کد خبر: ۳۵۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

فقر 70 درصدی کربن عالی در خاک‌های فارس

مجری پروژه ملی تولید کمپوست فارس گفت: 70 درصد خاک‌های استان کربن آلی کمتر از یک درصد دارند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اکبر ریاحی اظهار داشت: وجود مواد آلی علاوه بر آنکه مبین سلامت و کیفیت خاک بوده، شاخص بسیار مناسبی برای باروری آن به شمار می‌آید و زمانی که حاصلخیزی یک خاک کشاورزی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، یکی از شاخص‌‌های مهم مورد بررسی وضعیت ماده آلی خاک است.

مسئول طرح افزایش مواد آلی خاک استان فارس گفت: ماده آلی خاک بسیاری از عوامل پایداری خاک را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به طوری که گفته می‌شود افزایش ماده آلی کلید و قلب کشاورزی پایدار است.

ریاحی اضافه کرد: کمبود مواد آلی خاک اثرات نامطلوبی به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش هزینه‌کردها، کاهش درآمدها و تخریب سایر منابع خاکی، گیاهی و حتی انسانی و اقلیمی اشاره کرد.

وی فقدان طعم و عطر طبیعی در میوه و سبزیجات امروزی را ناشی از فقر مواد آلی در خاک‌ها و مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی عنوان کرد و ادامه داد: اگر شاهدیم که برنج، گندم، جو، حبوبات و سایر غلات و حتی علوفه، گوشت و لبنیات دام‌های محلی از نظر کمیت و کیفیت مواد غذایی از استانداردهای جهانی فاصله گرفته‌اند، به دلیل کمبود شدید مواد آلی در خاک‌های اراضی کشاورزی است.

ریاحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گیاهان زراعی و باغی در برابر آفات و بیماری‌ها از خود کمترین مقاومت را نشان داده و شکننده شده‌اند که با شیوع هر آفت و بیماری شاهد سرعت گسترش و گستره عمل وقوع آسیب هستیم که این امر در نتیجه ضعف در بنیه و شادابی گیاهی و حاصلخیز نبودن خاک‌ها رخ می‌دهد.

مجری پروژه ملی تولید کمپوست افزایش سالانه میزان تجمع انواع آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی در خاک‌ها و آلودگی در انواع محصولات کشاورزی را از عوارض ناشی از فقر شدید مواد آلی در خاک‌های اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: کمبود یا فقدان مواد آلی و عناصر طبیعی حتی باعث شده است تا زمان ماندگاری و انبارداری میوه و صیفی‌جات در یخچال‌ها و سردخانه‌های مدرن نیز کاهش یابد.

مجری پروژه ملی تولید کمپوست افزود: فقدان مواد آلی خاک می‌تواند سبب متراکم و سخت شدن خاک‌های کشاورزی شود که این امر افزایش هزینه‌های آماده‌سازی بستر کشت را به همراه دارد.

ریاحی تصریح کرد: با بررسی بیش از 45 هزار آزمون خاک‌های اراضی کشاورزی در فارس مشخص شده است که نزدیک به 70 درصد خاک‌های این استان کربن آلی کمتر از یک درصد، 24 درصد خاک‌ها کربن آلی بین 1.5 – 1 درصد و تنها شش درصد خاک‌ها کربن آلی بیش از 1.5 درصد دارند و این در حالی است که یک خاک حاصلخیز در شرایط مناسب باید دارای کربن آلی بین دو تا پنج درصد باشد.

مسئول طرح افزایش مواد آلی خاک استان فارس اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی فارس درصدد برآمده است تا با اجرای گسترده طرح کشاورزی حفاظتی، طرح توسعه کشت سبز، طرح مدرسه در مزرعه و طرح افزایش مواد آلی خاک با تأکید بر تولید کمپوست به بهبود شرایط کیفی خاک‌های کشاورزی این استان بپردازد.

وی افزود: طرح افزایش مواد آلی خاک با تأکید بر تولید کمپوست تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده که این امر سبب تبدیل شدن این استان به الگویی برای کل کشور شده است.

ریاحی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی فارس به عنوان مجری پروژه ملی تولید کمپوست علاوه بر 30 شهرستان فارس، به 32 استان کشور نیز خدمات‌رسانی کرده و به مدیران، کارشناسان ستادی و شهرستان‌ها، تشکل‌ها، تعاونی‌ها و عموم کشاورزان آموزش‌هایی را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/ص

برچسب ها: فقر ، کربن ، عالی ، خاک‌ها ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان