کد خبر: ۱۶۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳
سفیر سابق کشور ایران در ایتالیا:

سیلی که باید زده می‌شد، زده شد

سفیر سابق کشورمان در ایتالیا با تأکید بر اینکه سیلی که باید زده می‌شد، زده شد، گفت: اسرائیل تصور نمی‌کرد که به این شدت و به این گستردگی مورد هدف قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه د انا، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق کشورمان در ایتالیا با اشاره به حملات ایران علیه اراضی اشغالی اظهار کرد: این حملات باید صورت می‌گرفت که با موفقیت نیز انجام شد و تمام برنامه‌هایی که از پیش تعیین شده بودند، اجرا شد. هم پهپادها به اسرائیل رسیدند و هم موشک‌ها؛ در واقع، آن سیلی که باید زده می‌شد، زده شد.


وی افزود: جنبهٔ سیاسی این عملیات و آن جنبه‌هایی که واقعیت‌های پنهان را نشان می‌داد، از خود عملیات مهم‌تر بود؛ به این معنا که ما شاهدیم اسرائیل که گفته می‌شد کشور است، در واقع یک پایگاه نظامی است و اینجا به خوبی نشان داده شد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: اینکه آمریکا، بریتانیا و فرانسه تمام قد ایستادند و پوشش دفاعی را برای آنچه که وارد خاک اسرائیل شده بود، فراهم کردند و پهپادها و موشک‌ها را ساقط کردند، نشان‌دهنده شدت در هم‌تنیدگی روابط و موقعیت این کشورها است. همان‌طور که در مورد غزه شاهد بودیم، اما در مورد غزه، حضور نیروهای کماندویی آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا که علیه مردم بی‌دفاع غزه جنگیدند و حتی اسیر و کشته هم دادند، آشکارتر نبود؛ اما اینجا دیگر آشکارتر به صحنه آمدند.


وی با اشاره به ارتباط برخی کشورهای منطقه مانند اردن، تصریح کرد: اردن نیز نشان داد کاملاً یک پایگاه هم برای بریتانیا است و در منطقه نیز روابط در هم تنیده پنهان با اسرائیل دارد؛ به این معنا که امنیت اردن و اسرائیل با هم تعریف می‌شود. برخی از پهپادها را در آسمان منطقه شکار می‌کردند و هدف قرار می‌دادند که این امر بسیار حائز اهمیت است و نشان داد آنها تمام قد در کنار اسرائیل بودند. حالا باید ببینیم که برخی کشورهایی که ارتباط آن‌ها هنوز آشکار نشده، در آینده چه چهره‌ای را نشان خواهند داد.


رژیم صهیونیستی بدون حمایت غرب و آمریکا امکان ادامهٔ حیات ندارد
ظهره‌وند با بیان اینکه اسرائیل تصور نداشت که به این شدت و به این گستردگی مورد هدف قرار گیرد، ادامه داد: آن هیمنه پوشالی که اسرائیل برای خود ساخته بود آسیب‌پذیری خود را کاملاً نشان داد که بدون حمایت غرب و آمریکا امکان ادامهٔ حیات را ندارد. این ضربه، ضربه مهلکی بود، زیرا اسرائیل مطرح می‌کرد من قوی‌ترین ارتش منطقه هستم، اما وابستگی آن به پوشش دفاعی غرب کاملاً آشکار بود که این نیز یک ضربه بسیار سنگین بعد از ضربه‌ای است که در غزه زده شد.


وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم بایدن به هیچ عنوان تمایل داشته باشد در یک بحران جدید وسیع در منطقه وارد شود، ادامه داد: هر نوع پاسخی که اسرائیل بخواهد بدهد، باید از فضای کشورهای منطقه استفاده کند و این به معنای همکاری این کشورها مشابه اردن علیه ایران است؛ در این صورت ایران برای پاسخگویی دیگر نیازی نیست بر روی اسرائیل متمرکز شود و می‌تواند کشورهایی که در مسیر هستند را نیز به‌عنوان هدف پاسخگویی خود انتخاب کند و این خود می‌تواند یک بحران منطقه‌ای درست کند که بر کل منطقه و جهان تأثیر خواهد گذاشت، از جمله در حوزهٔ مسائل نفت، ترانزیت و به هم ریختن حوزه خلیج فارس؛ لذا نتانیاهو این دیوانگی را دارد، اما باید دید که آمریکا و غربی‌ها چگونه عمل می‌کنند. حالا شورای امنیت هم به هر حال یک جلسه فوری دارد، باید دید چه تصمیمی خواهد گرفت.


مسئولیت این فرزند نامشروع با خود آمریکا است
سفیر سابق کشورمان در ایتالیا با بیان اینکه آمریکایی‌ها سعی می‌کنند همواره برای هر اتفاقی که رخ می‌دهد، خود را بی‌طرف نشان دهند، تأکید کرد: مسئولیت این فرزند نامشروع با خود آمریکا است، همان‌طور که در غزه بحرانی ایجاد کردند و کشتاری که از مردم مظلوم فلسطین انجام دادند، مسئولیتش با آمریکا است، ما باید همواره انگشت اتهام را به سمت آمریکا و متحدانش نشانه رویم و رسماً اعلام کنیم شما نشان دادید که هم در دفاع از این رژیم جنایت‌کار و هم در اقداماتی که در غزه اتفاق افتاد، مسئولیت مستقیم دارید، بنابراین پیامدها و مسئولیت آن با شما خواهد بود.

 

انتهای خبر/

برچسب ها: اسرائیل ، غزه ، شیرازه
نظرات بینندگان