کد خبر: ۱۶۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
وعده‌ای که محقق نشد؛

کم‌کاری مسئولان فارس برای تأمین روشنایی کمربندی شیراز

طبق وعده مسئولان فارس بنا بود که تا ایام نوروز ۱۴۰۳ مشکل تأمین روشنایی کمربندی شیراز مرتفع شود؛ اما حتی در روزهای آخر فروردین هم شاهد تحقق این وعده نیستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، بخش عمده‌ای از جاده کمربندی شیراز که اتفاقاً در محدوده شهری و بسیار پرتردد نیز قرار دارد، مدت‌هاست که در تاریکی مطلق فرو رفته است و چیزی نمانده که عدم تأمین نور در این محدوده، یک‌ساله شود.
در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با چند نفر که به نظر می‌رسید در این خصوص صاحب نظر و مسئول باشند، گفتگوشد.
علی یزدانی، معاون ایمنی و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در این ارتباط گفت: طبق صورت‌جلسه‌ای که در اسفندماه ۱۴۰۱ به امضای مسئولان مربوطه رسید، نگهداری کمربندی در محدوده شهر به عهده شهرداری شیراز گذاشته شد.

البته ما تا اردیبهشت‌ماه سال جاری قرارداد نگهداری آن منطقه را داشتیم و در دو ماه بعدی نیز نگهداری و از جمله روشنایی محدوده شهری را ادامه دادیم، اما پس از آن دیگر وظیفه‌ای در این خصوص نداشتیم.


همچنین با توجه به اینکه نقاط تاریک کمربندی شیراز مربوط به محدوده منطقه ۹ شهرداری می‌شود، از شهردار این منطقه خواسته شد تا توضیحات خود را ارائه دهد.


عبدالصالح رستم‌زاده گفت: روشنایی آن محدوده از کمربندی که به شهرداری واگذار شده است، مانند سایر نقاط شهر بر عهده اداره برق است و قانون‌گذار این را مشخص کرده است. بارها هشدار داده‌ایم که چون برق آن منطقه قطع است، دائماً مورد سرقت قرار می‌گیرد.

تا زمانی که برق در کابل‌ها وجود دارد، دزد نمی‌تواند آن‌ها را جابه‌جا کند؛ بنابراین ما هم خواستار رسیدگی سریع‌تر به این موضوع هستیم. روا نیست که شهرداری پولی را که می‌تواند در جایی دیگر برای رفاه و آسایش مردم منطقه هزینه کند، در جایی هزینه کند که وظیفه‌اش نیست.


شهردار شیراز نیز در این خصوص پاسخ کوتاهی داد و گفت: تأمین روشنایی کمربندی وظیفه شهرداری نیست؛ اما شهرداری در این خصوص کمک می‌کند.


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز هم به مشکلی که در رابطه با تأمین روشنایی کمربندی وجود دارد اشاره کرد و گفت: ایمن‌سازی محور کمربندی، موضوع اصلی است. یعنی ابتدا باید مشکل ایمنی محور رفع شود تا بخش روشنایی به شرکت توزیع شیراز تحویل شود. در صورت‌جلسات استانداری، متولی هر بخش مشخص شده است. در مسیر ایمن‌سازی پروژه، بعضی از فعالیت‌ها تقدم و تاخر دارد. در حال حاضر با توجه به محافظ‌های بلوکی که در کنار مسیر قرار داده شده است، اصلاً امکان نزدیک‌شدن به پایه‌های روشنایی وجود ندارد، یعنی اگر بخواهیم روشنایی را اصلاح کنیم، باید در باند سبقت قرار بگیریم که ممکن نیست.

 

محمدرضا سلاحی با بیان اینکه در این زمینه هیچ اختلاف نظر و سکوتی بین مسئولان و متولیان امر وجود ندارد، افزود: طبق جلساتی که داشته‌ایم، فکر می‌کنم بخش اعظمی از مسائل تا قبل از عید نوروز رفع شود. ما با اداره راه و همچنین شهرداری شیراز در تعامل کامل هستیم و معاونت استانداری هم وظایف حاکمیتی خود را به‌خوبی انجام داده است و چارچوب فعالیت‌ها واضح است.


در اواسط بهمن‌ماه و در نشست خبری استاندار فارس، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس پاسخگویی در خصوص وضعیت روشنایی کمربندی شیراز را به مدیرکل دفتر فنی استانداری واگذار کرد.


امیرحسین جمشیدی  مدیرکل دفتر فنی استاندارفارس روز ۱۴ بهمن‌ماه در این خصوص گفت: از لحاظ قانونی، تأمین روشنایی محدوده شهری به عهده شرکت توزیع نیروی برق شیراز است. این شرکت می‌گوید؛ چون این پروژه از راهداری تحویل ما شده است، پایه‌ها و چراغ‌هایی که خراب شده است باید به‌صورت سالم به ما تحویل شود تا از این پس نگهداری و تأمین روشنایی را به عهده بگیریم.


وی افزود: طی آخرین رایزنی که ما انجام دادیم، قرار شد آن قسمت‌هایی که فقط نیاز به تعویض لامپ دارد توسط شرکت توزیع برق انجام شود. آن قسمت‌هایی هم که نیاز به برق رسانی و ترانس دارد، توسط شهرداری تأمین اعتبار شده تا مشکل این قسمت برطرف شود.


جمشیدی درباره مسئله سرقت کابل‌ها و لامپ در محدوده خاموش کمربندی شیراز نیز گفت: بحث روشنایی نیاز به پیمانکار برای تأمین و نگهداری دارد. متأسفانه در مدت اخیر، پیمانکاری برای این منظور مشخص نشد و محدوده بدون نظارت باقی ماند که باعث سرقت برخی لامپ‌ها و کابل‌ها شد.


وی در پاسخ به این سؤال که با فرارسیدن ماه پایانی سال و افزایش ترافیک در کمربندی شیراز، آیا امیدواری برای حل مسئله در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر، گفت: امیدواریم حداکثر تا شب عید قسمت عمده‌ای از روشنایی کمربندی شیراز تأمین شود.


حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از گزارش‌های متعدد و وعده نهایی مقام مسئول، تغییر چندانی در وضعیت روشنایی کمربندی شیراز مشاهده نمی‌شود.


 در گزارش‌های قبلی و با توجه به صحبت‌های مسئولان مربوطه، عنوان شده بود که ۱۸ کیلومتر از کمربندی شیراز فاقد روشنایی است و ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده مشکلی از این بابت ندارد؛ اما بازدید میدانی خبرنگار ایسنا طی شب‌های اخیر نشان می‌دهد که ۲۳ کیلومتر این کمربندی دارای روشنایی است و تقریباً نیمی از آن با وجود برخورداری از ستون‌های برق، فاقد روشنایی است.


مناطق تاریک و روشن به تناوب و در نقاط مختلفی که در حوزه اختیارات راهداری فارس و یا شهرداری شیراز هستند تقسیم می‌شوند و به‌عنوان مثال، هشت کیلومتر ابتدایی کمربندی از سمت پل فسا تا محله سلطان‌آباد که در حوزه اختیارات راهداری فارس است، فاقد روشنایی است و در مناطق شهری نیز کمتر از هفت کیلومتر از روشنایی برخوردار است.

 

انتهای خبر/

 

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان