کد خبر: ۱۵۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر؛

جان دادیم، اما خاک ندادیم

بازخوانی رخداد سرنوشت‌ساز و سترگ فتح خرمشهر برای نسل‌های امروز و آینده‌سازان این سرزمین، ضرورتی است انکارناپذیر تا نسل‌های امروز و فردا و فرداها بدانند که قهرمانان ایران عزیز جان دادند، اما خاک تقدیم دشمن نکردند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سوم خرداد، سالروز مقاومت و پیروزی، تجلی فرهنگ ایثار وشهادت و اوج خداباوری و خلوص امام شهیدان خمینی کبیر است که خلق این حماسه عظیم تاریخی، ترجمان کلام آن حکیم فرزانه است که فرمودند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

بازخوانی رخداد سرنوشت‌ساز و سترگ فتح خرمشهر برای نسل‌های امروز و آینده‌سازان این سرزمین، حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌های فرزندان قرآن و ولایت در آن مقطع درخشان تاریخی ضرورتی است انکارناپذیر تا نسل‌های امروز و فردا و فرداها بدانند که قهرمانان این سرزمین جان دادند اما خاک تقدیم دشمن نکردند
.

به همین منظور این پایگاه تحلیلی خبری در نوشتار پیش‌رو مطالبی را از نحوه آغاز جنگی نابرابر و تعرض به مرزهای ایران همیشه سربلند و مقاوم به رشته تحریر درآورده است تا همگان بدانند و بشنوند که ایران و ایرانی واقعی، گر سر دهد هرگز اجازه نخواهد داد خدشه‌ای به خاک و ناموس و وطنش وارد شود.

به روایت راویان هشت سال ایستادگی:


سی‌ویک شهریور سال ۱۳۵۹، بعد از ماه‌ها تعرض پراکنده به پاسگاه‌های مرزی و مناطق روستایی توسط نظامیان عراقی، صدام حسین؛ رئیس حزب بعث عراق دستور حمله و تهاجم همه‌جانبه به خاک جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد. با این دستور ابلهانه، زمین و آسمان ایران اسلامی، به‌ویژه استان‌های مرزی ایلام و خوزستان دستخوش تجاوز قرار گرفت. تجاوزی با ده‌ها فروند هواپیمای جنگی و یگان‌های سپاه یکم و سوم ارتش بعث عراق با استعداد ۱۲ لشکر پیاده و مکانیزه.

در این تجاوز، افزون بر حمله هوایی به ۱۹ شهر ایران ازجمله تهران، جبهه‌ای به طول ۱۲۰۰ کیلومتر از مناطق غرب و جنوب کشور گشوده شد و چندین شهر و روستا به اشغال دشمن درآمد.

تجاوز بدین گستردگی که هشت سال ادامه داشت، در لحظات اولیه ناباورانه و غیرقابل‌هضم بود. مردم و مسئولین که با پیروزی انقلاب اسلامی، به تازگی طعم شیرین رهایی از ظلم و ستم رژیم پهلوی را چشیده و پنجه در پنجه استکبار انداخته بودند و با ناآرامی‌های گوناگون در کردستان و گنبد و عوامل باقیمانده رژیم شاه مبارزه می‌کردند، از این تهاجم دفعی و گسترده از سوی همسایه غربی، در بهت و حیرت فرو رفتند.

جان دادیم، اما خاک ندادیم
به باور بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان، هدف حداقلی رژیم بعث عراق از تهاجم به خاک جمهوری اسلامی، تصرف استان خوزستان و ضمیمه کردن آن به خاک عراق بود. سردمداران رژیم بعث عراق تصور می‌کردند که حتی اگر نتوانند تمامیت جمهوری اسلامی را با تهاجم خودشان به مخاطره بیندازند، می‌توانند به‌راحتی استان مهم خوزستان را تحت عنوان «عربستان»، از ایران جدا سازند و به نقشه جغرافیایی خود منضم کنند و اگر جمهوری اسلامی مقاومت کرد و کار به مذاکره کشید با دست پُر در مذاکرات شرکت کنند و امتیازهای زیادی بگیرند.

 برای تحقق این نقشه شوم، حرکت از مرزهای جنوبی آغاز شد و تصرف خرمشهر و آبادان در دستور کار قرار گرفت. رژیم بعث عراق در اولین اقدام، یگان‌های زمینی خود را برای تصرف کامل خرمشهر گسیل کرد که برخلاف تصورشان با مقاومت سی‌وپنج روزه مردم بومی و شمار اندکی از پاسداران و ارتشی‌ها مواجه شد.

 این در حالی بود که نیروهای مردمی و نظامی خرمشهر که جانانه به مقاومت و ایستادگی پرداختند، از کمترین تجهیزات نظامی و امکانات برخوردار بودند.

به‌هرحال خرمشهر باوجود مقاومت جوانان مؤمن و سلحشورش زیر چکمه‌های ارتش بعث عراق «خونین‌شهر» شد و غم بزرگی بر دل‌وجان مردم برجای گذاشت؛ اما این غم بزرگ بیش از بیست ماه طول نکشید. رزمندگان اسلام پس از فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان، طی عملیات ثامن‌الائمه (ع)، ابتکار عمل را در جبهه‌ها به دست گرفتند و پس از عملیات‌های مهم طریق‌القدس و فتح‌المبین، در عملیات تاریخ‌ساز بیت‌المقدس که از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز و تا سوم خرداد ۱۳۶۱ ادامه داشت توانستند مجدداً خرمشهر را در سوم خرداد به آغوش میهن اسلامی بازگردانند.

اگر چه در جنگ نابرابر هشت ساله‌ای که رژیم بعث عراق بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد، هزاران هزار قهرمان و شیرمردان و شیرزنان دلیر این سرزمین جان خود را از دست دادند، اما به دنیا ثابت کردند که ارتش چند صد میلیونی هم نمی‌تواند در برابر ایثار و مقاومت مردمان ایران قد علم کند.

و این‌گونه بود که فتح خرمشهر، نقطه عطف تاریخ دفاع مقدس و نمایانگر شکست جنگ عراق علیه ایران شد.


انتهای پیام/
 
نظرات بینندگان