کد خبر: ۱۶۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲
یادداشت/

رئیس‌علی الگوی مبارزه با استعمار

رئیس‌علی دلواری شجاع‌ترین رهبر مبارزان تنگستانی بود که علیه استعمارگران انگلیسی در آخرین سال‌های قرن گذشته خورشیدی مبارزه کرد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ایران را باید پرچم‌دار اصلی مبارزه با استعمار در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام در نیمه اول قرن بیستم دانست. برخی جمال عبدالناصر را به‌عنوان پیشوای استقلال‌خواهی با رهبری و هدایت جنبش‌های ضد استعماری و آزادی‌خواهی ملت‌های خود می‌دانند که شکل نوینی از مبارزه علیه استعمار را به ظهور رساند و در نهایت به الگویی مناسب برای دیگر رهبران و جوامع استعمارزده تبدیل شد.

 اما او کجا و ده‌ها قهرمان و الگوی مبارزه با استعمار در کشور ما که در قبل و بعد از انقلاب برای بیرون‌راندن استعمارگران از وطن چه رشادت‌ها داشتند و نامه‌ای نیک از خودشان به یادگار گذاشتند.

 مقایسه تطبیقی و بررسی نقش و جایگاه رهبران ایرانی با رهبران مبارز سایر کشورها توجه به شیوه مبارزه و تأثیر و اثرات آنها بر یکدیگر رویکرد بنیادی بسیاری از تحقیقات شناخت استعمار و مبارزه با آن در کشورهای ضد استعماری باید باشد. 

 اما هرچه بوده و هست، مهم افزایش حرکت‌های ضد استعماری در کشورهای جهان‌سومی و تحت سلطه استعمار است که نشان از هوشیاری و بیداری ملت‌ها در برابر زیاده‌خواهی‌ها و دخالت‌های استعمارگران در امور کشورشان است.

 استعمار پدیده‌ای اروپایی محسوب می‌شود که از آغاز سده دهم قمری به‌تدریج به سرزمین‌های اسلامی وارد شد و در جهت منافع خود حقوق ملت‌های دیگر را پایمال کرد. عده‌ای به‌صورت فردی و جمعی در برابر این زیاده‌خواهی‌ها قرار گرفتند. شخصیت‌هایی بزرگ و جسور و یکی از آنها رئیس‌علی دلواری است که در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی در برابر نیروهای انگلیسی به شهادت رسید. 

به همین دلیل سالروز شهادتش در تقویم به نام روز ملی مبارزه با استعمار انگلیس نام‌گذاری شده است. 

جهان بدون ایران زیر سلطه استعمارگران

رئیس‌علی دلواری؛ استعمارستیزی سترگ

رئیس‌علی دلواری شجاع‌ترین رهبر مبارزان تنگستانی بود که علیه استعمارگران انگلیسی در آخرین سال‌های قرن گذشته خورشیدی مبارزه کرد. پس از اینکه کودتای ضدانقلابی لیاخوف روسی علیه مشروطه‌خواهان به استقرار دیکتاتوری محمدعلی شاه قاجار، انجامید کانون مقاومت علیه استبداد صغیر در بوشهر به وجود آمد و رئیس‌علی دلواری و هم‌زمان وی از تنگستان و دشتی طی یک هجوم ناگهانی بوشهر را از لوث وجود عناصر وابسته به دربار پاک‌سازی کردند و اداره امور گمرک و انتظامات را عهده‌دار شد؛ اما این امر بر دولت انگلیس که به دنبال مطامع استعماری خود در جنوب بود، گران آمد.

 به همین دلیل برای تضعیف مشروطه‌خواهان و سلطه بر منافع اقتصادی جنوب ایران شروع به سرکوب عناصر انقلابی کردند؛ اما رئیس‌علی مردی نبود که به‌آسانی از عقاید خود دست بردارد و فعالیت گسترده‌تری علیه منافع انگلیسی‌ها در جنوب ایران آغاز کرد و اقتصاد بازرگانی انگلیس را در بوشهر به خطر انداخت تا آنکه انگلیسی‌ها احمدخان دریابیگی حاکم دست‌نشانده بوشهر را برای سرکوب رئیس‌علی تحریک کردند. 

وی با پشت‌گرمی انگلیسی‌ها چند بار به تنگستان و حوالی دلوار حمله کرد؛ اما این حملات با مقاومت شجاعانه رئیس‌علی و یارانش دفع شد.

 این بار احمدخان خواست رئیس‌علی را تطمیع کند؛ اما این سردار شجاع به احمدخان گفت برو به اربابات بگو ایرانی غیرت دارد و غیرت قیمت ندارد. 

سرانجام در کشاکش جنگ جهانی اول انگلیسی‌ها بوشهر را اشغال و با چندین ناو جنگی و صدها سرباز هندی و انگلیسی به منطقه تنگستان یورش بردند.

 رئیس‌علی که از قبل خبر حمله به دلوار را شنیده بود بلافاصله اقدام به خارج‌کردن زنان و کودکان از دلوار و پناه‌دادن آنان در کوه‌های اطراف دلوار کرد.

 سربازان انگلیسی هنگامی وارد دلوار شدند که روستا خالی از سکنه بود آنان خشمگین شروع به گلوله‌باران منازل مسکونی و قطع درختان خرما کردند. 

رئیس‌علی هم به همراه دیگر مبارزان تنگستانی و دشتی به قوای انگلیسی در بوشهر حمله کردند و به آنها شبیخون زدند که با هر شبیخون تلفات سنگین انسانی به این نیروها وارد آوردند و در جریان یکی از این حملات رئیس‌علی در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی از پشت سر هدف گلوله یکی از همراهان خائنش قرار گرفت و به شهادت رسید؛ اما نهضتی که او در جنوب ایران به راه انداخت تا سال‌ها مایه وحشت انگلیسی‌ها بود.

سخن پایانی:
امروزه استعمار در شکل و شمایل زیبا و ظریف و پر از خدعه و نیرنگ وارد کشورها شده و در تمام امور مردم و دولت‌ها دخالت می‌کند و طوری رفتار می‌کند که گویا آنها از همه‌کس به مردم تحت سلطه‌شان نزدیک‌تر و دلسوزترند. 

استعمارگران هم زیاده خواهند و هم سیری‌ناپذیر و کینه‌جو بوده و در صدد سلطه و اعمال خوی استکباری خود هستند و وقتی منافعشان به خطر می‌افتد با چاپلوسی و تملق در اندیشه رسوخ و نفوذ در اقشار جوامع مد نظرشان می‌افتند و می‌خواهند ضربات کاری خود را به کشورهای مستعمره‌شان بزنند؛ اما به حول و قوه الهی ایران برد زیادی در مبارزه با استعمار داشته که مهم‌ترینش خارج‌کردن استعمارگران از وطن مقدس ایرانیان است به‌ویژه در صدسال اخیر که ایران در سلطه استعمارگران شرق و غرب عالم بوده با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ بساط آنان در ایران برچیده شد و مبارزات بی امانی علیه آنها شده که قهرمانان بزرگی از وطنمان در این راه شهید شدند.

 امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و سردار دل‌ها شهید سپهبد سلیمانی از جمله بت‌شکنان بزرگ تاریخ و دشمنان استعمار بوده‌اند و یاران امام همچون باهنر و رجایی، بهشتی، مفتح، مطهری، شهدای محراب و... از قربانیان ترور و از جمله قهرمانان بزرگ مبارزه با استعمار بودند. 

همچنان که کاشانی و امیرکبیر و مدرس و حتی مصدق هم از مخالفان جدی استعمار بودند. امریکا و اسرائیل و انگلستان از جمله استعمارگران معاصر محسوب می‌شوند.

 استعمارگران در اندیشه برهم زدند آرامش در قوای فکری و نیروهای انسانی‌اند و نمی‌خواهند در کشورهای تحت مستعمره‌شان آرامش و نظمی حکم‌فرما باشد.

 البته بیداری ملت‌ها و به‌ویژه بهار عربی در کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس و برخی اقدامات ایران در منطقه خاورمیانه باعث شده تا نفوذ استعمارگران بر این منطقه مهم یعنی خاورمیانه کمتر شود؛ اما همان گونه که قبلاً هم اشاره شد استعمار هر روزه به یک‌رنگ و با یک شیوه‌ای نو و ناشناخته وارد می‌شود تا بتواند به اهداف کلان سیاسی و منافع هنگفت مالی خود برسد و اگر در این میان مردان و زنان استعمارستیز همواره در راه جهاد و مقابله علمی و سیاسی و فیزیکی و رسانه‌ای باشند هیچ قدرت استعماری ولو امریکا باآن‌همه ادعاهایش نمی‌تواند حریف استعمارستیزان گردد.

نویسنده:سید محی‌الدین حسینی، فعال رسانه

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان