کد خبر: ۱۵۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
شیرازه از آشفتگی حال و روز مسکن در شیراز گزارش می‌دهد؛

دلالان مجازی و عدم نظارت مسئولین، بلای جان آشفته بازار مسکن

پس از بی‌خیالی مسئولان حالا باید منتظر برچیده شدن بساط دلالان مجازی و کوتاه شدن دست‌شان از سر بازار مسکن باشیم تا شاید امیدی بر بهبود وضعیت اجاره‌بها و قیمت املاک و مسکن باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،در ایران همواره و به‌ویژه سال‌های اخیر بازار خریدوفروش مسکن و رهن و اجاره آن، بازار رها شده و بی متولی است که هر کسی از راه می‌رسد تصمیم و قیمتی جدید بنا می‌کند و آن را معیار اصلی معامله قرار می‌دهد.

 شاید درگذشته و پیش از بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی واپایش و نظارت بر این آشفته‌بازار راحت‌تر بود؛ اما این مشکل از زمانی شدت گرفت و عنان اختیار از کف مشاورین املاک و متولیان ربود که ملک و مسکن و...به‌جای معامله در دنیای حقیقی پا به فضای مجازی گذاشت و مرجع خریدوفروش و تعیین رهن و اجاره‌ها به این فضا منتقل شد.
 
گر چه عده‌ای نوشتن و پرداختن به موضوع گرانی مسکن را کاری بیهوده و عبث می‌دانند، اما حکایتش آن‌قدر تلخ و تکراری است که شاید پرداختن به آن تنها بهانه‌ای باشد برای یادآوری این معضل اجتماعی به مسئولان وگرنه حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدت‌هاست آرامش خیال را از مردم ربوده و معضلی شده که حل آن کار یکی دو دستگاه و نهاد نیست، بلکه همت جمعی مسئولان را می‌طلبد.
 
 هر چند در این میان بیشتر شهروندان، بی‌دروپیکر بودن و عدم نظارت مسئولان در قیمت‌گذاری‌ها را دلیل اصلی این آشفته‌بازار می‌دانند؛ اما به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز عوامل دیگری از جمله سایت دیوار، وجود دلالان، منازل مبله و مشاورین املاک غیرمجاز از مهم‌ترین عوامل مؤثر در این اتفاق است.
 
 با گشتی کوتاه در مشاورین املاک شهر، متوجه خواهید شد که این آشفته‌بازاری که شهرام نامدار رئیس اتحادیه مشاورین املاک کلان‌شهر شیراز از آن سخن می‌گوید، بر سرانگشتان عده‌ای سودجو می‌چرخد که نفع شخصی خود را بر آرامش و آسایش هم‌وطنان مقدم می‌دانند و با تبانی‌های ناجوانمردانه با مالکین قیمت‌هایی نجومی پیش پای مالکان می‌گذارند.
 
 یکی از شهروندان که برای رهن و اجاره به مشاور املاکی در منطقه پاسارگاد (سراج) مراجعه کرده بود، عنوان کرد: سال گذشته مبلغ 300 میلیون رهن و 4 میلیون اجاره پرداخت می‌کردم؛ اما اکنون مالک و مشاور املاک با هم تبانی کردند و مبلغ را دوبرابر کرده‌اند.
 
 او با ابراز تأسف از بازار بی‌دروپیکر مسکن در شیراز، می‌گوید: قیمت حاشیه شهر هم مبالغی گزاف بر منازل گذاشته‌اند، به‌گونه‌ای که هیچ فرقی با مناطق مرکزی شهر ندارد.
 
 خانم جوانی هم که مشخص بود از شدت چرخیدن در مشاور املاکی‌های شهر خسته شده گفت: حاضر شدم در مناطق جنوب شهر و کم‌تر برخوردار، هم، منزلی تهیه کنم؛ اما آنجا هم وضع به همین شکل است، در منطقه کتس‌بس رهن یک منزل 70 تا 80 متری فرقی با منطقه داخل شهر ندارد، حتی گاهی گران‌تر هم هستند.
 
 البته با چندین شهروند که صحبت کردیم همه گلایه‌هایی شبیه به یکدیگر داشتند، اما عمده‌ترین حرف آنها یکسان‌شدن قیمت‌های حاشیه شهر با مناطق میانی و بالاشهر بود.
 
 نامدار در گفتگو با شیرازه، دلیل اصلی این اتفاق را مجدد فضای مجازی، دلالان این فضا و افراد سودجویی دانست که بی‌هیچ هزینه‌ای مشاور املاک مجازی باز کرده‌اند و قیمت‌هایی سرسام‌آور بر ملک می‌گذارند، بدون اینکه به محیط زندگی، ساختمان، و شرایط توجهی کنند.
 
 وی در ادامه گرانی مسکن در مرکز و مناطق بالای شهر و روی‌آوردن مردم به حاشیه شهر را از دیگر عوامل دانست و افزود: در چند سال اخیر شهروندانی که توان اجاره منزل در شهر را نداشتند به حاشیه‌نشینی روی‌آوردن که همین موضوع موجب شد قیمت مناطق جنوب و حاشیه نیز افزایش یابد.
 
 نامدار در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه که شما پیش‌ازاین و در گفتگو با خبرنگار ما از طراحی یک سامانه جهت کنترل قیمت‌ها خبر داده بودید؛ اما همچنان خبری نیست؟ عنوان کرد: بله سامانه مذکور که قرار بود هر منطقه را بر اساس ارزش واقعی قیمت‌گذاری کند تا مرحله نهایی پیش رفت؛ اما در عمل و اجرا حمایتی از سوی دستگاه‌های متولی و حتی برخی از همکاران ما نشد و همین امر باعث دل‌سردی بنده شد.
 
 رئیس مشاورین املاک شیراز که عدم نظارت بر سایت دیوار، منازل مبله و عدم حمایت مسئولان و نبود یک قانون مدون در خصوص سایت‌های تبلیغ محور را از عوامل مؤثر بر گرانی بازار مسکن می‌داند، از لفظ آشفته‌بازار استفاده کرده و حل این معضل ملی را منوط به همت همه‌جانبه مسئولین دانست.
 
 وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار مشاور املاک در شیراز مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: اگر بساط دلالان مجازی، مشاورین املاک غیررسمی و سایت دیوار جمع شود قطعاً امیدی به کنترل نبض بازار مسکن خواهد بود.
 
 نامدار در پایان از مشخص‌شدن میزان افزایش اجاره‌بهای قانونی در خردادماه خبر داد و گفت: احتمالاً دولت همان 20 تا 25 درصد قبل را مصوب خواهد کرد.
 

کلام آخر:

انگار تراژدی تلخ، گرانی مسکن برای مسئولان ما همانند قصه‌های تکراری شده که با شنیدنش آنان را به خواب ابدی فروبرده و دیگر توان بیدارشدن ندارند تا ببینند بی‌توجهی و عدم نظارت‌های آنان چه ضربه‌های سهمگینی بر پیکره جامعه و بنیان خانواده‌ها وارد کرده است.


انتهای پیام/
224224

نظرات بینندگان