کد خبر: ۳۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

آسیب شناسی کاروانهای زیارتی راهیان نور

جامعه امروز ما نیاز ویژه ای به تغذیه فرهنگ غنی اسلام دارد که کاروان های راهیان نور و سفرهای زیارتی به مناطق جنگی جنوب و غرب کشور می‌تواند تا حدود زیادی این مهم را یاری رساند .

به گزارش شیرازه به نقل از سلام فسا اگر در برنامه ریزی اردوهای راهیان نور با دقت و نگاه ویژه به مقوله فرهنگ برخورد شود، قطعاً می تواند تاثیرات شگرفی بر فضای عمومی جامعه داشته باشد. راهیان نور می بایست به عنوان یک فرهنگ در جامعه اسلامی نهادینه گردد و همانطور که مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند ، مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، سرزمین‌های مقدسی است که حضور در آنان می‌تواند روح انسان را از بدی‌ها و ناپاکی‌ها دورسازد. مناطق عملیاتی که در دورانی نه چندان دور معرکه تقابل حق و باطل بوده است، امروز برای اهل معرفت به مثابه نقطه‌ای از بهشت است که از آن عطر معنویت و انسانیت به مشام جان می‌رسد. لکن متأسفانه پتانسیل‌ فرهنگی راهیان نور از نگاه متولیان فرهنگی مغفول ‌مانده است ، که ای کاش مسئولین فرهنگی به اهمیت آن پی برده و در برگزاری چنین کاروانهایی خادمان شهدا را یاری رسانیده و از کمکهای مادی و معنوی خود دریغ نمی کردند . لذا قابل ذکر است که این سفر معنوی و خاطره‌انگیز فراز و نشیب‌هایی نیز دارد که گفتن آن موجب تشویق و ترغیب دست‌اندکاران اردوهای راهیان نور و خادمان شهدا و نیز موجبات حل مشکلات و رفع نواقص چنین برنامه هایی را فراهم می آورد .

- روایتگری یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی اردوهای راهیان‌نور به شمار می‌رود که متأسفانه کیفیت روایتگری تنزل پیدا کرده و گاهی مشاهده می‌شود ، معرفی مناطق عملیاتی و روایت مسائل جغرافیایی و دستاوردهای نظامی بیش از معنویت و سیره عملی شهدا مورد توجه قرار می‌گیرد ، در حالی که این اطلاعات در حاشیه قرار دارد.

- با توجه به اینکه اکثر زائرین مناطق جنگی ار قشر نوجوان و جوان جامعه هستند ، مسئولین راهیان نورمی بایست راویان آموزش دیده و روحانیون توانمند در انتقال سیره عملی شهدا را به کاروان‌ها تزریق کرده تا نوجوانان و جوانان بدانند که به کجا آمده اند و اساساً علت حدوث جنگ تحمیلی و چه اعتقاد و بینشی باعث این جانفشانی ها گردیده و ما چگونه می‌توانیم راه شهدا را ادامه دهیم و نباید بصیرت دهی به زائران فقط خلاصه در بسته‌های فرهنگی شود.

- یکی از مسائل اساسی در زمینه راهیان‌نور اتقان محتوا در روایتگری و هدفمند بودن آن است که تنها با تکیه بر پژوهش و مطالعات راهبردی میسر خواهد بود.

- یکی از آسیب های مکرر در اردوهای راهیان نور این است که زائر جوان در پایان اردو احساس میکند هر چه خوبی است متعلق به شهدا است و شهدا دست یافتنی نیستند ، این در حالی است که هدف اصلی از آشناسازی جوانان با مفاهیم ایثار و شهادت ، معرفی شهدا به عنوان الگوی دست یافتنی و ایجاد نشاط معنوی و درس آموزی از مکتب شهیدان و پیاده کردن سیره عملی شهدا در زندگی است .

- نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نمی توان منکر ضرورت و تأثیر احساسات در انس نسل جوان با شهدا شد ؛ اما با کمترین تحقیق و تعقل می یابیم که شور و احساسات ممکن است پس از بازگشت به شهر و دیار و قرار گرفتن در فضای متفاوت، به راحتی از بین برود و آنچه در اذهان جوانان ماندگار و باقی می ماند آن مطالب و باورهایی است که بر اساس منطق و استدلال مأخوذ از معارف دینی به دست آورده است .

- تجربه ای که بارها مورد تأکید بزرگان روایتگری قرار گرفته این است که بیان خاطرات شهیدانی که از نظر شاخصه هایی چون سن، جنسیت، جغرافیا، قومیت، شغل، تحصیلات و… با مخاطب ما وجه اشتراک دارند، جذّابیت و تأثیرگذاری بیشتری برای مستمعین در پی خواهد داشت.

امید که این مکتوبه در نزد خداوند تبارک و تعالی ، قدمی کوچک در جهت زنده نگه داشتن یاد شهدا محسوب گردد و نیز در برگزاری هر چه بهتر اردوهای راهیان نور موثر افتد.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان