کد خبر: ۱۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۰

صالحی: احمدی نژاد به قطر می رود

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دیپلماتیک این وزارت خانه در مواجه با تحریم های احتمالی آینده چیست؟ افزود: روابط دیپلماتیک ما مرتب تداوم دارد و رایزنی های مفصلی در خصوص مسائل و تحولات منطقه داریم.

وزیر امور خارجه از سفر احمدی نژاد به قطر برای شرکت در اجلاس اپک گازی در همین هفته خبر داد.
 
به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در این اجلاس تعدادی از وزرا و روسای جمهور کشورهای عضو اپک شرکت خواهند کرد.

وی گفت: هم اکنون قاسمی در قطر حضور دارد و در حال بررسی جلسات کارشناسی است تا در جلسه روسای کشورهای عضو تصمیمات لازم گرفته شود.

صالحی افزود: از دیگر مباحث این اجلاس تصمیم گیری در خصوص انتخاب دبیرکل اپک است چرا که هم اکنون ریاست آن را روسیه به عهده دارد و آنها تقاضا کردند دبیرکلی شان بار دیگر تمدید شود که در این اجلاس تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آمانو گفت: چیز جدیدی در این گزارش مطرح نشد و همه اسنادی بود که در زمان آقای البرادعی مطرح شده بود و البته چیزهای دیگری هم اضافه شد که آن هم در راستای اسناد قبلی است.

وی افزود: در گذشته البرادعی اعلام کرده بود که از اصالت این اسناد اطمینان ندارد اما از زمانی که آقای آمانو آمده چنین اعتقادی ندارد.

صالحی گفت: اگر واقعا سندی دارند اصل آن را ارائه دهند اما خودشان هم اطمینان دارند که این اسناد اصالت ندارد.

وی افزود: اگر به فرض محال ادعای آنها در خصوص تحقیقات موشکی درست باشد این ادعا نیز وارد نیست چرا که آژانس بین المللی انرژی اتمی مطابق اساسنامه خود و همچنین براساس مفاد ان پی تی مسئول بررسی و مراقبت از فناوری های موشکی کشورهای عضو نیست.

صالحی گفت: آژانس فقط باید مراقب باشد که فعالیت های هسته ای کشورهای عضو غیر صلح آمیز نباشد لذا آژانس باید مراقب تاسیساتی باشد که مواد هسته ای در آن تاسیسات داخل و یا خارج می شود.

وزیر امور خارجه افزود: براین اساس بررسی تاسیساتی که مواد هسته ای در آ‌ن رد و بدل نمی شود در حوزه مسئولیت آژانس نیست.

وی گزارش آمانو را فشار سیاسی خواند و گفت: این گزارش مبنای فنی و حقوقی ندارد و آنها به این امید هستند که ایران تسلیم شود اما ایران در 32 سال گذشته ثابت کرده است چگونه می تواند خود را مدیریت کند.

صالحی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دیپلماتیک این وزارت خانه در مواجه با تحریم های احتمالی آینده چیست؟ افزود: روابط دیپلماتیک ما مرتب تداوم دارد و رایزنی های مفصلی در خصوص مسائل و تحولات منطقه داریم.

وی گفت: مجموعه مسئولان نظام در خصوص تحولات اخیر منطقه در تماس مستمر با هم هستند.

وزیر امور خارجه در خصوص راهکارهای این وزارتخانه برای ارتباط هر چه بیشتر با اتحادیه اروپا افزود: برقراری روابط حسنه با اتحادیه اروپا از اولویت های ماست و ما با برخی از کشورهای اتحادیه اروپا رابطه دو جانبه داریم.

وی گفت: چون اتحادیه اروپا به مقررات خود مقید است در خیلی موارد بر خلاف میلشان باید همراهی هایی با برخی مصوباتشان داشته باشند.

صالحی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا و ایران می توانند مکمل هم باشند افزود: اگر ترکیه به اتحادیه اروپا بپیوندد ایران بزرگترین همسایه این اتحادیه خواهد بود و به نفع اتحادیه اروپا هم هست که ارتباطش را با ایران گسترش دهد.

انتهای خبر/ک

برچسب ها: احمدی نژاد ، سفر ، قطر ، صالحی
نظرات بینندگان