کد خبر: ۱۵۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خبر داد:

تدوین سند ملی پیشگیری از خودکشی در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه اقدام به خودکشی، یک آسیب اجتماعی و رو به افزایش است، از تدوین سند ملی پیشگیری از خودکشی در فارس خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، عباس رضاییان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروزچهارشنبه ۱۳ اردیبهشت در یک نشست خبری با اصحاب رسانه، که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، به این نکته تاکید کرد که متولیان و حکمرانان هیچ یک از جوامع بدون همراهی مردم، قادر به اجرا و پیشبرد برنامه‌های حوزه بهداشت و سلامت نیستند.

وی در ادامه با اشاره به پیش‌رو بودن هفته سلامت با بیان اینکه همه ساله شعاری از سوی سازمان بهداشت جهانی برای این هفته تعیین می‌شود، تصریح کرد: دولت‌ها هم می‌بایست  اولویت‌هایشان را در کنار این اولویت قرار دهند.

رضائیان‌زاده افزود: در ایران، شعار تعیین شده برای این هفته، "سلامتی برای همه با پزشک خانواده" است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه همه آحاد جامعه باید نسبت به سلامت جسمی، روحی و روانی خود اهمیت دهند، عنوان کرد: اولویت‌های امسال ما در حوزه بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پزشک خانواده، جوانی جمعیت، سلامت روان، سلامت در نقاط کمتر برخوردار فارس و بیماری‌های واگیردار اختصاص داده شده است.

وی با تاکید بر این موضوع که پزشک خانواده با رویکردی متفاوت‌تر از قبل اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: البته این طرح در شهرهای کوچک با جمعیت زیر ٢٠ هزار نفر از اردیبهشت ماه در کشور آغاز شده و در تیرماه فاز جدید این طرح نیز در دستور اجرا قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول حوزه سلامت فارس  در ادامه به طرح جوانی جمعیت هم اشاره و در این خصوص بیان کرد: بیش از ٦٠ درصد قوانین تدوین شده در این باره به وزارت بهداشت و درمان باز می‌گردد و در این راستا هر هفته قرارگاه جوانی جمعیت را برگزار می‌کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به ماجرا همه‌گیری کرونا و اقدامات انجام شده هم اشاره و تاکید کرد: در جریان همه‌گیری کووید-19، اگر مردم همراهی نمی‌کردند و پوشش واکسیناسیون به سطح مناسبی نمی‌رسید، همچنان شاهد مرگ و میر بالا در کشور بودیم.

وی با تذکر این نکته که همه‌گیری کرونا هنوز به نقطه پایان نرسیده و ویروس همچنان در حال تغییر، تکثیر و گردش است، گفت: سطح رعایت دستورالعمل‌های فردی در مقابله با این همه‌گیری پائین آمده و در فارس حدود 5 تا 7 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند، حال آنکه رعایت این توصیه‌ها الزامیست.

موضوع خودکشی و آسیب‌های اجتماعی از دیگر مباحثی بود که در این نشست به آن پرداخته شد و رضائیان‌زاده با بیان اینکه اقدام به خودکشی، یک آسیب اجتماعی و متاسفانه رو به افزایش است، از تدوین سند ملی پیشگیری از خودکشی در فارس خبر داد و گفت: این سند تنظیم و نهایی شده است و همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی موظف به همراهی و همکاری شده‌اند.

این مقام حوزه سلامت در ادامه به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص کشت غیرمجاز و غیرقانونی محصولات در مناطقی از این کلانشهر گفت: سال گذشته ٤٠ هکتار محصولات کشت شده را با هزینه‌ای بالغ بر 12 میلیارد تومان، معدوم کردیم و اکنون هم چند روز یکبار در این خصوص جلسه برگزار می‌شود .

وی به بیماری‌های واگیر به ویژه سالک به عنوان یکی از اولویت‌های امسال علوم پزشکی شیراز اشاره و اظهار کرد: از سه ماهه آخر سال گذشته غربالگری برای بیماریابی و درمان و آموزش روش‌های پیشگیری در خصوص سالک برای اتباع بیگانه که به صورت مجاز و غیرمجاز در فارس زندگی می‌کنند را آغاز کردیم و در این راستا تمام شهرستان فارس به مرکز پیشگیری و درمان سالک به دستگاههای ویژه متصل شده‌اند.

به گفته رضاییان‌زاده از سال ٢٠٠٥ میلادی تاکنون نتیجه همه مطالعات این بوده که تنها راه نجات سلامت، اجرای نظام ارجاع استاندارد در دنیا است اما نمی‌توان یک نسخه واحد برای ارجاع این نظام برای کشورها نوشت، چرا که هر کشوری مسائل مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و ...خود را دارد و در عین اجرای این نظام سخت است و پیچیدگی‌های خاص دارد.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان