کد خبر: ۱۵۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

پاسکاری جان مردمان محله سعدی، بین مدیران خدمت‌رسان

محله‌ای که روزی با یک سیل ویران‌گر تمام هست و نیست مردمانش را به دست آب سپرد حالا مدتهاست چشم انتظار سیل‎بندی است که بین مسئولان شهر و استان پاسکاری می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، پنج فروردین ۱۳۹۸ بود که  بر اثر بارندگی‌های شدید در شهر شیراز، سیل ناگهانی جاری شد.

باران که از حوالی ساعت ۸ صبح شروع شده بود، به یکباره ریتمی تند و شدید به همراه بارش تگرگ به خود گرفت و هنوز دو ساعت از بارش مداوم باران نگذشته بود که سیل شهر را دربرگرفت و به یکباره تمام ماشین‌ها و افرادی که در مسیرش بود را شست و با خود برد.

در آن روز هولناک که عده‌ای از هموطنان که به امید گذران تعطیلات نوروزی به شهر شیراز سفر کرده بودند نیز در این اتفاق تلخ داغدار شدند و تا ابد شیراز برایشان شهر خاطرات تلخ نام گرفت.

اگر چه به ظاهر این سیل فقط از ورودی دروازه قرآن جاری شده بود و فیلم‌هایی که شاهدان عینی و مسافران هتل بزرگ شیراز از طبقات فوقانی این محل گرفته بودند، گویای این ادعا بود اما، چندی نگذشت که تماس‌های مکرر از گوشه و کنارمحلات اطراف شیراز با مسئولان شهر، شهرداری‌ها و ستاد بحران گرفته شد که منزل ساکنان محلات را آب فرا گرفته است، شاید بدترین صحنه‌ها و ویرانگرترین اتفاقات در محله سعدی موسوم به شهرک سعدی افتاده بود.

من نیز که در آن سال به عنوان خبرنگار در یکی از روزنامه‌های استان فارس مشغول به فعالیت بودم سری به منطقه سعدی زدم، منطقه ای که سیل، دیگر برای برخی منازلش چیزی باقی نگذاشته بود و همه وسایلشان با گل‌ولای یکی شده بود.

خوب به یاد دارم در آن روزها و پس از سر و سامان بخشیدن به وضعیت شهر، مسئولان و متولیان امر و به ویژه دستگاه قضایی به دنبال علت این اتفاق غریب‌الوقوع و مقصر اصلی حادثه بود هر کسی تلاش می کرد خود را تبرئه کند و تقصیر را برگردن دیگری بیاندازد.

یکی می‌گفت دلیل اصلی، طغیان رودخانه و ریزش آب از ارتفاعات بوده و دیگری عدم لایروبی مسیر سیل و بی‌توجهی شهرداری به هشدارهای سیل را علت واقعی عنوان می‌کرد و حتی عده‌ای نیز ایجاد تأسیسات شهری و خیابان در مسیر رودخانه خشک را عامل جاری شدن سیل دانستند.

 چند ماه بعد، بررسی‌ها نشان داد که تبدیل دره‌ی کناری دروازه قرآن به جاده ورودی شیراز در گسترش سیل و تلفات آن نقش اساسی داشته، چون همیشه در کنار این اثر تاریخی و نماد شهر راز، خندق یا دره‌ای  بوده که مسیر سیلاب‌های فصلی را مشخص می‌کرده که حدود 15 سال قبل از این حادثه شهرداری شیراز این دره را «با نخاله پرکرده و آسفالت نمود» و عملاً مسیر عبور سیلاب را به یک کانال لوله‌ای کوچک محدود کرده بود.

خلاصه آن سال ماجرای «کی بود کی بود من نبودم» که شیوه مسئولان در بحران‌هاست دوباره آغاز شد و با وجود جلساتی که برای تعدادی افراد مقصر شناخته شده در سیل از سوی دادگستری گرفته شد، کسی به سزای واقعی اعمالش نرسید و پاسخگوی تلفات جانی و مالی مردم نشد.

همان زمان برای منطقه سعدی که بیشتزین خسارت را دیده بود عدم وجود سیل‌بند بالا‌دستی یکی از عمده‌ترین دلایل ذکر شد ومقرر گردید متولیان امر در اسرع  وقت اقدام به ساخت سیل بند برای این منطقه نمایند تا با توجه به بارش‌های فصلی و ناگهانی شهر شیراز، دیگر ماجرای سیل سال 98 تکرار نشود.

اما متاسفانه اکنون پس از گذشت قریب به چهار سال از آن حادثه و درست زمانی که 75 روز تا پنجمین سالروز حادثه تلخ سیل شیراز مانده و در آستانه بارش‌های شدید باران، مجدد اهالی شهرک سعدی احساس خطر کرده و دست به دامن رسانه شدند تا پیگیر سیل‌بندی شوند که قرار بود در اولین فرصت ساخته شود و هنوز اندر خم یک کوچه باقی مانده و بین دستگاه‌های خدمت‌رسان بلاتکلیف مانده است.

سیل بند محله سعدی چشم انتظار تصمیم مسئولان

در این راستا علی کشاورز از یاوران شورای منطقه سه شهرداری شیراز (شهرک سعدی) از ماجرای سرگردانی‌های مردم محله برای یافتن یک متولی جهت ساخت سیل بند سخن می‌گوید.

این شهروند منطقه سعدی ماجرای سیل و سیل‌بند را اینگونه شرح می‌دهد که باتوجه به اتفاق چند سال گذشته‌ی شیراز، یکی از محلاتی که به شدت دچار آسیب شد به خصوص در بافت فرسوده، شهرک سعدی بود؛ مسئولین تصمیم گرفتند دلایل را بررسی کنند و در نهایت تصمیم گرفته شد با توجه به اینکه این منطقه در مسیر رودخانه‌ خشک و دامنه کوه بمو است سیل‌بندی احداث نمایند، چون رودخانه به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز که در گذشته صورت گرفته کشش آب‌های جاری شده ناشی از باران‌های شدید را ندارد.

و اما  در ادامه، ماجرای پیگیری‌های به نتیجه نرسیده مسئولان محلی را از زبان این یاور شورا بشنوید.

کشاورز می گوید:یک سال و اندی پیش مسئولین از جمله استاندار، نماینده، مدیرفنی استانداری، نماینده سازمان جهاد کشاورزی، دادستان شیراز، اعضای شورا، شهردار شیراز و برخی دیگر از مسئولان شهر و استان در منطقه حضور پیدا کرده و مقرر گردید در بالادست شهرک سعدی و رودخانه خشک چند سازه به صورت سیل‌بند ایجاد شود که آب به صورت مستقیم وارد شهرک نشود و از ما و مسئولان محلی خواستند تا با آنان همکاری کنیم تا هر چه سریع‌تر کار پیش برود، چون از قدیم تا کنون یک سری باغ‌های رُز و انگور در دو طرف رودخانه وجود دارد که باید توسط مسئولان تملک و رفع تصرف شود تا کار انجام پذیرد؛ شهرداری متقبل شد با بودجه شهر، سیل بند را احداث کند به شرط اینکه تملک و رفع تصرف توسط سازمان آب و سایر دستگاه‌ها پیش برود ولی علی‌رغم اینکه نقشه‌برداری شد و مالکان اطراف رودخانه هم معرفی کردیم و محل سازه هم مشخص شد دیگر پس از آن هیچ دستگاه و ارگانی پیگیر و پاسخگوی این سازه‌ها نشد تا باغات تعیین تکلیف گردند.

به گفته این شهروند محله سعدی، چندی پیش جلسه‌ای با حضور نائب رئیس شورای شهر شیراز برگزار و قرار بر این شده که قبل از شروع بارندگی‌ها دستگاه متولی جهت تملک اراضی مشخص شود که تا کنون اهالی منطقه چهار نامه به بحرینی دادستان مرکز استان زده‌اند و دادستان دستور داده که آقای ابراهیمی معاون دادستانی می بایست متولی تملک را معین و معرفی کند.

کشاورز می‌گوید: متاسفانه از آن به بعد چند بار پیش دادستان رفتیم و جوابی هم از هیچ‌یک از دستگاه‌ها نگرفتیم، چون متولی رفع تصرف اراضی سازمان آب است که پاس می‌دهد به منابع طبیعی و محیط زیست و آنها هم عنوان می‌کنند، آب این سد به درد ما نمی‌خورد و دام و احشامی در منطقه بمو نداریم که بتوانند بهره ببرند، از طرفی نیزسازمان آب معتقد است به دلیل اینکه در محدوده منابع ملی و و طبیعی است و از طرفی متصل می‌شود به شهرداری، متحمل هزینه تملک نمی‌شود و شهرداری هم که این منطقه را خارج از محدوده شهر می‌داند و قبول نمی‌کند بودجه شهر را خارج از محدوده خرج کند.

در انتها کشاورز با ابراز تاسف از پاس‌کاری‌های صورت گرفته از سوی مسئولان و بی نتیجه ماندن احداث سیل‌بند،معقد است که متاسفانه اکنون ساخت سیل‌بند و نجات جان مردم محله سعدی بین دستگاه‌های متولی و خدمات‌رسان  گیر کرده و می‌طلبد دادستان قاطعانه ورود کند و سازمان یا اداره متولی را معرفی نماید تا اهالی محله بدانند از کجا پیگیر مطالبه خود باشند تا باردیگر سیل بر سر خود و خانواده‌هایشان آوار نگردد.

آیادر آینده نزدیک شاهد احداث سیل‌بند خواهیم بود؟

به منظور تکمیل اطلاعات خود موضوع را از محمدرضا هاجری عضو و ناظر شورا در منطقه سعدی نیز پیگیر شدیم.

هاجری هم به جلسه‌ای که کشاورز ذکر کرده بود اشاره کرد، جلسه‌ای که در کنار خود مسیل و در جاده خرامه برگزار شده بود و لازمه اجرای سیل‌بند را تملک باغات اطراف رودخانه می‌دانست.
 این ناظر شورا می‌گوید: این کارمی‌بایست توسط سازمان آب انجام شود اما گفته که قادر نیست، از طرفی نیز مقرر گردید شهرداری منطقه سه، چند سیل بند موقت در طول مسیر انجام دهد که در حال پیگیری است ولی سازه‌ی اصلی نیازمند همکاری مالکان باغ، سازمان آب و شهرداری می‌باشد که با یکدیگر به تفاهم برسند تا در چهار نقطه صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز از نامه‌نگاری‌هایی که با ادارات مختلف از جمله محیط زیست انجام داده‌اند خبر داد و اعلام کرد که به محیط زیست هم نامه زده شده که هر چه زودتر آبخیزداری کوه بمو شکل بگیرد تا آب‌هایی که جاری می‌شود در حفره‌هایی جمع شوند تا در تابستان وحوش هم بتوانند استفاده کنند.

هاجری بر این باور است که اگر شرکت آب و فاضلاب این تملک‌ها را انجام دهد و حمایت‌های دستگاه‌های متولی صورت گیرد در آینده نزدیک شاهد احداث سیل‌بند خواهیم بود.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان