کد خبر: ۳۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۱

بازگشت عروس خون‌بس به يك قدمي چوبه‌دار

ديوان‌عالي‌كشور درخواست اعاده دادرسي وكلاي عروس خون‌بس را رد كرد و اين زن جوان بار ديگر به يك قدمي چوبه‌دار بازگشت.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، مريم معروف به عروس خون‌بس متهم است شش‌سال پيش دختري جوان را كه تصور مي‌كرد قصد برهم زدن زندگي‌اش را دارد به قتل رسانده است. او ادعا مي‌كند قاتل نيست و آنچه در تحقيقات اوليه بيان كرده درست است.

اين زن در بازجويي‌هاي اوليه ادعا كرده‌ بود مردي همدست او بود و قاتل اصلي آن مرد است اما بعدها اعترافاتش را پس گرفت و در جلسه محاكمه گفت قاتل خودش است.

اين زن بعد از محكوميتش به قصاص گفت: خانواده همدستم كه از افراد بانفوذ شهر بودند به ديدن من آمدند و گفتند اگر اعترافم را عليه او پس بگيرم برايم از اولياي‌دم مقتول رضايت مي‌گيرند و من هم مسووليت قتل را به تنهايي به عهده گرفتم اما آنها زير حرفشان زدند.

مريم زماني كه 16ساله بود براي پايان دادن به كشتار ميان دو قبيله در استان فارس به عنوان عروس خون‌بس به خانه شوهر رفت و چند سال بعد وقتي كه زندگي خانوادگي‌اش را در خطر ديد و متوجه شد مادرشوهرش قصد دارد دختر ديگري را براي همسري شوهرش برگزيند و خانواده‌اش با اين كار سرشكسته خواهند شد تصميم گرفت از آن دختر انتقام بگيرد.

مريم در اعترافش گفته است: قرار بود از آن دختر فيلم بگيريم و تهديدش كنيم تا از زندگي‌ام بيرون برود اما با هم درگير شديم و او بيهوش شد. مردي كه قرار بود در فيلمبرداري با آن دختر رابطه برقرار كند او را خفه كرد و بعد من خانه را آتش زدم و فرار كردم.

در حالي‌كه مريم تلاش مي‌كرد بي‌گناهي‌اش را ثابت كند مراحل قانوني پرونده‌اش يك به يك پشت‌سر گذاشته شد و قضات ديوان، راي قصاص را تاييد كردند و اين حكم به استحضار رييس قوه‌قضاييه هم رسيد.

وكلاي مريم يك هفته قبل از اجراي حكم ادعا كردند مدارك جديدي دارند كه نشان مي‌دهد اين زن بي‌گناه است.

آنها در لايحه‌اي كه براي ديوان‌عالي كشور نوشتند عنوان كردند: مريم، بعد از بازداشت از سوي ديگر متهمان مورد آزار جنسي قرار گرفته و همين هم باعث شده تا سقط جنين كند. او در بازداشتگاه شرايط خوبي نداشته است. اين زن با همدستي مردي دست به قتل زده است كه در بازجويي‌هاي اوليه هم اعتراف كرده آن مرد كيست اما بعد به خاطر وعده‌هايي كه به او داده بودند اعترافش را پس گرفته است. اگر گفته‌هاي مريم واقعيت نداشت برادرانش او و مرد همدستش را مورد سوءقصد قرار نمی‌دادند. چرا مرد مورد سوءقصد قرار گرفته لحظاتي در بيمارستان اعلام رضايت كرد. برادر مريم در زندان به خواهرش تيراندازي و انگيزه‌اش از اين كار را دروغگويي او در دادگاه عنوان كرد.

وكلاي عروس‌ خون‌بس همچنين مدارك ديگري را كه فكر مي‌كردند مي‌تواند به موكلشان كمك كند به ديوان‌عالي كشور فرستادند در حالي‌كه پرونده در حال رسيدگي در ديوان عالي بود تا در مورد اعاده دادرسي تصميم‌گيري شود مسوولان زندان عادل‌آباد شيراز عروس‌خون‌بس را دو بار پاي چوبه‌دار بردند اما هر دفعه اجراي حكم به تعويق افتاد.

در حالي‌كه روزنه‌هاي اميد براي اين دختر دوباره باز شده‌ بود و انتظار مي‌رفت ديوان عالي كشور مدارك جديد را مورد بررسي قرار دهد به وكلاي مريم خبر دادند كه پرونده به شعبه 17 ديوان عالي كشور رفته چرا كه متهم در آنجا سابقه داشته و رسيدگي قبلي هم در همين شعبه انجام شده است. هيات قضات شعبه 17 ديوان عالي كشور بعد از بررسي شكلي پرونده اعلام كردند راي صادره درست است و درخواست اعاده دادرسي وكلا را رد كردند.

مريم در حالي كه يك‌بار ديگر به چوبه‌دار نزديك شد در گفت‌وگويي با خبرنگار ما گفت: من دخترك را نكشتم و همه اين موضوع را مي‌دانند حتي اولياي‌دم اما به خاطر اينكه دخترشان را به خانه‌ام كشاندم از آنها طلب حلاليت مي‌كنم. من از خانواده خودم به خصوص مادرم هم طلب بخشش مي‌كنم و از اينكه نتوانستم عروس‌خون‌بس خوبي باشم از او عذرخواهي مي‌كنم و مي‌گويم بيشتر از همه دنيا دوستش دارم و نمي‌خواستم كاري كنم كه ناراحت شود. بعد از اينكه بيش از 20نفر از مردان دو قبيله كشته شدند من را به عنوان عروس خون‌بس به قبيله مقابل دادند اما ظلمي كه به من شد نگذاشت تا وظيفه‌ام را به عنوان عروس‌خون‌بس به درستي انجام دهم و به همين دليل هم از قبيله‌ام معذرت مي‌خواهم.  

نظرات بینندگان