کد خبر: ۲۲۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

چند توصیه به استاندار فارس

سابقه اعراب در سرمایه گذاری در کلان شهرهای ایران٬ عمدتا معطوف به ساخت مجتمع های تجاری می باشد. این در حالی است که شیراز تا کنون عواقب بسیاری را بابت رشد قارچ گونه این مجتمع های تجاری پرداخته است

شیرازه - با توجه به تصمیم دلسوزانه استاندار فارس مبنی بر سفر هیئت عالی رتبه استان به قطر جهت مبادلات اقتصادی٬ شیرازه به بازخوانی سفر همسر امیر قطر‌٬ «شیخه موزه» می پردازد و در پایان نکاتی را خاطرنشان می سازد.

 «موزه بنت ناصر المسند» همسر شیرازی الاصل امیر قطر می باشد که گفته می شود اولین آشنایی او با امیر قطر در میهمانی افطاری حاکم در قصر شیخ قطر در منطقه باغ اناری شیراز بوده است. «موزه» در سال 1999 در لندن با امیر قطر ازدواج کرد. در قطر از او به نام «شیخه موزه» یاد می کنند. گفته می شود او علاقه بسیاری به شهر اصلی خود یعنی شیراز دارد.

 شیخه موزه بنا بود در اردیبهشت 1390 همراه هیئتی از سفرای خارجی مستقر در قطر به شیراز بیاید. این سفر به دعوت همسر رئیس جمهوری ایران٬‌محمود احمدی نژاد باید انجام می شد. اما این سفر لغو شد. در علت این مساله ٬‌سفیر ایران در دوحه ٬ مخالفت برخی از گروه های داخلی ایران را بیان کرده بود!

 اما علاقه شیخه موزه به شیراز مانع سفر او نشد و  همراه با هیئتی 20 نفره از سفرای خارجی قطر در  29 خرداد 90 وارد شیراز شد. اگرچه همه رسانه ها از آمدن خود «شیخه موزه» به شیراز سخن می گفتند اما هیچ عکسی از او در روزنامه ها و فضای مجازی منتشر نشد!

 گمانه زنی ها بر این بود که برنامه های خاصی از سوی ایران و استانداری فارس برای جذب سرمایه گذار خارجی از طریق این سفر٬ ترتیب داده شده است اما شواهد به گونه ای دیگر حکایت می کند.

 سید فرهاد سجادی٬ سرپرست استانداری فارس در خصوص برنامه و اهداف این سفر گفته بود: سفرای این كشورها با هدف بررسی ظرفیت های اقتصادی استان فارس و بازدید از اماكن فرهنگی، تاریخی و مراكز تفریحی وارد فارس می شوند.

 سرپرست وقت استانداری فارس با اشاره به موقعیت راهبردی استان فارس و همچنین وجود ایرانیان مقیم كشورهای عربی حوزه خلیج فارس و علاقمند به سرمایه گذاری در استان افزوده بود:  این بازدید در راستای اجرای مصوبه دور سوم سفر رئیس جمهور به استان فارس در رابطه با تعیین فارس به عنوان استان معین در جذب سرمایه گذاری های تولیدی و تجاری كشور های حوزه خلیج فارس صورت می گیرد.

 وی ادامه داد: نشست تخصصی سفرا با اعضاء اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شیراز از دیگر برنامه های سفر دو روزه هیئت مذكور به استان فارس است. سرپرست استانداری فارس ابراز امیدواری كرد: اینگونه مراودت بتواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی درهمه نقاط استان مستعد و پهناور فارس را فراهم كند

 نشست تخصصی با اعضا اتاق بازرگانی برگزار شد و هیئت قطری در حافظیه و تخت جمشید عکس یادگاری انداختند و از ایران رفتند و ... تمام!

 از آن روز به بعد دیگر خبری از دستاوردهای این سفر از ساختمان استانداری به بیرون درز نکرد.

 اما سوال جدی ای در این زمینه وجود دارد که مهمتر از همه این است که با توجه به علاقه همسر شیرازی امیر قطر به شهر خود٬ چه شد که این سفر هیچ دستاوردی برای استان نداشت؟ اعتراض شدید امام جمعه شیراز در خطبه های نماز جمعه 4 تیرماه که اشاره داشت به حاتم بخشی به افراد معلوم الحال از سوی استانداری٬ برچه اساسی بود؟ و ...

 اما این خاطرات تلخ نمی تواند موجب قضاوت پیش دستانه نسبت به سفر هیئت عالی رتبه فارس به قطر شود. اما ذکر چند نکته می تواند همراه با زیرکی افراد این هیئت٬ دستاوردهایی برای استان فارس داشته باشد:

 - سابقه اعراب در سرمایه گذاری در کلان شهرهای ایران٬ عمدتا معطوف به ساخت مجتمع های تجاری می باشد. این در حالی است که شیراز تا کنون عواقب بسیاری را بابت رشد قارچ گونه این مجتمع های تجاری پرداخته است؛ مشکلات فرهنگی٬ ترافیکی و ...

 - تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه های زیرساختی استان هم چون صنعت و احداث کارخانه هایی با تولیدات مشخص٬ می تواند علاوه بر ماندگاری سرمایه٬ تا حدی موضوع بیکاری جوانان را نیز رفع نماید.

 

 لازم به ذکر است که شفقت٬ استاندار وقت بوشهر و استاندار فعلی استان خراسان شمالی نیز در اسفندماه 1388 همراه هیئتی به قطر سفر کرده بود. تجربیات آن سفر می تواند در بالابردن کارایی هیئت عالی رتبه فارس در سفر به قطر مفید باشد.

 

نظرات بینندگان