کد خبر: ۱۵۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان فارس در گفتگو با شیرازه:

انقلاب اسلامی بر پایه ظلم‌ستیزی، انسجام ملی و عدالت‌گستری بنا شده است

معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان فارس، گفت: انقلاب اسلامی بر پایه اصول و محورهایی مانند ظلم ستیزی، دشمن شناسی، عدالت گستری، مهرورزی، اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان شکل گرفت.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، روز گذشته سالگرد چهل و چهارمین پیروزی انقلاب اسلامی بود، انقلابی که پس از انقلاب عظیم پیامبر اسلام بزرگترین انقلاب بشریت به شمار می‌رود که بر پایه تعالیم آسمانی و امت واحده بنیان‌گذاری شد و توانست ریشه و اساس  رژیم پهلوی را متلاشی و منهدم کند.

 این کار امکان‌پذیر نبود مگر با رهبری و هدایت حضرت امام خمینی(ره) و انسجام و اتحاد ملی مردم ایران و امسال پس از گذشت ۴۴ سال و درست زمانی که همه چشم‌ها خیره به خیابان‌های ایران بود برای اینکه ۲۲بهمن وجود نداشته باشد دوباره مردم این سرزمین با همدلی، همسویی و همگامی دست به دست هم داده و به جهان‌یان ثابت کردند که هم انقلاب سال ۵۷ و هم حضور بی سابقه دیروزشان نشان از همبستگی و اتحادی است که تاکنون ایران را در قله نگه داشته است و این حماسه حضور نشان‌گر این است که نهضت انقلاب اسلامی قطعاً بر پایه محورهای قرآنی و اسلامی بنا شده و دستی فوق همه دست‌ها در همه حال نگهدار ابن نهضت است.

 در همین راستا گفتگوی تفصیلی با عبدالحمید خسروی معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان فارس انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

-شیرازه:
نهضت انقلاب اسلامی بر پایه کدام محورهای قرآنی و اسلامی شکل گرفت؟

خسروی:
«کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» انقلاب اسلامی بر پایه اصول و محورهایی مانند ظلم ستیزی، دفاع از مظلومان و مستضعفان، عدم سلطه کفار بر امت اسلامی، اجرای احکام اسلامی، دشمن شناسی، عدالت گستری، مهرورزی، اتحاد، انسجام و همبستگی مسلمانان جهان شکل گرفت.

شیرازه:
چرا به رغم قدرت دنیایی پهلوی دوم و حمایت خارجی از او حضرت امام روح‌الله پیروزی نهضت را قطعی دانستند؟

خسروی:
ایمان راسخ امام به خداوند متعال و  اینکه عالم محضر خداست و باور راستین به سنت‌های الهی و جهان‌بینی توحیدی و اعتماد به ملت بزرگ ایران و ایمان به نصرت جنود الهی در مقابل قدرت های پوشالی دنیوی، این پیروزی را قطعی کرد.

شیرازه:
انقلاب اسلامی چگونه معادلات جهانی در عرصه سیاست را برهم زد؟

خسروی:
در شرایطی که جهان به دو بلوک شرق و غرب تقسیم شده بود انقلاب اسلامی بدون وابستگی به دو ابر قدرت شعار《نه شرقی و نه غربی》را سرلوحه کار خود قرار داد و مهمترین تحول و پدیده را در قرن بیستم با خیزش ملل مستضعف جهان رقم زد و امروزه هم با ایستادگی در برابر جهان تک قطبی و تک صدایی در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه ایدئولوژیک و گفتمان‌سازی بعنوان یک قطب و ابر قدرت مطرح می‌باشد.

شیرازه:
 چرا انقلاب اسلامی مکتب و گفتمان محسوب می‌شود؟

خسروی:
از آنجا که انقلاب اسلامی براساس تعالیم انسان‌ساز اسلام و سیره معصومین (ع) بنا نهاده شده است بعنوان مکتب محسوب می‌شود و به دلیل توجه به توده‌های مردم با هر رنگ و زبان و قومیت و دین و آیین موجبات تغییرات بنیادین و عمیق در روابط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و به وجود آمدن ساختارهای جدید و تشکل‌های مدنی و مقدم دانستن مصالح عمومی مردم بر مصالح فردی باعث پیوند بین دین و دنیای مردم شده است و به همین خاطر عنوان گفتمان محسوب می‌شود.

شیرازه:
بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی در چند جمله چیست؟

خسروی:
استقرار حکومت اسلامی و احیای آموزه‌های دینی و اجرای برخی از احکام اسلامی و توجه به کرامت انسان‌ها و عینیت بخشیدن به آیه شریفه 《وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا》و اتحاد بین اقشار مختلف مردم و تحقق شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی از عمده دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 شیرازه:
وجود تفاوت عمده انقلاب اسلامی با انقلاب‌های فرانسه، امریکا، روسیه و چین چیست؟

خسروی:
وجود رهبری مکتبی و توحیدی و برخواسته از بطن و متن توده‌های مختلف مردم و دارا بودن اهداف مُعَیّن و مشخص براساس آموزه‌های دین اسلام مانند استقرار نظام توحیدی، عدالت اجتماعی، احیای ارزش‌های انسانی با مشارکت آحاد مردم وجه مشخصه انقلاب اسلامی در مقایسه با سایر انقلاب‌ها می‌باشد زیرا در سایر انقلاب‌ها، رهبران آنها، رهبران احزاب و گروه‌های خاصی بوده و خاستگاه انقلاب‌ها فراگیر و مردمی نبوده است.

شیرازه:
 اگر انقلاب اسلامی رخ نمی‌داد یا پیروز نمی‌شد ایران امروز چه وضعیتی داشت؟

خسروی:
تداوم وابستگی و محرومیت و عقب ماندگی مناطق مختلف کشور و وجود حاکمیت دین ستیز و سکولار و رژیم مورثی پدر و فرزندی و محرومیت مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور را شاید بتوان واقعی‌ترین چهره از ایران آن روز ترسیم کرد.

شیرازه:
 رخدادی چون انقلاب اسلامی را چه آفاتی تهدید کرده و می‌کند؟

خسروی:
رانت‌خواری، رفاه‌طلبی، تجمل‌‌گرایی، باندبازی و فساد مقامات، مسئولین و مدیران، آفات عقیدتی و اخلاقی و ترویج فساد و بی‌بند و باری و عدم حاکمیت ارزش‌های والای انسانی، عدم تبعیت از ولایت فقیه ‌به عنوان رکن رکین انقلاب اسلامی، تزریق یاس و ناامیدی در جامعه و ایجاد اختلافات داخلی و تفرقه بین مردم و همچینین تهدید‌های نظامی و اقتصادی و شبیخون فرهنگی دشمن از جمله آفاتی است که انقلاب اسلامی را تهدید می‌نماید.

شیرازه:
 آیا ما شاهد تحقق همه آرمان‌ها و غایات انقلاب‌مان بوده ایم و اگر نه چرا؟

خسروی:
خیر، چون به تعبیر مقام معظم رهبری تغییر نظام سیاسی اتفاق افتاده اما انقلاب که امر تدریجی است باید در طول زمان تحقق یابد. علاوه بر وقوع جنگ تحمیلی ۸ ساله و تهدیدها و تحریم‌ها و فشارهای خارجی، ضعف ایمانی و فکری و سهل‌انگاری‌ها و عافیت‌طلبی و عدم اتکا و باور به داشته‌های خود و عدم اجرای مدیریت جهادی و فاصله‌گیری مدیران و مقامات از آرمان‌های اصیل انقلاب و گفتمان امامین انقلاب بخشی از دلایل عدم تحقق همه آرمان‌های انقلاب می‌باشد.

شیرازه:
 چرا انقلاب اسلامی تبدیل به الگوی محرومان و ستمدیدگان و مستضعفان عالم شد؟

خسروی:
《امروز ایران، فردا فلسطین》 شعار محوری ابتدای انقلاب بود. حمایت عملی و از سر صدق و اخلاص از محرومان و مستضعفان فارغ از مرزهای جغرافیایی و قومیت و دین و عقیده به عنوان وظیفه اسلامی و انسانی در انقلاب اسلامی به باور و یقین مردم محروم و ستمدیده جهان تبدیل شد و امروزه ایران اسلامی الگو و پایگاه ضد استکباری و ضد استبدادی و امید مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان قلمداد می‌شود.

شیرازه:
 نقش حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب و جانشین ایشان حضرت امام خامنه‌ای در هدایت الهی و استمرار انقلاب اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خسروی:
نقش امامین انقلاب در پیروزی و استقرار و استمرار انقلاب اسلامی همان نقش ناخدای کشتی طوفان زده است که کشتی را به سلامت به ساحل امن و آرام هدایت می‌نماید. امامین انقلاب نیز در کوران حوادث دهر عامل حفظ و بقا و حرکت انقلاب اسلامی و حفظ تمامیت ارضی کشور با تکیه بر عنایات الهی و حمایت‌های مردمی بوده و می‌باشند.

شیرازه:
 منظور حضرت امام خمینی (ره) از عبارت صدور انقلاب چه بود؟ آیا این اتفاق افتاده است؟

خسروی:
صدور انقلاب یعنی تبیین و ترویج اهداف و آرمان‌های انقلاب در سراسر گیتی و بیداری مردم در اقصی نقاط جهان و حمایت از مبارزات حق‌طلبانه مستضعفان جهان، که این موضوع در اصل ۱۵۴ قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. 
به نظر می‌رسد با شکل‌گیری محور مقاومت  و باور مردم در کشورهای مختلف به اینکه ایران ام‌القرای جهان اسلام و یاور ستم‌دیدگان است پیام انقلاب به گوش جهانیان رسیده است هرچند نیازمند بسترسازی و ایجاد ساز و کارهای اجرایی مناسب جهت ساماندهی جبهه حق می‌باشیم.

شیرازه:
 روحیه انقلابی چه معنایی دارد و انقلابی کیست؟

خسروی:
به تعبیر مقام معظم رهبری یک انسان انقلابی شجاعت دارد، اهل اقدام و عمل، بن بست شکن، گره‌گشا و امیدآفرین است. بنابراین فرد انقلابی باید علاوه بر پاکدامنی و پاکدستی با روحیه جهادی وقت و انرژی و توان خود را وقف خدمت به دین و مردم و میهن نماید.

شیرازه:
تصویر کلی ایران در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی چگونه است؟

خسروی:
برخلاف تصوری که بعضا در ذهن برخی از جوانان و نوجوانان شکل گرفته است قبل از انقلاب بخصوص در دو سال پایانی رژیم پهلوی به دلیل افزایش شدید قیمت نفت، عارضه بیماری هلندی بر اقتصاد ایران حاکم شد. افزایش نرخ تورم، بالا بودن نرخ بیکاری، پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، پایین بودن سطح بهداشت و درمان، نرخ بالای بی‌سوادی، سطح پایین خدمات عمومی مانند راه، آب، برق و گاز به نحوی که کمتر از ۵ درصد مردم آن هم در برخی از شهرهای بزرگ از نعمت گاز برخودار بودند. تراز تجاری منفی (بدون نفت)، وابستگی شدید اقتصادی، شکاف طبقاتی بالا و افزایش ضریب جینی بخشی از واقعیت‌های اقتصاد ایران بود. 

پس از انقلاب اسلامی علی رغم وقوع جنگ تحمیلی ۸ ساله، خیانت‌ها و خباثت‌‌های داخلی و خارجی، ترورها، جنگ‌های تجزیه‌طلبانه و مسلحانه داخلی و تحریم‌های اقتصادی و برخی بی تدبیری‌ها، اگرچه از نظر اقتصادی به دلیل افزایش حجم نقدینگی، نرخ بالای تورم، کاهش ارزش پول ملی و نرخ بالای بیکاری زندگی اکثریت مردم را با  مشکلاتی مواجه کرده است اما انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی در حوزه‌های علمی، دفاعی، بهداشتی و درمانی، هوا و فضا، فناوری، نانو و عمران و آبادانی و محرومیت‌زدایی داشته به نحوی که به عنوان نمونه امروزه بیش از ۹۵ درصد مردم در کشور از نعمت گاز برخوردار می‌باشند.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان