کد خبر: ۳۱۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۱

چین و ژاپن معامله با دلار را كنار می گذارند

چین و ژاپن از چند روز دیگر بجای استفاده از دلار در مبادلات تجاری فیمابین به طور مستقیم از \'یوان\' و \' ین \' استفاده می كنند.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، مطبوعات روز دوشنبه پكن اعلام كردند از ابتدای ماه آینده جدید ( ژوئن) چین و ژاپن با ارزهای ملی خود تجارت خواهند كرد.

چندین بانك از دو كشور از جمله \' بانك چین \' و \' توكیو -میتسوبیشی یو اف جی \' در این خصوص به توافق رسیده اند.

مبادلات تجاری عمده بین دو كشور در شهرهای توكیو و شانگهای انجام خواهد شد .

این بخشی از توافق دو كشور در سال گذشته میلادی و هنگام سفر \' یوشیهیكو نودا\' نخست وزیر ژاپن به پكن است .

\' جانگ یونگجون \' معاون اداره تحقیقات مركز مبادلات اقتصادی چین این اقدام را گامی در راستای توسعه مبادلات تجاری دو كشور و بهبود تجارت در منطقه دانسته است.

ارزش مبادلات تجاری چین و ژاپن سال گذشته میلادی با حدود چهار درصد رشد به 358 میلیارد دلار رسید.

در همین حال سه كشور كره ، ژاپن و چین اخیر در نشستی در پكن موافقت كردند مذاكرات درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد را از سال جاری میلادی آغاز كنند.

كارشناسان معتقدند، استفاده از ارز ملی بین ژاپن و چین می تواند مخاطرات تجاری برای پكن و توكیو را كاهش داده و آثار منفی ناشی از نوسان دلار را از بین ببرد.

چین سال ها است برای گریز از مبادلات تجاری با دلار و كاستن از اتكای خود به این ارز و در عین حال بین المللی كردن پول ملی خود تلاش می كند.

یك مقام بانكی هفته گذشته در اظهاراتی پیش بینی كرد، واحد پول چین (یوان) در آینده نه چندان دور به یك ارز مهم در معاملات جهانی تبدیل شود.

\' فن وان مه\' مدیر عامل شعبه بانك \'اچ اس بی سی \' در هنگ كنگ گفت: در پنج سال آینده واحد پول چین به یكی از سه ارز مهم جهانی تبدیل خواهد شد.

این بانك ، یكی از بزرگترین بانك های چند ملیتی جهان محسوب می شود.

وی با اشاره به تداوم بحران در آمریكا و بدهی های منطقه یورو

گفت: سرمایه گذاری با یوان در سراسر جهان كماكان در حال افزایش است .

كارشناسان پیش بینی می كنند تا سال 2015 میلادی نیمی از معامله های چین با بازارهای نوین با مبلغ بیش از دو هزار میلیارد دلار با ارز یوان تسویه حساب شود.

انتهای پیام/20

برچسب ها: چین ، ژاپن ، دلار
نظرات بینندگان