کد خبر: ۱۵۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
استاندار فارس:

نگهداری از بناهای میراثی در طرح های بازآفرینی شهری مورد تاکید است

استاندار فارس با بیان اینکه حفظ و نگهداری از بناهای میراثی در طرح های بازآفرینی شهری مورد تاکید است گفت: کمیته فنی و معماری، کمیته حقوقی، کمیته اطلاع رسانی و کمیته سرمایه‌گذاری اقتصادی ذیل کمیته بازآفرینی شهری در استان تشکیل می شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ، شامگاه سه شنبه در ستاد بازآفرینی شهری استان در شیرازگفت: در کمیته فنی و معماری همانند پروژه‌های نهضت ملی مسکن، به ساخت مسجد، مدرسه، فضای ورزشی، کتابخانه و پاسگاه انتظامی توجه شود.

وی افزود: بحث بازسازی بافت شهرها به ویژه در شهرهای قدیمی تر به عنوان یک هدف در دستور کار است و در این مسیر یک سری تسهیلات به ویژه بر اساس آیین نامه جدیدی که شورای عالی شهرسازی مصوب کرده پرداخت می شود که البته اصرار بر حفظ و نگهداری بناهای میراثی مورد تاکید است.

ایمانیه اظهارکرد: علاوه بر این، اختیاراتی نیز به شوراها، کمیسیون ها و کارگروه‌های استانی تفویض می شود که تمام این ظرفیت‌ها را در جهت تحقق این مهم یعنی بازسازی بافت شهرها در کنار هم قرار می‌دهیم.

استاندار فارس گفت: منابع مالی جهت انجام این کار هم می تواند توسط مردم تامین شود و در صورتی که در توان مردم نباشد، می توانیم از ظرفیت و توان سرمایه گذاران استفاده کنیم؛ دولت نیز امکانات، مجوزها و تسهیلات را تامین می کند تا این هدف محقق شود.

وی افزود: در این زمینه همه شهرداران و فرمانداران کمک کنند تا طی یکی دو هفته آتی سهمیه هر شهرستان و اینکه وظیفه و اختیارات فرمانداران، شهرداران و مسئولان ادارات راه و شهرسازی شهرستان ها چیست مشخص شود و جلساتی نیز در همین ارتباط با مدیریت فرماندار تشکیل گردد.

بهترین روش بازآفرینی شهری، جایگزینی طرح نهضت ملی مسکن است

روح الله اکبری دستیار ویژه و مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در شرایط امروز اقتصادی کشور بهترین روشی که می شود بحث طرح نهضت ملی مسکن را جایگزین کرد بازآفرینی شهری است.

وی افزود: در بحث بازآفرینی ۲ رویکرد وجود داشته که یکی رویکرد توانمند سازی افراد و یک رویکرد نیز توانمندسازی محیط بوده است.

اکبری ادامه داد: مهم است که این به یک جریان اجتماعی تبدیل شود نه صرفا یک جریان کالبدی و شهرسازی و فنی باشد.

دستیار ویژه و مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: باید کاری کنیم که همه گروه های هدف پای کار بیایند و امیدواریم با کمک همه و فعال شدن ستادهای استانی و شهری این مهم محقق شود.

اکبری افزود: اگر این بسته نیاز به بازنگری دارد در شورای عالی معماری و شهرسازی مشوق جدید بدهیم، جاهایی نیز به کمیسیون ماده پنج و ستاد شهرها و شهرداری ها اختیار داده شده و آنجا هم که نیاز به اختیار جدید است و نیا به بازنگری در ضوابط طرح هست آمادگی داریم.

بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده، متضمن نوسازی این بافت است

محمود رضا طالبان مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم گفت: بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده، متضمن نوسازی بافت های فرسوده ناکارآمد شهری است.

وی افزود: این کار با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن انجام می شود.

طالبان ادامه داد: این مصوبه دارای ویژگی انعطاف پذیری مناسب با توجه به شرایط هر شهر است و ضمن آسیب شناسی ضوابط، فرصت ویژه‌ای برای سازندگان و مالکان فراهم می کند و به توانمند سازی اقتصادی ساکنان بافت های فرسوده و ایجاد ارزش افزوده دارایی های آنها و افزایش کیفیت فضای سکوت می انجامد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا
برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان