کد خبر: ۱۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۰ دی ۱۴۰۲

مرحله دوم بن خرید نان ویژه بیماران سلیاک در شیراز آغاز شد

با هدف افزایش سطح پیگیری موارد مورد نیاز بیماران سلیاک، کمیته تخصصی سلیاک در منطقه ۵ کشور راه‌اندازی شده است.
به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سید محمد مظلومی مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اجرای مرحله دوم بن خرید نان ویژه بیماران سلیاک در این کلانشهر خبر داد و گفت: با هدف افزایش سطح پیگیری موارد مورد نیاز بیماران سلیاک، کمیته تخصصی سلیاک در منطقه ۵ کشور راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بیماری سلیاک به عنوان یک بیماری ژنتیکی خود ایمن، در ٨٠ درصد بیماران مبتلا شناسایی نمی‌شود، افزود: خستگی، افسردگی، کم‌خونی، علائم گوارشی و به تاخیر افتادن رشد، از جمله علائم این بیماری است.

مظلومی با بیان اینکه این بیماری در صورت شدت یافتن آزاردهنده خواهد بود، اظهار کرد: استفاده از رژیم غذایی فاقد پروتئین‌های گندم، جو و چاودار دارای گلوتن موجب ایجاد بهبودی در روند این بیماری می‌شود.

این مقام مسول با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور، بحث تولید نان سنگک ویژه این بیماران در استان آغاز شده است، افزود: به دنبال توسعه محصولات مورد نیاز رژیم تغذیه‌ای این بیماران هستیم.

سیاوش باباجعفری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به سلیاک در فارس شناسایی شده‌اند، گفت: پیش‌بینی تعداد مبتلایان به این بیماری در استان ۵۰ هزار نفر است.

وی با تأکید بر این‌که بسیاری از مبتلایان به این بیماری به دلیل سکونت در شهر‌ها و روستا‌های کوچک شناسایی نشده و سال‌ها با این بیماری درگیر هستند، افزود: کلینیک سلیاک به صورت روزانه، ارائه خدمات کرده و بخش بزرگسالان این کلینیک نیز در درمانگاه شهید مطهری راه‌اندازی شده است.

بابا جعفری با بیان این‌که انجمن بیماران سلیاک در فارس راه‌اندازی می‌شود، گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده، این بیماری تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و زمینه ایجاد دسترسی بیشتر مبتلایان به غذا‌ها و تنوع غذایی لازم در حال پیگیری است.

در حال حاضر در استان فارس ۱۵۱۷ بیمار مبتلا به سلیاک وجود دارند که ۴۹۸ نفر در مرحله اول که تشکیل پرونده داده اند، به آن‌ها بن تعلق می‌گیرد. سلیاک، یکی از انواع بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شود و در آن به واسطه اختلال مزمن در روده تحتانی، فرد نسبت به گلوتن یا همان پروتیئن موجود در غلات، حساسیت پیدا کرده و پس از مصرف هر یک از غلاتی نظیر جو، گندم یا چاودار، دچار واکنش‌های دردآوری می‌شوند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان