کد خبر: ۱۶۲۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲
آینده پژوهشی روشن در گرو اتکا به ظرفیت دانشجویان و نخبگان؛

وضعیت پژوهش در ساختارهای مختلف فارس چگونه است؟

این سؤال همواره مطرح است که آیا در کشور ما و به‌ویژه استان پهناور فارس، مدیران و متولیان امر در حوزه‌های مختلف به‌خصوص نماینده عالی دولت در فارس، آن‌گونه که شایسته است در زمینه‌های متعدد از ظرفیت نخبگان و پژوهشگران استان بهره برده‌اند؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، با نگاهی به تقویم رسمی کشورمان می‌بینیم که ۲۵ آذرماه روز پژوهش نام‌گذاری شده و هفته پژوهش نیز از همین تاریخ با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم‌گیری نکنیم» آغاز و تا ۲۹ آذر ادامه دارد که همچون بسیاری از مناسبت‌های دیگر، جلسات، مراسم و برنامه‌های نیز برگزاری می‌شود؛ اما باید دید وضعیت پژوهش و پژوهشگران در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... چگونه است؟

 این سؤال همواره مطرح است که آیا در کشور ما و به‌ویژه استان پهناور فارس که به تعبیر مقام معظم رهبری از آن به‌عنوان «دارالعلم» یاد کرده‌اند شایسته نام و جایگاه آن است؟ آیا مدیران و متولیان امر در حوزه‌های مختلف به‌خصوص نماینده عالی دولت در فارس که خود فردی پژوهشگر و فرهیخته است، آن‌گونه که شایسته است در زمینه‌های متعدد مدیریتی و... از ظرفیت نخبگان، پژوهشگران و دانشجویان برتر استان بهره برده است؟

 گر چه پاسخ این پرسش‌ها با تعمق در نحوه چینش مدیران استانی و استفاده از نخبگان در مدیریت‌های بالادستی و میانی استان به‌خوبی نشانگر ضعف شدید در حوزه توجه به پژوهش و پژوهشگر است؛ اما لازم است با عزم و اراده‌ای محکم‌تر و نگاهی عالمانه‌تر به سمت‌وسوی بهره‌برداری از پتانسیل‌های علمی و پژوهشی استان رفت.

  ضعفی که هرچند در حوزه دانشگاهی نیز دیده می‌شود؛ اما قطع به‌یقین با برطرف نمودن این نقصان‌ها می‌توان شاهد پیشرفت روزافزون کشور و استان و بهبود معیشت جامعه شد. چرا که متأسفانه در بررسی‌های میدانی و تحقیقاتی که توسط خبرنگار این رسانه انجام شده، مشخص گردید برخی از رانندگان ادارات دولتی و خصوصی، نیروهای خدماتی، حراست مراکز درمانی و ادارات و حتی گاه پارکبانان شهرداری از بین نیروهای تحصیل‌کرده و نخبه‌ای هستند که به دلیل نیاز مالی و تأمین معیشت خانواده خود و نبود شغل و حرفه مناسب با تحصیلاتشان مجبور به پذیرش کاری شدند که شاید هیچ سنخیتی با آنان نداشته باشد.

 به‌عنوان نمونه، چندی پیش با یکی از این جوانان تحصیل‌کرده که از قضا دانشجوی دکتری شیمی بوده و به دلیل مشکل مالی موفق به اتمام تحصیل نشده بود گفتگو کردیم.

 وی که هم‌اکنون راننده یکی از ادارات دولتی و بزرگ استان فارس است، گفت: در حال حاضر با ماهیانه ۴ میلیون تومان راننده این اداره هستم و با اینکه مدیرکل اطلاع دارد که یکی از دانشجویان برتر شیمی بوده‌ام؛ اما تا کنون هیچ حمایتی از من انجام نداده است.

 قطعاً این‌گونه جوانان که تعدادشان هم در استان فارس کم نیست، اگر حمایت شوند و از ظرفیت آنان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و...استفاده شود می‌توانند پژوهشگران موفقی شوند که بخشی از بار سنگین بهبود معیشت جامعه را بر دوش کشیده و ایجادکننده اقتصاد پایدار باشند.

وضعیت پژوهش در ساختارهای مختلف فارس چگونه است؟

 زارعی دانشجوی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در خصوص هفته پژوهش عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که مدیران و متولیان حوزه فناوری و دانشگاه‌ها در هفته پژوهش برگزار می‌کنند، نمایشگاهی با همین نام و عنوان است که در آن نتیجه تلاش‌های یک‌ساله تحقیقاتی و پژوهشی نخبگان به نمایش گذاشته می‌شود، حال باید دید از این فرصت صرفاً به‌عنوان یک ویترین نمایشگاهی استفاده می‌گردد یا زمینه‌ای برای تعامل بیشتر نسبت به قابلیت‌های علمی و پژوهشی و آشنایی با تحقیقات انجام شده است که در سطح استان وجود دارد؟

 وی بر این باور است که اگر این دستاوردهای نمایشگاهی بستری مناسب برای ادامه کار و فعالیت‌های اثربخش پژوهشی باشد، تغییرات مثبتی در مدیریت استان و سطح ملی ایجاد خواهد شد.

 در این راستا علی حفیظی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با رسانه‌ها به معرفی ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش استان فارس و دانشگاه شیراز پرداخت و از برگزاری «نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان فارس» خبر داد و گفت: به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، این نمایشگاه از روز ۲۸ آذرماه، در قالب ۳۰ غرفه، در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز با شرکت دانشگاه‌ها، صنایع، دستگاه‌های اجرایی و پارک‌های علم و فناوری استان برپا خواهد شد.

 وی با بیان اینکه جشنواره جهادگران علم و فناوری از سوی سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس نیز ۲۹ آذر برگزار می‌شود، افزود: آئین تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان نیز روز ۲۹ آذر با حضور مسئولان استانی برگزار و در این مراسم، از ۴۶ پژوهشگر برتر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان و ۷ شرکت برتر دانش‌بنیان تقدیر خواهد شد.
 
 حفیظی ادامه داد: امسال تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، بازدیدهای صنعتی، انتخاب پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی، برگزاری بیش از ۲۰۰ رویداد، سخنرانی علمی، بازدید، نشست در دانشکده‌های مختلف دانشگاه شیراز به‌صورت حضوری، مجازی و تلفیقی از جمله دیگر برنامه‌های هفته پژوهش است.

 ذکر این نکته ضروری است که به عقیده متخصصان و مشاهیر مختلف استان فارس، گذشته این استان به‌ویژه شهر شیراز، بسیار پر افتخار است. ازاین‌رو احیاء این افتخارات و ظرفیت‌ها می‌تواند فارس را به قله‌هایی برساند که شایسته آن است، چرا که به گفته معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش این استان داشتن ۵۹ پژوهش‌سرا از استانهای امیدآفرین و الگویی برای سایر استان هاست.

 کلام آخر اینکه:

 نه‌تنها هفته پژوهش بلکه تمامی مناسبت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی می‌تواند بستر مناسبی باشد جهت شناسایی و استفاده از افراد توانمندی که هم نیروی جوانی و هم انگیزه و دانش کافی را برای اداره، هدایت و مدیریت یک یا چند بخش را دارند که اگر چنین شود قطع به‌یقین جامعه روزبه‌روز رو به پیشرفت و تعالی خواهد رفت و نسل جوان و نوجوان هم باانگیزه بیشتری در فکر آبادانی کشور خود خواهند بود.

 انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان