کد خبر: ۳۴۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱

یک پنجم صنایع دستی کشور از فارس صادر می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: بالغ بر یک‌ پنجم صنایع دستی کشور از استان فارس صادر می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس همت محمدی  با اشاره به وضعیت صنایع دستی در استان فارس گفت: بالغ بر یک‌ پنجم صنایع دستی کشور از استان فارس صادر می‌شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس گفت: اگر چه بعضی از رشته‌های صنایع دستی در فارس به منظور جلوگیری از فراموش شدن باید احیا شوند اما وضعیت صنایع دستی در شرایط کنونی وضعیت بدی نیست و استان فارس سهم قابل قبولی در میزان صادرات صنایع دستی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه این استان در برخی از رشته‌ها از جمله بافته‌های ‌داری (دستبافت‌ها) حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، گفت: گبه، گلیم، قالی، جاجیم و ... از جمله محصولات استراتژیک استان فارس هستند.

محمدی اضافه کرد: در تمام شهرستان‌های استان فارس ظرفیت‌های خوبی در بخش بافته‌های داری یا همان دستبافت‌ها وجود دارد.

وی از فعالیت تیم صادرکننده قوی با عنوان اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در استان فارس خبر داد و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در حوزه دستباف‌ها وجود دارد، اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در فارس با جدیت نسبت به صادرات این نوع فرش اقدام می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس کشورهای مقصد صادرات صنایع دستی این استان را عمان، روسیه، آفریقای جنوبی، چین و قطر دانست و تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای معرفی کشورهای مقصد جدید از جمله مالزی، تایوان و اندونزی نیز در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط مستقیم حضور گردشگر و رونق صنایع دستی در استان فارس اشاره کرد و افزود: هر چقدر گردشگر بیشتر باشد صنایع دستی رونق می‌گیرد.

محمدی تصریح کرد: صنایع دستی این استان ظرفیت پاسخگویی به تمام نیازهای گردشگران را در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: اگر چه تا رسیدن به ایده‌آل و آرمان واقعی راه بسیاری داریم اما وضعیت صنایع دستی در کشور و استان بد نیست.

محمدی خاطرنشان کرد: صنایع دستی بخشی از هویت فرهنگی ایران زمین بوده و لازمه تحقق ایده‌آلی این صنعت همکاری بخش‌های مختلف است.

این مقام مسئول تصریح کرد: رونق و توسعه گردشگری نه تنها صنایع دستی را احیا می‌سازد بلکه حرکت موتور متحرکه اقتصاد را نیز سریع‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: حضور گردشگر و بیان سلیقه‌های او صنعتگر را نسبت به تولید صنایع دستی با کیفیت تشویق می‌کند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعال بودن 55 رشته صنایع دستی در این استان بر ضرورت احیای رشته‌های فراموش شده و در حال منسوخ‌شدن تاکید کرد و گفت: از مجموع 250 رشته صنایع دستی در کشور 130 رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد نیز 55 رشته در فارس فعال است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 500 کارگاه تولیدی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که بخشی از این کارگاه‌ها به دلیل کمبود تقاضا در عمل نیمه فعال هستند.

محمدی با بیان اینکه برخی رشته‌های صنایع دستی در فارس در حال فراموشی است، اظهار داشت: تلاش داریم رشته‌های منسوخ شده و یا در حال فراموشی صنایع دستی را احیا کنیم چراکه می‌تواند عامل ایجاد اشتغال باشد.

وی تصریح کرد: نخستین برنامه‌ای که معاونت صنایع دستی به منظور جلوگیری از منسوخ شدن رشته‌های صنایع دستی دارد، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان در سراسر این استان است.

این مقام مسئول افزود: علاقمندان به منظور شرکت در دوره‌های آموزشی رایگان می‌توانند به نمایندگی‌های سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در مراکز شهرستان‌ها و معاونت صنایع دستی در شیراز مراجعه کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی فارس افزود: در این دوره‌های آموزشی که در سه ماه برگزار می‌شود ظرفیت پذیرش 2 هزار و 500 نفر وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر 2 هزار و 400 نفر در حال آموزش هستند و در پایان به این کارآموزان گواهی پایان دوره ارائه می‌شود.

محمدی از صدور کارت شناسایی صنعتگری برای افرادی که پس از گذشت دو سال از دوره آموزشی در حال فعالیت هستند خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر در استان فارس در حوزه صنایع دستی 17 هزار نفر کارت شناسایی صنعتگری و 500 نفر پروانه تولید کارگاهی دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: صادرات ، صنایع ، دستی ، کشور ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان