کد خبر: ۱۶۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳
یادداشت؛

اِی علمای اسلام به فکر اطرافیانتان باشید

اکنون که حواشی زیادی پیرامون آیت‌الله صدیقی در فضای مجازی ایجاد شده و چند روز قبل از آن موضع‌گیری چند تن از علما و یا سخنان چند تن از فرزندان مراجع تقلید پیرامون حادثه درمانگاه قم را نظاره کردیم به وضوح به اهمیت جمله آن مقام امنیتی پی می‌بریم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سال ۸۸ و در اوج فتنه دانشجویی دغدغه‌مند بودم که در مدرسه فیضیه قم سؤالی از مسئول مهم امنیتی کشور پرسیدم که چرا بعضی از علما این چنین موضع‌گیری فتنه‌انگیز کرده و یا فلان دیدار و ملاقات دارند و به نظر شما مشکل از کجاست؟


پاسخ داد: که مشکل از اطرافیان، خانواده و بیت آنان است. سپس چند نمونه از علمایی را نام برد که چطور فریب اطلاعات غلط اطرافیان خود خورده و یا توسط آنان بازی داده شده‌اند.


اکنون که حواشی زیادی پیرامون آیت‌الله صدیقی در فضای مجازی ایجاد شده و چند روز قبل از آن موضع‌گیری چند تن از علما و یا سخنان چند تن از فرزندان مراجع تقلید پیرامون حادثه درمانگاه قم را نظاره کردیم به وضوح به اهمیت جمله آن مقام امنیتی پی می‌بریم.


تعدادی از علما و حتی مراجع تقلید گرفتار اطرافیانی هستند که از آنان نردبانی برای رسیدن به مطامع سیاسی و اقتصادی ناصواب خود نهایت بهره می‌برند و این نقطه ضعف بزرگی است که حتی علمایی چون آیت‌الله منتظری را نیز به سراشیبی سقوط کشاند.


مطمئناً و یقیناً علما باید در کنار خودسازی‌های نفسانی به پاک‌سازی دفتر و بیوت خود نیز اقدام کرده و توصیه حضرت امام به آیت‌الله منتظری را مبنی بر تعویض افراد بیت خود به جد، اجرا کنند؛ تا نکند از سوراخی چند بار گزیده شوند که مطمئناً آسیبش نه‌تنها برای آنان بلکه برای همه امت اسلام و اعتقادات مردم است.


متأسفانه فرزندان بسیاری از علما و حتی بزرگان دینی در طول تاریخ عامل بی‌آبرویی و حتی جهنمی شدن پدران خود بوده و شده‌اند و به فرموده مولا علی (ع) حتی زبیر با تأثیرپذیری از پسرش از جرگه اهل‌بیت خارج شد و شخصیتی جهنمی شد.

پس علمای اکنون که دیگر جای خود را دارند و اگر از خود مراقبت نکنند توسط نزدیک‌ترینشان دچار سراشیبی وحشتناکی تا قعر جهنم خواهند شد.


هرچند علمایی بزرگ همچون آیت‌الله محمدی گیلانی که دو فرزندش را به جرم همکاری با منافقین به اعدام محکوم می‌کند و آنان اعدام می‌شوند و یا آیت‌الله حسنی امام‌جمعه ارومیه که فرزند خودش را تسلیم دادگاه انقلاب می‌کند و یا آیت‌الله جنتی که برای دستگیری و محاکمه فرزندش ۴۰ روز روزه شکر نذر می‌کند، بوده‌اند که در این آزمون سخت سربلند بیرون‌آمده و فرزندانشان را به تیغ عدالت سپردند.


اما حیف است که این سیره علما در برخورد با اطرافیان خود حتی فرزندانشان به وسیله رفتار و بی‌دقتی معدود علمایی که خود در سلامت نفس هستند به فراموشی سپرده شود و روایتی ناصواب و غلط از روحانیت شیعه منعکس گردد.

نویسنده: دکتر سید محسن هاشمی، تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی

 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: یادداشت ، سیاسی ، شیرازه
نظرات بینندگان