایرانی در سطوح مختلف مسایل سیاسی و اجتماعی، خصوصا از انقلاب مشروطه تا کنون، همواره نقش‌آفرین و تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه زمان انقلاب اسلامی هم زنان در عرصه حمایت و پشتیبانی از مبارزان حضور موثری داشتند، عنوان کرد: نهضت تنباکو، انقلاب مشروطه و مقابله مستقیم با بیگانگان استعمارگر مانند انگلیس در ایران ، اعتراضات گسترده زنان در تهران, تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها در مقابله با اعطای امتیاز توتون و تنباکو به انگلیسی ها ،  مقابله مسلحانه سردار بی بی مریم بختیاری با انگلیسی ها برخی از تاثیر گذاری حضور زنان و نقش آن ها در انقلاب ها است.

 طاهری در ادامه تصریح کرد: زمانی که زن مسلمان ایرانی در حال انجام فعالیت های مبارزاتی بود، زن اروپایی بر سر به دست آوردن حق مالکیت خصوصی و استقلال اقتصادی تلاش می‌کرد و این تفاوت پیشینه ی زن مسلمان ایرانی و زن غربی است.

رییس مجمع کانون های فرهنگی استان فارس ادامه داد: ما در انتقال این اطلاعات به نسل جدید، ضعف شدید داشته ایم و الان اگر از یک دختر دهه هفتاد و هشتادی سوال کنیم هیچکدام از وقایع مهم تاریخی و نقش تاثیرگذار زنان در انقلاب ها را نمی‌داند و ذهنی خالی از هویت تاریخی خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت قیام زنان ایرانی با انقلاب دیگر کشورها توسط زنان، از یک سو حضور تمام طبقات اقتصادی زنان در مبارزات سیاسی انقلابی ایران و از سوی دیگر رنگ و بوی مذهبی مبارزات سیاسی زنان ایران است؛ در حالیکه کشورهای دیگر منطقه با توجه به رشد ناسیونالیسم در غرب آسیا، مبارزات سیاسی شان عمدتا غیر دینی و گاهی اختلافات طبقاتی بوده است.

طاهری گفت: افزایش چشمگیر حضور زنان در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، پزشکی، هنری، ورزشی، دانشگاهی و ... نشان از وجود امنیت و آزادی برای زنان در جامعه است. در حالی که در دیگر کشورها نیز شاهد افزایش تحصیلات عالیه و حضورهای اقتصادی و اجتماعی زنان هستیم اما به همان میزان تعرض به زنان و خشونت علیه زنان طبق آمار و اعتراف کشورهای غربی رشد داشته است تا جاییکه جنبش‌های اجتماعی زنانه، نظیر جنبش میتو برای سالم سازی فضای جامعه شان و مقابله با تعرض ها و تجاوز ها به زنان به راه افتاده است.


انتهای پیام/س/م


نظرات بینندگان