کد خبر: ۱۵۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
یکی از نابینایان استان فارس در گفتگو با شیرازه:

نابینایان نباید خانه باشند/مناسب سازی فضای شهری خواسته ی اصلی نابینایان

باقری گفت: تا زمانی که نابینایان در خانه بنشینند نه کسی آنها را می شناسد و نه توانمندی هایشان را کشف می کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، 23 مهر به عنوان روز جهانی نابینایان نامگذاری شده است و فرصتی است که در این روز به این قشر از جامعه نگاه ویژه ای شود و گوشه هایی از توانمندی ها و چالش های پیش روی آنان در رسانه ها ذکر  و تلنگری به مسئولان زده شود و بدانند که در معنای واقعی کلمه باید مسئول باشند و در طول سال و دوران مسئولیت خود باید برای زندگی بهتر نابینایان و معلولان جامعه تدبیری بیندیشند.

نابینایان با عصای سفید که همچون بال فرشته است با دلی چراغانی شده از نور الهی عمر می گذرانند و همواره در محضر همیشه سبز معبود بر سجاده ای از عشق پیشانی به خاک نهاده و با نورجان خویش، زیبایی های زندگی و شگفتی های خلقت را با تک تک سلول های وجودشان لمس می کنند.

به همین مناسبت به سراغ رضا باقری یکی از نابینایان استان فارس رفته ایم که از ناحیه دو دست نیز معلول است اما به عنوان دانشجوی کامپیوتر، مربی فنی و حرفه ای در رشته کامپیوتر، صدابردار و تدوینگر برنامه های صوتی و پادکست توانسته در جامعه حضوری موثر داشته باشد و نشان دهد که معلولیت، محدودیت نمی آورد.

باقری در گفتگو با خبرنگار این رسانه تصریح کرد: مناسب سازی فضای شهری، سازمان ها و ارگان های مختلف و فضای نرم افزاری ارگان ها از جمله خواسته های نابینایان است.

وی اظهار کرد: برخی ارگان ها و نهادها و شرکت ها که برای ارائه خدمات و محصولات خود، نرم افزارهای خاص دارند باید تا حد امکان تلاش کنند تا این نرم افزارها در دسترس افراد نابینا قرارگرفته و استفاده از آنها به صورت عملی ممکن باشد.

این جوان توانمند ابراز کرد: کارفرمایان باید به افراد نابینا اعتماد کرده و کار را به آنها بسپارند و بدانند این قشر از جامعه می توانند در زمینه های مختلف از جمله طراحی سایت، برنامه نویسی، تایپ و ... عملکرد خوبی داشته باشند.

وی ضمن گلایه از عدم به کارگیری نابینایان در برخی ادارات و نهادها بیان کرد: در حال حاضر ارگان های مختلف نهایت کاری که می کنند این است که از افراد نابینا به عنوان اپراتور استفاده کرده و تلفنی را به وی اختصاص می دهند اما ممکن است این فرد در کاری دیگر بتواند عملکرد بهتری داشته باشد.

طبق ماده 15 قانون حمایت از معلولان، دولت مکلف است حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها، سازمان‏ها، مؤسسات، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به جز موارد ذکرشده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد و این مربی کامپیوتر در این خصوص اظهار کرد: بسیاری از ارگان ها و نهادهای دولتی این قانون را رعایت نمی کنند.

باقری بیان کرد: آموزش و پرورش تا حدودی این قانون را رعایت می کند اما افراد نابینا را به عنوان دبیر رابط استفاده می کند و این افراد باید در مدارس تلفیقی حضور یافته و به دانش آموزان نابینا کمک کرده و این در حالی است که خیلی از این دبیران چون خود مشکل بینایی دارند نمی توانند به دانش آموزان کمک زیادی کنند.

وی افزود: طبق این قانون، کارفرمایان هم از مالیات معاف شده و هم دولت بخشی از حق بیمه ی فرد نابینا را به آن کارفرما بر می گرداند.

این تدوینگر بیان کرد: در حال حاضر در خصوص ویرایش صدا و تصویر از نرم افزاهایی استفاده می کنیم که نسخه های بالای آنها برای ما دسترس پذیر نیست و ما به ناچار باید از نسخ قدیمی آن استفاده کنیم ولی با این وجود تلاش می کنیم که با همین ابزار، با بهترین کیفیت کار را انجام داده و محصول باکیفیتی را در اختیار سفارش دهنده قرار دهیم.

وی در رابطه با نقش صدا و سیما در حمایت از نابینایان بیان کرد: یک برنامه جمعه شب ها از رادیو فارس به عنوان روشنا پخش می شود که از نویسندگی، صدابرداری، آیتم سازی و اجرای آن را نابینایان انجام داده و در اختیار رادیو قرار می دهند.

باقری افزود: این برنامه به دنبال فرهنگ سازی و دادن اطلاعات و آگاهی به افراد نابینا است و توقع انتظارات این قشر از مسئولان در برنامه روشنا مطرح می شود.

وی تاکید کرد: صدا و سیمای مرکز فارس و سایر استان هایی که به افراد نابینا اعتماد کردند بازخورد خوبی گرفته اند چرا که افراد نابینا تمام تلاش شان را می کنند که با بهترین کیفیت برنامه را روی آنتن ببرند.

باقری با بیان اینکه افراد نابینا نباید در خانه بنشینند گفت: تا زمانی که نابینایان در خانه بنشینند نه کسی آنها را می شناسد و نه توانمندی هایشان را کشف می کنند.

وی تصریح کرد: من علاوه بر مشکل بینایی از ناحیه دو دست هم معلولیت دارم اما با این وجود تلاش می کنم خودم را به جامعه ثابت کنم.

این فرد نابینا ابراز کرد: افراد نابینا باید هر توانایی که دارند را هرچند کوچک، به منصه ظهور گذاشته و بروز دهند چرا که ممکن است توانایی که از دید آنها کوچک است در نظر جامعه بزرگ باشد.

باقری ضمن تاکید بر استفاده نابینایان از عصای سفید تصریح کرد: نابینایان باید در بحث فرهنگ سازی، هر چیزی را که احساس می کنند غلط است، اصلاح کرده و یکی از همین غلط های مصطلح لفظ روشندل است.

به گزارش شیرازه، نابینایان همواره ثابت کردند که معلولیت محدودیت نمی آورد و استعدادهای بیشماری دارند که راهگشای آنها باشد و مسیر زندگی آنها را به سمت قله های پیشرفت هدایت کند.

مسئولان باید فرصت های کشف و توانایی استعدادها را برای این قشر از افراد جامعه فراهم نموده و با حذف موانع مختلف، روند حضور آنها را در جامعه تسهیل نمایند.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیرازه ، فارس ، نابینایان
نظرات بینندگان