کد خبر: ۱۵۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱
روایتی شیرین از اقدامات جهادگران بسیجی؛

روستایی که پس از ۴۰ سال تشنگی به همت بسیجیان سیراب شد

تلاش جهادگران برای رفع تشنگی ۴۰ ساله روستایی با قدمت ۱۰۰۰ سال، حرکتی جهادی که حالا دل ۱۳۰۰ نفر از اهالی روستای کنده ای از توابع شهرستان کوهچنار را خوشحال و لبهای تشنه مردمان روستا را سیراب کرده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، اگر چه در طول هفته بسیج خبرهای خوبی از اقدامات بی نظیر و موثر گروه های جهادی و بسیجیان در عرصه های مختلف بهداشت و درمان، عمرانی، ساخت و ساز مسکن محرومین، آبرسانی، اشتغال و... توسط پایگاه خبری شیرازه شناسایی و منتشر شد، اما اکنون که در آستانه سالروز تشکیل بسیج قرار داریم به مطلبی می پردازیم که در نوع خود بی نظیر است و توانسته مشکل چندین ساله اهالی یک روستا را با همت جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه حل کند.

تلاش برای رفع تشنگی ۴۰ ساله روستایی با قدمت ۱۰۰۰ سال، حرکتی جهادی که حالا دل ۱۳۰۰ نفر از اهالی روستای کنده ای از توابع شهرستان کوهچنار را خوشحال و لبهای تشنه مردمان روستا را سیراب  کرده است.

هر چند به گفته نبی الله عوض پور مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فجر فارس این قرارگاه در حوزه محرومیت زدایی کارهای بسیاری انجام داده که هر کدام به نوبه خود ارزشمند است، اما روستای مذکور که تا دو سه سال بعد از انقلاب هم از یک چشمه جاری در روستا سیراب میشده، ناگهان با خشک شدن چشمه و بی آبی روبرو می شود و 40 سال با تانکر و به سختی آب شرب اهالی تامین میشد.

عوض پور با بیان اینکه پس از خشک شدن چشمه تا کنون کسی به فکر آبرسانی به این روستا نبوده،عنوان کرد: در دولت های قبل و پیمانکاران متعددی پای کار رفته اند ولی ارتفاع 2 هزار و 650 متری  روستا باعث شده حتی به پروژه نزدیک هم نشوند.

اجرای ۴۱ پروژه آبرسانی توسط قرار گاه پیشرفت  و آبادانی سپاه فجر

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فجر فارس با بیان اینکه در حوزه آب شرب ۴۱ پروژه آبرسانی را در سال جاری در دستور کار داشتیم که همزمان با هفته بسیج  افتتاح شدند، افزود: در دولت سیزدهم که همکاری بین بسیج و دولت هم منظم تر و بیشتر شد منجر به آبرسانی به این روستاها گردید که تنها برای همین پروژه ابرسانی به کنده ای ۳۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد، همچنین  این پروژه که قرار بود، طبق  تفاهمنامه با مجموعه آبفا در ۳۰ ماه انجام شود، با کار و مدیریت جهادی همکاران در ۳ ماه به سرانجام رسید.

وی در ادامه به دیگر اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فجر فارس اشاره کرد و گفت: هر چند این قرارگاه بیشتر بر بحث محرومیت زدایی در 110 روستا در استان متمرکز است، اما در 5 کارگروه فرهنگی، تعلیم و تربیت، سلامت، اشتغال و کارگروه عمرانی در حال فعالیت می باشد.

از اقدامات فرهنگی تا ایجاد اشتغال پایدار در روستاها

عوض پور با اشاره به اینکه خود کار گروه عمران شاخه ها و زیرمجموعه های متنوعی دارد، اظهار کرد: از ساخت منازل محرومین و جاده های مواصلاتی بین مزارعی در حوزه توسعه اشتغال پایدار گرفته تا احداث مخازن نگهداشت آب(حوضچه های) و تحت فشار قرار دادن آب کشاورزی که موجب توسعه اشتغال پایدار روستایی میگردد از جمله این فعالیتها هستند.

این مسئول جهادی با بیان این مطلب که قرار گاه به دلیل دور شدن نسل جدید از آرمان های انقلاب در تعلیم و تربیت نیز ورود کرده است، ادامه داد: در کار گروه های آموزشی ۷ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را تحت پوشش قرار داده و مقرر شده جشنواره های خاص دانش آموزی هم برگزار شود.

به گفته وی قرارگاه پیشرفت و آبادانی صرفاً یک قرارگاه عمرانی نیست بلکه هم در حوزه فرهنگی و هم سلامت و هم در حوزه اشتغال و عمران همزمان با هم مسائل را پیگیری می کند و باید این فعالیت ها را در تعداد ۱۱۰ روستایی که عنوان شد تا مرحله ای پیگیری کنیم که همه مسائل آنها حل گردد و بعد می توانیم تعداد دیگری روستا به مجموعه فعالیت های خود اضافه کنیم و این وجه تمایز قرارگاه پیشرفت و آبادانی با بقیه قرارگاه های محرومیت زدایی سپاه می باشد؛ بقیه قرارگاه‌ها در حد توان و وسع خود اقداماتی را انجام میدهند اما قرارگاه پیشرفت رفت تا اتمام ماموریت خود اجازه نقل مکان به روستای دیگری را ندارد تا به طور کامل اهالی روستاها به توانمندی در پنج حوزه ذکر شده برسند و نیاز به خدمات نداشته باشند

عوض پور اضافه کرد: ما با استفاده از گروههای جهادی و خود مردم روستاها در کنار آنها هستیم و با استفاده از اعتبارات سپاه  و کمک هایی که به مجموعه میشود، به آنها کمک میکنیم تا خودشان در پیشرفت و آبادانی روستای خود سهیم شوند.

حضور طلاب جهادی با نام امام روستا جهت مشاوره های معنوی، تربیتی و فرهنگی

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی در ادامه به طلاب جهادی استقراری در روستاها نیز اشاره کرد که با عنوان امام روستا در مباحث فرهنگی مشاوره‌ای و عمرانی معنوی تربیتی ورود کرده و به مردم ارائه خدمت می دهند.

این مسئول جهادگر در خصوص عملکرد روستاهای تحت پوشش این قرارگاه عنوان کرد: از مجموع ۱۱۰ روستایی که در حال حاضر مشغول به پیگیری نیازمندیهای آنها هستیم دهستان راهکان از توابع شهرستان خفر با ۲۲ روستا بهترین عملکرد و همکاری را با مجموعه قرارگاه پیشرفت و آبادانی داشته است.

عوض پور در پایان اظهار کرد: توسعه کشاورزی و دامداری در این روستاها هدف اصلی ما می باشد چرا که این امر به ایجاد اشتغال پایدار کمک میکند و اشتغال آفرینی برای جوانان و مردم منطقه ایجاد می گردد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان