کد خبر: ۱۵۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با شیرازه:

پرهیز از رفتارهای هیجانی در زمینه مصرف سرم و آنتی بیوتیک/ظرف سه هفته آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک رفع می شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اشاره به دلایل کمبود سرم و آنتی بیوتیک در استان فارس و کشور از داروسازها، داروخانه ها و مردم خواست از رفتار هیجانی بپرهیزند

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در حالی پاییز آغاز شد که بیماری آنفولانزا در استان فارس همزمان با سراسر کشور شیوع پیدا کرد تا جایی که سید وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با رسانه ها ضمن اشاره به آمار بالای ابتلا به این بیماری در فارس، افزایش مراجعه بیماران با علائم تنفسی به مراکز درمانی را زنگ خطر و هشداری جدی قلمداد کرد.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، از مردم خواست از مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ها خودداری نمایند اما با افزایش شیوع بیماری آنفولانزا همزمان با سایر نقاط کشور، تقاضای بیماران برای دریافت این اقلام دارویی افزایش یافت.

افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی از یک سو و کاهش تولیدات توسط کارخانه ها از سوی دیگر باعث شد تا آنتی بیوتیک در داروخانه ها کمیاب شود.

محمد جواد راعی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار این رسانه، نظارت بر تولید، واردات و توزیع داروها را یکی از وظایف سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در روزهای اخیر وجود داشت کمبود سرم بود و علیرغم اینکه کرونا مقداری فروکش کرده اما به علت شیوع آنفولانزا و افزایش اعمال جراحی غیر اورژانسی، مصرف سرم و آنتی بیوتیک افزایش پیدا کرد.

وی در خصوص اقدامات و راهکارهای سازمان غذا و دارو در خصوص کمبود سرم بیان کرد: سازمان غذا و دارو در دو نوبت نسبت به واردات دارو و همچنین افزایش ظرفیت کارخانه های داخل کشور اقدام کرده است و قرار است دو کارخانه دیگر نیز خط تولید سرم را راه اندازی کنند.

راعی به مشکلات و علل کمبود آنتی بیوتیک ها نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات در زمینه کمبود آنتی بیوتیک ها، قیمت گذاری بود و برخی کارخانه ها تعداد تولیدی شان را کاهش دادند تا قیمت گذاری صورت گیرد.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر مقداری واردات انجام شده و حدود ۶ هزار عدد شربت به استان فارس تعلق گرفته و دستور داده بودند که این مقدار به داروخانه های منتخب داده شود و ما آن را در داروخانه های شبانه روزی سراسر استان توزیع کردیم و به هر داروخانه تقریبا ۵٠ عدد شربت داده شد.

وی اظهار کرد: توصیه من به داروسازان و داروخانه ها و مردم این است که از اعمال هیجانی بپرهیزند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: در برخی موارد ابتلا به بیماری آنفولانزا ممکن است نیازی به آنتی بیوتیک نداشته و اصرار مردم پزشکان را مجبور کند که نسخه ای تجویز کنند.

راعی با بیان اینکه احتمالا ظرف دو سه هفته آینده مشکل کمبود آنتی بیوتیک رفع می شود، اظهار کرد: مردم باید شرایط را درک کرده و بدانند گاهی اوقات با استراحت می توانند این بیماری را پشت سر بگذارند.

علی محمد زارع یکی از شهروندان شیرازی در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: به تعداد زیادی از داروخانه های شهر مراجعه کردم اما متاسفانه نتوانستم سرم و آنتی بیوتیک مورد نیاز برای مادرم را تهیه کنم.

وی بیان کرد: یکی از داروخانه ها آب پاکی را روی دستم ریخت و گفت در حال حاضر با کمبود سرم مواجه هستیم و کسانی هم که با نسخه پزشک به داروخانه ها مراجعه می کنند متاسفانه با پاسخ منفی داروخانه ها مبنی بر عدم وجود سرم روبرو می شوند.

خانم معینی یکی دیگر از شهروندان ابراز کرد: شایسته نیست که بیماران ما علاوه بر رنج و درد بیماری، استرس تهیه دارو را نیز داشته باشند و مسئولان باید هرچه سریع تر راهکاری بیندیشند تا این مشکل حل شده و مردم بتوانند اقلام دارویی مورد نیاز خود را از داروخانه تهیه کنند.

وی بیان کرد: البته این واقعیت هم وجود دارد که برخی از این کمبودها به خاطر اقدامات خود مردم است که خودسرانه و بدون مراجعه به پزشک به داروخانه مراجعه نموده و مقادیر زیادی دارو طلب نموده و برخی از آن ها نیز بعد از مدتی در خانه فاسد شده یا تاریخ انقضاء آن تمام می شود اما استفاده نمی گردد.

به گزارش شیرازه، لازم است که مسئولان و متولیان امر با اتخاذ تصمیم مناسب و به موقع، نسبت به توزیع اقلام دارویی در داروخانه ها اقدام کرده و با افزایش ظرفیت تولید و نظارت بر روند تولید و همچنین فرهنگ سازی و اقناع مردم در خصوص نحوه استفاده از آنتی بیوتیک ها و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو، گام های عملی و موثری بردارند.

انتهای پیام/ر


نظرات بینندگان