کد خبر: ۱۶۰۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۸ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲

رشد ١٣درصدی مصرف بنزین در فارس

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس مصرف بنزین در فارس در چهار ماه گذشته ۹۴۰ میلیون لیتر بوده که این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣ درصد رشد مصرف داشته‌ و می‌توان گفت این استان نسبت به نرم کشوری از مصرف بالایی در بنزین برخوردار است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، اسدالله طاهری دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مصرف بنزین در فارس در چهار ماه گذشته ۹۴۰ میلیون لیتر بوده که این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١٣ درصد رشد مصرف داشته و می‌توان گفت این استان نسبت به نرم کشوری از مصرف بالایی در بنزین برخوردار است.

 مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس ادامه داد: در این بازه زمانی مصرف نفت گاز هم بیش از ٧٧٢ میلیون لیتر بوده است، در واقع در این بخش هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۱۰درصدی بوده‌ایم.

 طاهری با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد بیشترین مصرف بنزین را با رشد ٣٧ درصدی تجربه کرده است، گفت: شهرستان آباده نیز با رشد ۱۹درصدی مصرف بنزین نسبت به سایر شهرستان‌های استان رشد قابل‌توجهی در این بخش داشته است.

 وی اضافه کرد: در مصرف سوخت هوایی چهار فرودگاه شیراز، لارستان، لامرد و جهرم تأمین سوخت هواپیماها را بر عهده دارند که طی چهارماهه گذشته، معادل ۲ میلیون لیتر فرآورده سوخت به هواپیماها تحویل داده شده و در این بخش یک کاهش ۱۵ درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بوده‌ایم.

 وی ادامه داد: پالایشگاه شیراز حدود ۳۵ تا ۳۸ درصد بنزین فارس را تأمین می‌کند.

 مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس بیان کرد: دلیل کاهش سوخت هواپیمایی کمترشدن تعداد پروازها در طول این مدت بوده است.

 طاهری با بیان اینکه دولت از چند ماه پیش تکلیف کرده که توزیع گاز مایع در استان فارس و سراسر کشور باید به‌صورت الکترونیکی انجام شود، گفت: طی چهار ماه گذشته بیش از ٣٧ هزار و ٢٠٠ تن گاز مایع در استان توزیع شده است.

 وی به چهار نیروگاه بزرگ در استان فارس اشاره کرد و افزود: این نیروگاه‌ها شامل سیکل ترکیبی و حافظ در شیراز و ۲ نیروگاه در جهرم و کازرون می‌شود که ظرفیت سوخت دوم آنها از ۴۰ روز پیش به میزان ٢١١ میلیون لیتر تأمین و تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس گفت: در روزهای اخیر در برخی نقاط مشکلاتی برای برق وجود داشت که برخی نیروگاه‌های دیزلی با هماهنگی شرکت برق استان راه‌اندازی شد.

طاهری در خصوص کارت‌های سوخت بیان کرد: خوشبختانه زمان روند صدور کارت‌های سوخت کوتاه شده و در حال حاضر در کمترین زمان ممکن کارت‌های صادر شده به مقاصد موردنظر ارسال می‌شود.

وی دررابطه‌با طراحی سامانه‌ای برای جاماندن کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها نیز گفت: سامانه‌ای در بستر اینترنت به نشانی scs.niopdc.ir طراحی شده که این سامانه آخرین تاریخ سوخت‌گیری و محل کارت را نشان می‌دهد و هم استانی‌ها برای یافتن کارت خود می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس بیان کرد: مجلس دولت را موظف کرده که تا پایان شهریورماه بیش از ٩٠ درصد سوخت‌گیری‌ها با کارت شخصی افراد باشد، در حال حاضر هم بسیاری از هم استانی‌ها تقاضای دریافت کارت آزاد جایگاه‌ها را دارند و خواهشمندیم هم‌داستانی‌ها به‌گونه‌ای مصرف کنند تا بتوانند از بنزین ذخیره شده در کارت خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: اخیراً تمهیداتی برای سوخت‌گیری موتورسیکلت‌ها در جایگاه‌ها نیز اتخاذ و مقرر شده که به‌زودی کارت آن فعال شود و در چرخه سوخت قرار گیرد.

طاهری افزود: طبق گزارش اداره منطقه هنوز تعداد زیادی از کارت‌های صادر شده در باجه‌های معطل باقی‌مانده که از هم استانی‌ها خواهشمندیم هر چه سریع‌تر برای دریافت کارت سوخت خود اقدام و برای دریافت کارت خود به باجه‌های معطله اداره منطقه مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون ۱۶ جایگاه پمپ‌بنزین و ۲ جایگاه سی‌ان‌جی در استان فارس راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: درصدد هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۴ جایگاه دیگر را راه‌اندازی کنیم که به‌احتمال زیاد تا هفته دولت امسال این جایگاه‌ها که پیشرفت ۹۰درصدی داشته‌اند به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس با بیان اینکه ۳۰ جایگاه در استان فعال است که تأثیر بسزایی در اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری دارند، گفت: صدور مجوز برای راه‌اندازی جایگاه سوخت از حالت سنتی خارج شده و تمام درخواست‌ها به‌صورت سیستمی پیگیری می‌شود، در حال حاضر بیش از ۳۵ درخواست داریم که برخی در مرحله استعلام و بعضی در مرحله تخصیص زمین هستند.

طاهری افزود: حدود هشت جایگاه برای آزادراه شیراز اصفهان پیش‌بینی شده بود که ۶ جایگاه از این مجموع قابلیت اجرا دارد و در حال حاضر عملیات برای راه‌اندازی یک جایگاه انجام شده که این جایگاه تاکنون پیشرفت فیزیکی ۹۰درصد داشته است.

وب بیان کرد: در تلاش هستیم در این محور جایگاه‌های تعیین شده هر چه سریع‌تر راه‌اندازی شوند، البته بخش خصوصی هنوز زیرساخت‌ها را آماده نکرده است.

وی دررابطه‌با امکان افزایش نرخ بنزین گفت: مسئولان بلندپایه وزارت نفت اعلام کردند که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین ندارند، طبق آخرین گزارش‌های موجود ۷۵درصد بنزین‌های آزاد مصرف شده در روز گذشته با کارت جایگاه بوده است، در نرم کلی در استان فارس بالاتر از حدود ۵۳درصد از کارت جایگاه استفاده می‌شود.

طاهری با اشاره به اینکه دولت هیچ‌گونه برنامه‌ای برای افزایش نرخ بنزین و فرآورده‌های نفتی ندارد، قاچاق سوخت را از پدیده‌های شوم کشور دانست و گفت: متأسفانه قاچاق بنزین در استان رواج دارد، تفاوت بسیار بالا بین نرخ یارانه‌ای و نرخ آزاد جذابیت بسیاری برای قاچاق فرآورده‌های نفتی به‌ویژه نفت و گاز ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: در چهارماهه نخست سال تاکنون بیش از ۹۰۴ هزار لیتر نفت گاز و حدود ۴۲ هزار لیتر بنزین کشف شده که درصد بالایی نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص داده و این رقم روزبه‌روز در حال افزایش است.


انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیراز ، فارس ، بنزین
نظرات بینندگان