کد خبر: ۱۶۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس:

مدیران مدارس، مدیر حل چالش‌ها در زیست‌بوم جدید هستند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، مدیر مدرسه را مدیر حل چالش‌ها در زیست‌بوم جدید نظام تعلیم‌وتربیت دانست و گفت: مدیران مدارس، کلیدی‌ترین نقش را در زیست‌بوم جدید نظام تعلیم‌وتربیت بر عهده دارند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، اسماعیل قزل سفلی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس، در گردهمایی مدیران مدارس فارس کرد: امروز بیش از گذشته ما نیاز داریم که در کنار هم قرار گرفته و زمینه گفتگو را در مدارس ایجاد کرده و بیش از گذشته وضعیت درسی و رفتار اجتماعی دانش‌آموزان صیانت کنیم.

وی با بیان اینکه موافق رویکرد فرهنگی و ایجابی نسبت به تمام مسائلی که در دل آموزش‌وپرورش می‌گذرد هستیم، ادامه داد: دانش‌آموزان ظرفیت‌هایی در اختیار دارند که اگر این ظرفیت‌ها به‌خوبی شناسایی شود و در مسیر خود قرار گیرد، قطعاً جامعه اسلامی را در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی کمک مؤثری خواهد کرد.

قزل سفلی در ادامه  اظهار کرد: انسان طی فرایند زندگی و در طول حیات خود در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین مقاطع آن مقطع یادگیری و یاددهی است و مدرسه به‌عنوان مرکز ثقل این موقعیت نقش بسیار مهمی دارد و مدیران مدارس نیز راهبردی‌ترین و کلیدی‌ترین نقش را در آموزش‌وپرورش بر عهده دارند.

معاون استاندار فارس ادامه داد: امروز باارزش‌ترین مسئولیت در اختیار معلمان و فرهنگیان قرار دارد، چرا که آنها باتربیت انسان‌ها ارتباط داشته و وظیفه، مأموریت و رسالت را انبیا بر عهده دارند.

 قزل‌سفلی با بیان اینکه فرصت طلایی تربیت و پرورش انسان‌ها به‌عنوان باارزش‌ترین مسئولیت در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دارد، اظهار کرد: امروز آموزش‌وپرورش سربلند است، چرا که نسل‌هایی را تربیت‌کرده که در جای‌جای کشورمان درخشیده‌اند.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس افزود: شهدای بسیاری که از دل همین مدارس برای کشور جان‌فشانی کردند و خون دادند یا دانشمندانی که در عرصه‌های مختلف افتخارآفرینی می‌کنند محصول همین آموزش‌وپرورش هستند و لذا باید به این آموزش‌وپرورش ببالیم و به معلمانی که با تمام کمبودها در مسیر علم‌آموزی کوتاهی نمی‌کنند، افتخار کنیم.

وی ضمن بیان اینکه امروز نظام تعلیم‌وتربیت ما وارد یک موقعیت نو شده و با نسلی روبه‌رو هستیم که ویژگی‌های خاصی دارد، ویژگی‌هایی که تفاوت‌های زیادی با نسل‌های قبل‌تر دارند، افزود: نسل امروز بیش از حد نیاز به تحسین و دیده‌شدن دارد و این موضوع هم در مدارس، هم‌خانواده‌ها قابل‌مشاهده است.

 معاون استاندار فارس اظهار کرد: امروز در مدارس با نسلی مواجه هستیم که به اصول و قواعد کلاسیک پایبند نیستند و یک‌طرفه صحبت‌کردن را نمی‌پذیرد، با نسلی مواجه هستیم که به دلیل انبوه اطلاعاتی که با آن سروکار دارد به‌سختی بر روی یک موضوع تمرکز می‌کند و این یادگیری او را دچار چالش کرده است. امروز با دانش‌آموزانی سروکار داریم که به دنبال قهرمان‌سازی هستند.

 او با بیان اینکه معلمان و مدیران مدارس ما امروز وارد یک زیست‌بوم جدید شده‌اند، افزود: در این زیست‌بوم جدید مدیری موفق خواهد شد که بتواند در مقابل شرایط جدید و متناسب با آن یک آرایش جدید به خود بگیرد.

 قزل‌سفلی تأکید کرد: مدیران ما باید در مدارس با نظارت کامل بر فرایند یاددهی و یادگیری از تک‌تک دانش‌آموزان مراقبت کنند و اطمینان حاصل کنند که همه کارهای طراحی شده به‌درستی انجام شود.

 او اضافه کرد: مهم‌ترین وظیفه ما این است که محیط و شرایط مدرسه را برای ورود دانش‌آموزان فراهم کنیم و از هم اکنون تلاش شود که هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند و هیچ کلاس بدون معلمی وجود نداشته باشد.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس همچنین خاطرنشان کرد: در جریان اغتشاشات سال گذشته وقتی با برخی دانش‌آموزان که بر اثر برخی غفلت‌ها دچار چالش شده بودند صحبت می‌کردیم آنها حضور در کف خیابان را مانند یک بازی رایانه‌ای می‌دیدند.

 قزل سفلی افزود: این اتفاق یک پیام دارد و آن اینکه به‌رغم همه تلاش‌های خوب و مؤثری که معلمان دارند، دشمن نیز می‌کوشد در قالب فضاهای نرم دانش‌آموزان را از والدین و مدرسه جدا کنند.

 این مقام مسئول در پایان ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر به نقش همسالان در حوزه تربیتی گفت: در این مقطع نقش همسالان بیش از سایر بخش‌ها است.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان