کد خبر: ۲۵۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۰

نقش واسطه‌ها در گرانی گوشت

مدیرعامل یک مجتمع دامداری گفت: اگر به دلیل افزایش قیمت علوفه و نهاده قیمت گوشت در دامداری 1200 تومان در هر کیلو اضافه شده، واسطه‌ها افزایش2600 تومانی را دامن زده‌اند.

حمید محمدیان اظهار داشت: قبلا قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده 5 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله برای مصرف کننده 13 هزار تومان بود.

*سهم واسطه در گرانی گوشت 2600 تومان

مدیرعامل یک مجتمع دامداری با بیان اینکه واسطه‌ها عامل گرانی هستند، گفت: در حال حاضر یک کیلوگرم گوساله زنده 6 هزار و 200 تومان است اما قیمت گوشت یک کیلوگرم گوساله برای مصرف کننده به کیلویی 18 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت 1200 تومانی گوساله زنده قیمت گوشت مصرف‌کننده نباید بیش از 15 هزار و 400 تومان باشد، افزود: افزایش تا 18 هزار تومانی نتیجه واسطه‌های متعددی است که با ایجاد جو روانی در بازار دامن زده‌اند.

وی گفت: تا زمان رسیدن گوشت از تولید‌کننده به مصرف‌کننده حداقل 3 دلال خرید و فروش می‌کنند و با ایجاد جو روانی مانند وجود عرضه ناکافی و یا افزایش قیمت‌ها به دلیل بالا رفتن دلار و غیره قیمت بازار را بالا می‌کشند و در این زمینه قصاب‌ها نقش اساسی دارند.

*افزایش تا 100 درصدی قیمت نهاده

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌هایی مانند ذرت از 400 به 600 تومان (50 درصد افزایش)، جو از 320 به 600 تومان (87.5 درصد افزایش) سبوس از 230 به 420 تومان ( 82 درصد افزایش) و یونجه از300 به 600 تومان (صد در صد افزایش) طی یکسال اخیر افزایش قیمت گوساله زنده را منطقی دانست اما دلیل اصلی افزایش‌ قیمت بازار را واسطه‌ها و افزایش‌های خودسرانه اعلام کرد.

*تقویت تولید داخل تنها راه کاهش تب گرانی گوشت

مدیرعامل مجتمع دامداری تصریح کرد: برای کاهش تب قیمت بازار واردات نمی‌تواند مؤثر باشد دولت باید با حمایت از تولید‌کننده و چاره‌اندیشی برای بالا بودن قیمت نهاده‌ها و علوفه به تولید داخل تکیه کند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان