کد خبر: ۱۶۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
مدرس دانشگاه شیراز در گفتگو با «شیرازه» مطرح کرد:

انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی

مدرس دانشگاه شیراز گفت: انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است و نظام مردم‌سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه شیراز در گفتگو با این رسانه با اشاره به سابقه انتخابات در ایران گفت: سابقه انتخابات در ایران برمی‌گردد به دوران نهضت مشروطیت به رهبری علمایی همچون آیت‌الله بهبهانی، آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری و آیت‌الله طباطبایی در سال ۱۲۸۵ که واکنشی بود در برابر استبداد و خودکامگی سلسله قاجار که همه چیز در اختیار فرمان ملوکانه قرار داشت. 


وی افزود: بعد از شکل‌گیری نهضت مشروطیت مدتی نگذشت که مجلس توسط محمدعلی شاه و لیاخوف روسی به توپ بسته شد و در زمان رضاخان نیز آقای مدرس حتی رأی خودش هم خوانده نشد، در زمان محمدرضا شاه نیز در آبان‌ماه ۴۳ مجلس شورای ملی و سنا سند تحقیر ملت ایران لایحه کاپیتولاسیون رو تصویب کرد و قبل از انقلاب یک مجلس فرمایشی بود که اکثریت آن اشراف‌زادگان، فئودال‌ها شکل می‌دادند و سابقه انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برمی‌گردد به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همان‌طور که ذکر شد نوع حکومت‌های قبل از انقلاب مشروطه سلطنتی و موروثی بود که باز در تاریخ شاهد به‌قدرت‌رسیدن یک پسربچه 14ساله به نام احمدشاه قاجار هستیم قبل از انقلاب رابطه بین دولت و ملت رابطه ارباب‌ورعیتی بود. 


صفرپور گفت: انقلاب اسلامی در زمانی شکل گرفت که نظام بین‌الملل از نظر سیاسی با جنگ سرد بین دو بلوک قدرت شرق و غرب تقسیم شده بود و با اتحادیه‌های نظامی ناتو و ورشو حد و مرزهای خود را مشخص کرده بودند و از نظر فرهنگی نظام بین‌المللی با دو مکتب لیبرالیسم و کمونیسم روبرو بود که یکی شعارش جدایی دین از سیاست و دیگری منکر دین بود.


استاد دانشگاه شیراز در ادامه بیان کرد: در چنین وضعیتی انقلاب اسلامی ایران با درپیش‌گرفتن سیاست نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی نظام دو قطبی موجود را به چالش کشیده و قصد داشت الگو و مدل جدیدی برای ملل مظلوم تحت ستم دو بلوک قدرت ارائه دهد.
وی گفت: چنین امری باعث شد دو بلوک قدرت جنگ سرد را فراموش کنند و مقابله با تهدید مشترک که همانا انقلاب اسلامی بود سرلوحه سیاست خارجی خود قرار دهند و علی‌رغم اختلافات ایدئولوژیک و اختلاف در منافع در یک مورد اشتراک نظر داشتند و آن ممانعت از دخالت دین در شئون اجتماعی و اداره جوامع بود.


صفرپور پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی خط بطلانی بر تلاش‌های غرب و شرق در چند قرن اخیر دانست و افزود: نظام جمهوری اسلامی تلفیقی از جمهوریت و اسلامیت که جمهوریت آن نماد مقبولیت و جایگاه مردمی آن و اسلامیت نیز نشان از مشروعیت نظام دارد که این دو اصل از اصول لایتغیر قانون اساسی محسوب می‌شود و بر همین اساس اصل ۶ قانون اساسی اداره کشور واگذار شده به اراده و نظر مردم، بنابراین چون مردم این نظام را از آن خود می‌دانند علاوه بر اینکه تاکنون در این مدت ۴۵ سال از انقلاب ۳۸ انتخابات را پشت سر گذاشته و تقریباً سالی یک‌بار که در هیچ کشور دیگری چنین نبوده و نیست و با حضور خود در صحنه هرجا برای امنیت نظام احساس خطر نموده با همه مشکلاتی که داشته‌اند با حضور خود در صحنه آن خطر و تهدید را رفع نموده‌اند.


وی با اشاره به اینکه کارکردهای انتخابات در نظام مردم‌سالار کارکردهای ممتازی دارد که اهمیت و ضرورت آن را نشان می‌دهد، گفت: انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است و نظام مردم‌سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش است.
 
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بیان کرد: یکی از مهم‌ترین کارکردهای انتخابات قاعده‌مند کردن انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است کسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعیت لازم از سوی مردم، مسالمت‌آمیزترین شیوه در رسیدن به مناصب سیاسی است. 


صفرپور اضافه کرد: انتخابات، زمینه‌های لازم برای چرخش نخبگان و دگرگونی در بخش‌هایی از گروه حاکم را به طور مستمر فراهم می‌آورد. در یک نظام مردم‌سالار، قدرت در چرخش است و به طور مداوم دست‌به‌دست می‌شود، هیچ گروه و حزبی برای همیشه از دستیابی به قدرت محروم نمی‌شود.


انتخابات در فضای مناظرات و سخنرانی‌های تبلیغاتی نامزدها، آگاهی‌های سیاسی - اجتماعی ملت را افزایش می‌دهد و زمینه آگاهی مردم از وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.
 
وی گفت: سازماندهی انتخابات واقعی با افزایش مشارکت و گسترش رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف سیاسی ـ اجتماعی بستری مناسب برای رقابت تشکل‌های موجود در جامعه به وجود می‌آورد و حتی شرایط و زمینه‌های لازم برای ظهور گروه‌های جدید سیاسی ـ اجتماعی فراهم می‌شود. 


صفرپور مهم‌ترین کارکرد ویژه انتخابات و مشارکت سیاسی مردم خنثی‌سازی توطئه‌ها و تهدیدهای دشمنان دانست و افزود: انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در بعد داخلی و خارجی برخوردار است؛ زیرا در شرایطی برگزار می‌شود که نظام بین‌الملل در حال پیچ تاریخی و نظم نوین جهانی (افول هژمونی آمریکا) و در بُعد داخلی بعد از اغتشاشات و در دهه پنجم انقلاب قرار داشته و انتظار می‌رود که این انتخابات در فرایند پنج‌گانه‌ای که مقام معظم رهبری برای آن ترسیم نموده‌اند، جهت تحقق تمدن نوین رقم زده شود و به فرموده رهبری برای تحقق و دستیابی به این اهداف و رفع مشکلات اقتصادی علاج دولت جوان گرا حزب الهی مؤمن می‌دانند و طبیعی است که دشمنان و معاندین انقلاب اسلامی و برخی از جریان‌های سیاسی در کشور برای منافع و اهداف خود به هر ابزار و تکنیکی متوسل خواهند شد که این امر رخ ندهد چون دریافته‌اند که اگر قوای سه‌گانه با رهبری همسو و هماهنگ باشند اولاً فشار حداکثری (جنگ ترکیبی) نه اینکه تأثیر خودش را از دست خواهد داد؛ بلکه عکس جواب می‌دهد. ثانیٱ جریان‌هایی همچون اصلاحات و انحرافی دیگر در سپهر سیاست کشور جایگاهی نخواهند داشت انتظار می‌رود ملت فهیم ایران از استان فارس مانند ادوار گذشته با حضور پرشور خود در انتخابات اسفندماه ۱۴۰۲ مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران بزنند.

 

 استاد دانشگاه شیراز گفت: درواقع، نگاه و رویکرد مجلس شورای اسلامی باید در گام دوم انقلاب راهبردی‌تر و مبتنی بر افق تمدنی انقلاب اسلامی و همچنین ارتقای کارآمدی نظام باشد و مجلس تراز بیانیه گام دوم نشان می‌دهد که چنین مجلسی علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک مجلس مطابق با اصول قانون اساسی باید واجد نمایندگان، مصوبات و قوانین عملکردی باشد که بتواند این انقلاب را نه‌تنها در ریل اصلی‌اش نگه دارد؛ بلکه آن را چندین گام پیش ببرد.


وی در پایان افزود: از این رو مجلس تراز انقلاب به موازاتی که یک سری خصایص و ویژگی‌های ایجابی و منحصربه‌فرد چون انقلاب دارد باید واجد صفات سلبی انقلابی باشد و از یک سری آفات و رذایل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم دور باشد که چنین مجلسی تنها در پرتو شعاع‌های گفتمان امامین انقلاب اسلامی می‌تواند شکل بگیرد.


انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان