کد خبر: ۲۶۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

استفاده از آزبست در ساختمان‌ها ممنوع می‌شود

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از ممنوع شدن آزبست در ساخت ساختمان‌های کشور از شهریور سال ۹۱ خبر داد.

کاظم ندافی در حاشیه نخستین همایش ملی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی در جمع خبرنگاران اظها رداشت: بحث ایمنی ساختمان‌ها بر عهده مسئولیت‌های وزارت کار است و وزارت بهداشت در زمینه عوامل زیان آور، شیمیایی، آزبست، سر و صدا،‌ذرات و بهداشت محیط کار فعالیت و نظارت دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر خطرات آزبست افزود: خطر آزبست قطعی بوده و همه انواع آن سرطان‌زا است و هیچگونه مجوز استفاده از آزبست توسط سازمان بهداشت جهانی تایید نمی‌شود و تا شهریور سال آینده استفاده از آزبست در مصالح ساختمانی حذف می‌شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از آزبست در اتومبیل‌ها ممنوع شده اظهار داشت: متاسفانه در برخی از ساختمان ها در زمان تخریب همچنان موضوع عدم رعایت بهداشت و خطر آزبست برای کارگردان وجود دارد و در زمان تخریب چنین ساختمان‌هایی باید سلامت کارگران در نظر گرفته شود.

ندافی ادامه داد: در حال حاضر در ساختمان‌های شمال کشور و برخی نقاط تهران استفاده از آزبست در ساختمان‌ها رایج است و با تدبیر آیین نامه‌ای لازم با همکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام مهندسی ساختمان در حذف آزبست در بکارگیری در ساختمان‌ها تلاش می‌کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چگونگی استفاده آزبست در اتومبیل‌ها در وضعیت کنونی افزود: هم‌اینک در کارخانه‌های اتومبیل‌سازی کشور مصرف آزبست نداریم و در این مورد برای آزبست از مواد بی‌خطر جایگزین شده ولی قطعات اتومبیل‌هایی وجود دارد که تولیدداخل نیستند و بعضا این  قطعات به صورت قاچاق که در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است وارد می‌شود که در این زمینه نیز با وزارت بازرگانی مکاتباتی را برای جلوگیری از ورود این مواد داشته ایم ولی در مجموع وزارت صنایع به کار بردن آزبست را ممنوع کرده است.

وی ادامه داد: در هر حال آزبست سرطان‌زا است و به طور کلی با هر مقدار استفاده از آن مخالفیم و در این زمینه کوتاه نمی‌آییم و در این مبحث نیز (استفاده آزبست در ساختمان‌ها) به کارگران ساختمانی آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

۴ هزار بازرس بهداشتی در پوشش ۱۱۰۰ اکیپ

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز اظهار داشت: در این زمینه ۴ هزار بازرس بهداشتی در قالب ۱۱۰۰ اکیپ اعزامی از اماکن توزیع مواد غذایی و مراکز بین راهی و همچنین رستوران‌ها،‌هتل‌‌ها در پوشش بسیج سلامت نوروزی که از اول اسفند آغاز شده است و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت بر این مراکز نظارت و بازرسی بهداشتی را انجام می‌دهند.

وی با اعلام شماره ۰۹۶۷۸ برای بررسی مشکلات بهداشتی که مردم می‌توانند تخلفات در این زمینه را با این شماره اطلاع‌رسانی کنند گفت:‌ در این زمینه سامانه اینترنتی نیز مربوط به سلامت محیط کار که دیروز رونمایی از آن صورت پذیرفت برای جمع‌آوری اطلاعات بهداشتی از جمله آلودگی هوا به کار گرفته می‌شود.

ندافی در ادامه توصیه‌های بهداشتی به مسافران نوروزی بیان داشت: عمده‌ترین مشکل اماکن توزیع مواد غذایی و رستوران ها استفاده از مواد غذایی در شرایط غیربهداشتی است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: مردم و مسافران در ایام نوروز دقت کنند که از اماکن بین راهی که دارای مجوز و کارت بهداشت هستند و باید به رویت و مشاهده مردم نیز قرار گرفته باشد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مسافران باید از محصولات فله‌ای به خصوص آبمیوه‌ها و آب آشامیدنی استفاده نکنند و حتی‌المقدور در مسافرت از آب داخل بطری سالم و بهداشتی استفاده شود تا خطر عدم رعایت موارد بهداشتی لحاظ شود.

ندافی خاطرنشان کرد: در مجموع تاکید داریم مردم موارد عدم رعایت مسائل بهداشتی را باشماره ۰۹۶۷۸ به وزارت بهداشت اطلاع دهند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان