کد خبر: ۱۵۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

قیام ۱۵خرداد ۱۳۴۲ زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود

مبدا انقلاب، ۱۵ خرداد است چه اتفاقی افتاد که مردم کفن پوشیدن و وارد میدان شدند، آیا بحث مادی در میان بود، خیر بحث دفاع از مرجعیت و انقلاب بود که مردم وارد میدان شدند.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، قیام 15 خرداد، بروز امواج نارضایتی در میان یک قشر یا قشرهای مختلف جامعه، بر علیه نظام حاکم است که منجر به طغیان ناگهانی آن‌ها می‌شود و موجب تغییراتی در برنامه‌ها، سیاست‌ها، رهبری و مدیریت و یا نهادهای سیاسی جامعه می‌گردد ولی ساختار و ارزش‌های مسلط سیاسی و اجتماعی را دگرگون نمی‌سازد زیرا هدف آن تنها نفس تغییر است بدون آنکه جایگزینی در نظر داشته باشد به عبارت دیگر، یک قیام اجتماعی، اگر چه با بسیج مردمی همراه است اما طرح و برنامه‌ای مشخص، برای تغییر نهادهای اجتماعی و سیاسی ندارد.

 از این رو تفاوت اساسی قیام و انقلاب، در ایدئولوژی و معنا و جایگاه تاریخی آن‌هاست بدین ترتیب که هدف قیام اجتماعی برخلاف انقلاب، تخریب و بازسازی سیاسی و اجتماعی یک جامعه نیست بلکه به صورت غیر مستقیم بر نهادهای سیاسی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد و به طور اساسی، به معنی اعتراض خشونت آمیز به وضعیت موجود است.


نهضت پانزده خرداد ۱۳۴۲ خورشیدی در کوران اقدامات تسلّط جویانه آمریکا که در پوشش برخی اصلاحات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی انجام می‌شد به وقوع پیوست و پایه های رژیم سلطنتی پهلوی را متزلزل کرد. در همه این جنبش های سیاسی و اجتماعی روحانیّت مبارز شیعه نقش اصلی را برعهده داشت و این قیام با تلاش‌های مجدّانه امام خمینی(ره) روی داد.

با توجه به این‌که، ماهیت اصلی سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم شاه، مبارزه با فرهنگ مذهبی مردم ایران بود  و این مساله با روحیه مذهبی مردم سازگار نبود، به طور طبیعی، قیام پانزده خرداد دارای ماهیت اصیل دینی و مذهبی بود. زیرا این قیام برای دفاع از فرهنگ اسلامی و ارزش‌ها و هنجارهای مذهبی مردم ایران به وقوع می‌پیوست.

مبدا انقلاب ۱۵ خرداد است چه اتفاقی افتاد که مردم کفن پوشیدن و وارد میدان شدند، آیا بحث مادی در میان بود، خیر بحث دفاع از مرجعیت و انقلاب بود که مردم وارد میدان شدند، تعصب مردم به ولایت و انقلاب باعث شد که جرقه انقلاب زده شد.

در واقع، اندیشه‌ها و افکار، انگیزه‌ها و اهداف و آرمان‌ها و آرزوهای مردم ایران، از زبان رهبر نهضت، یعنی امام خمینی بیان می‌شد.

 علی ای حال تاکید رهبر انقلاب بر جهاد تبیین بسیار مهم است، دشمن از غفلت ما در جهاد تبیین استفاده می‌کند و نباید ۱۵ خردادها و شهدای ۱۵ خرداد به فراموشی سپرده شود باید  اتفاقات ۱۵ خرداد در کتاب‌های درسی بیشتر بارگذاری شود تا جوانان با ۱۵ خرداد آشنا شوند، برگزاری نمایشگاه آثار ۱۵ خرداد باید بیشتر شود و این برنامه‌ها در جهاد تبیین پیش رو ادامه دار باشد.


نویسنده: دکتر علی ضامن راحمی،فعال اجتماعی و سیاسی


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان