کد خبر: ۱۶۱۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
«شیرازه» گزارش می‌دهد؛

فلسفه تشکیل بسیج اداره امور به دست خود مردم بود

با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی تصمیم گرفتند که اتحاد و همکاری مردم را در قالب نهادی سازمان‌یافته که از بطن خود مردم تشکیل شده ساماندهی نموده و شکل و شمایل رسمی به آن ببخشند از همین رو در ۵ آذر ۱۳۵۸ نهادی را تأسیس کردند به نام بسیج مستضعفین.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، هر ساله با فرارسیدن هفته بسیج و سالروز تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی رحمت‌الله علیه شاید این سؤال به ذهن‌ها متبادر شود که اصلاً بسیج چیست و فلسفه تشکیل آن چه بوده است؟

 برای پاسخ به این سؤال باید گفت با نگاهی به پشت سر و گذری کوتاه در کارنامه ۴۴ساله بسیج و انقلاب اسلامی به‌خوبی در می‌یابیم که هیچ عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سازندگی، محرومیت‌زدایی و... را نمی‌توان یافت که بسیج در آن نقشی نداشته و اگر هم مشکلی ایجاد شده احساس یأس و ناامیدی کرده باشد چرا که همواره و در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها این بسیج است که استوار و محکم مسیر را به‌درستی ادامه می‌دهد و همواره در کنار مردم و انقلاب ایستاده است. حال باید دید این بسیج چیست و چرا امام خمینی تصمیم به تشکیل نهادی سازمان‌یافته و ساماندهی شده گرفتند و بسیج را به وجود آوردند.

اگرچه همواره و در همه عرصه‌ها مردم برای حفظ سرزمین و اعتقادات و ایمان خود از جان و مال خود گذشته‌اند و همه دست‌به‌دست هم داده و در یک اتحاد بی‌نظیر مشکلات را سپری نموده‌اند؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی تصمیم گرفتند که این اتحاد و همکاری را در قالب نهادی سازمان‌یافته که از بطن خود مردم تشکیل شده است ساماندهی نموده و شکل و شمایل رسمی به آن ببخشند از همین رو در ۵ آذر ۱۳۵۸ درست کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب گذشته نهادی را تأسیس کردند به نام بسیج مستضعفین که رسالت و هدف اصلی آن محرومیت‌زدایی و رسیدگی به مشکلات مردمی بود که سالیان سال زیر یوغ رژیم خودکامه پهلوی و پادشاهان قبل از آن قرار داشتند.

آری هدف و فلسفه تشکیل بسیج اداره امور به دست خود مردم بود و اکنون پس از گذشت ۴۴ سال از آن روزها، با تامل در عملکرد بسیج و نگاهی به مسیری که پشت سر گذاشته‌ایم، به‌خوبی در می‌یابیم که بسیجیان در طول انقلاب اسلامی چه در دوران دفاع مقدس، چه در عرصه‌های مختلف دفاع از نظام و ارزش‌های انقلاب و چه هر زمان که این سرزمین و مردم نیاز به یاری داشته‌اند محکم و استوار ایستاده و با بصیرت و آگاهی فتنه‌ها را پشت سر گذاشته و اکنون هم محکم و استوار در صحنه ایستاده و امور جامعه را با استفاده از ظرفیت مردمی و مأموریت‌های بسیج همچنان در دست گرفته است و امروز هم بی‌شک هدف از بزرگداشت بسیج تبیین ظرفیت‌ها و دستاوردها و خدمات چندین ساله بسیج مستضعفین است که از نخستین روزهای تأسیس تا به امروز بدون هیچ چشم داشتی خدمات زیادی را به جامعه ارائه داده و هرجا کشور با مشکل یا چالشی مواجه بوده این بسیجیان سلحشور هستند که در خط مقدم مقابله با مشکلات صف‌کشیده و خدمت می‌کنند.

 پس بی‌راه نیست اگر که بگوییم بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته‌های رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر داده‌اند. 

اما باید دید چقدر این تفکر بسیج و فرهنگ بسیجی بودن در جامعه امروز که دشمن تلاش می‌کند هر لحظه آن را از این شجره طیبه دور نگاه دارد، در بین مردم نهادینه شده و تا چه اندازه حاضرند برای حفظ ارزش‌های بسیج و این سرزمین هزینه کنند.

 قطعاً با بررسی اتفاقات پیش‌آمده از بعد از انقلاب تاکنون چه در زمینه بلایای طبیعی همانند سیل زلزله و چه بلایای انسانی همانند تصادفات، شیوع بیماری‌های متعدد و دیگر مشکلات به‌خوبی در می‌یابیم که جوانان و نوجوانان و دانشجویان ما با گام‌هایی استوار و قلبی مملو از عشق به سرزمین و انقلاب و اسلام در سخت‌ترین شرایط در قالب گروه‌های جهادی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که شاید اگر در مواقع دیگری به آنها محول شود تمایلی به انجامش نداشته باشند.

برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه متنوع در مراکز درمانی فارس

 دانشجویان پزشکی و پزشکانی که جز جامعه بسیج پزشکان استان فارس هستند هر ساله با تشکیل گروه‌های جهادی درمانی با حضور در مناطق محروم و حتی صعب‌العبور به معاینه و معالجه بیمارانی می‌پردازند که در مناطق محروم به سر می‌برند در این راستا حسین صمصام مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان فارس از برگزاری بیش از ۲۰۰ برنامه متنوع در مراکز درمانی استان، برگزاری رزمایش اردوهای جهادی سلامت‌محور، یادواره شهدای سلامت، اردوهای راهیان پیشرفت، جشنواره فرهنگی هنری ورزشی شهدای سلامت و... خبر داد. 

اجرای ۱۲ هزار و ۸۰۴ برنامه به مناسبت هفته بسیج در استان فارس 

هاشم جمالی جانشین فرمانده سپاه فجر فارس نیز به برنامه‌های هفته بسیج در استان فارس اشاره کرد و اجرای رزمایش فاطمی، خدمت به اقشار آسیب‌پذیر، گردهمایی هنرمندان بسیجی، آزادسازی زندانیان غیرعمد، نشست بسیج اساتید، گردهمایی بسیجیان عشایر استان فارس، نذر خون، اجتماع ۵۰۰۰ نفری زائران راهیان نور در مناطق عملیاتی، تجلیل از کاسبان امین و همایش معلمان بسیجی، اجتماع بزرگ بسیجیان در حرم مطهر شاه‌چراغ، همایش دختران حاج‌قاسم، پیاده‌روی خانوادگی، برگزاری شب‌شعر و ده‌ها برنامه دیگر را از جمله مواردی برشمرد که در هفته بسیج در این استان اجرا می‌شود. وی با بیان اینکه بسیج در راستای فرمان امام راحل مبنی بر احیای تفکر و فرهنگ بسیجی و محرومیت‌زدایی تشکیل شد از اجرای ۱۲ هزار و ۸۰۴ برنامه به مناسبت هفته بسیج در استان فارس خبر داد.

دستاوردهای بسیج سازندگی

 علی اکبر طحان، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس نیز در گفتگو با خبرنگار این رسانه ضمن یادآوری نقش تاثیرگذار بسیج در شناسایی و رفع محرومیت‌ها در بخش‌های مختلف، به تشریح اقدامات و طرح‌های آماده افتتاح پرداخت.

وی با بیان اینکه در طرح محرومیت‌زدایی روستا‌های دارای تنش آبی استان، سال گذشته ۳۷۲ روستا هدف‌گذاری و با مشارکت دستگاه‌های اجرایی آبرسانی شد، خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه چشم انداز سه ساله، آبرسانی به ۴۱۲ روستای دیگر نیز در دستور کار گروه‌های جهادی قرار گرفته است.

طحان با اذعان به اینکه مسئله آب و توجه به منابع آبی از عمده چالش‌های استان به شمار می‌رود، افزود: قصد داریم طی برنامه سه ساله، یک میلیون هکتار از اراضی تحت قلمرو فرسایش آبی استان مورد فعالیت آبخیزداری قرار گیرد.

به گفته وی؛ عملیات لایروبی ۶۰۰ رشته قنات، احداث ۵ هزار کیلومتر کانال سیمانی آبرسانی کشاورزی، ساخت یک هزار و ۲۰۰ استخر ذخیره آب کشاورزی و ۴ هزار کیلومتر لوله کشی آب از استخر‌ها به مزارع تحت عنوان طرح آبخیز تا جالیز به همت گروه‌های جهادی استان انجام خواهد شد.

طحان با بیان اینکه با همکاری مشترک کمیته امداد امام خمینی ره و بنیاد مسکن، سال گذشته یک هزار و دویست واحد مسکونی ویژه مددجویان احداث شد، اضافه کرد: در حال حاضر نیز ساخت ۷۰ هزار مسکن برای محرومین در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به برگزاری رزمایش فاطمیون ۳ با حضور دوازده هزار نفر از جوانان استان و در قالب ۵ هزار گروه جهادی از آذر ماه سال جاری همزمان با فرا رسیدن هفته بسیج سازندگی گفت: این رزمایش به مدت ۱۰ روز اجرا می‌شود.

طحان یادآور شد: به همت ۲۵۰۰ صندوق قرض الحسنه استان در زمینه حمایت از اشتغالزایی و با مساعدت‌های دولت مردمی، آیین افتتاح رونمایی از ۵۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده همزمان با هفته بسیج سازندگی برگزار می‌شود.10:3510:35
  
    
انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان