کد خبر: ۳۵۳۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱

کاهش ظرفیت تولید کارخانه های ریشه شیرین بیان درفارس

دبیر شورای فنی منابع طبیعی وآبخیزداری فارس با اشاره به کاهش ظرفیت تولید کارخانه های ریشه شیرین بیان به دلیل مشکل تامین مواد اولیه، اظهار داشت: مشکل فعلی باعث کاهش بیش از پیش تولید این کارخانه ها شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر،سید میرمحمد صالح مصطفوی با بیان اینکه هم اکنون توان تولید بهینه از ظرفیت کارخانه های فعلی کاهش یافته، افزود: متاسفانه در حال حاضر در این کارخانه ها به دلایل مختلف از جمله کمبود ریشه شیرین بیان، عدم کشت،خشکسالی و از همه مهمتر عدم همکاری وحمایت مسئولان زیربط با مشکلات فروانی روبروشده است.

وی ادامه داد: فراهم کردن بسترهای مناسب برای تهیه مواد اولیه این کارخانجات (ریشه شیرین بیان) می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی استان داشته باشد که این امر به فراموشی سپرده شده است.

دبیر شورای فنی اداره منابع طبیعی فارس با بیان اینکه متاسفانه سودآوری های کلان و توجه روز افزون به تجارت گیاهان دارویی،از جمله ریشه شیرین بیان مشکلات و مسائل ناگواری را برای این منابع به وجود آورده، تصریح کرد:هم اکنون خطر انقراض، نسل گونه های گیاهی را با تهدید مواجه کرده بطوری که در حال حاضر بسیاری از سرمایه داران داخلی را بر آن داشته است تا بدون مطالعه ودر نظر گرفتن شرایط اولیه تامین این گیاه با ارزش در صدد تاسیس کارخانه جدید بر آیند.

وی بر اتخاذ برنامه های مدون و حمایت از فرآوری گیاهان دارویی بویژه ریشه شیرین بیان از سوی مسئولان تاکید کرد و ادامه داد: آنچه نگران کننده به نظر می رسد این است که این برداشتها توسط قاچاقچیان و با هدف سود جویی به صورت پراکنده در استان انجام می شود و این منابع غنی دارویی استان را که در حقیقت نخستین قطب تولید در کشور و پایه طب سنتی و نیز مواد اولیه بسیاری از داروهای نوین محسوب می شود در معرض خطرقرارداده است.

دبیر شورای فنی منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به بهره برداری غیرمجاز ریشه شیرین بیان و بروز مشکلات عدیده در این راستا افزود: با ورود افراد سودجو در مراتع و تخریب اراضی ملی به دلیل برداشتهای غیر اصولی ریشه شیرین بیان در چند سال گذشته با ابلاغ کتبی و اخطار آن به تمامی شرکتهای خریدار ریشه شیرین بیان، مبنی بر اینکه حمل این گیاه ارزشمند تنها با مجوز منابع طبیعی الزامی و در صورت تخطی از این قانون ،حمل هرگونه محموله غیر مجاز، قاچاق تلقی شده و با متخلفان ازطریق مراجع قضایی و نیروی انتظامی برخورد قانونی می شود.

وی اظهار داشت: بدنبال هشدارقانونی مسئولان منابع طبیعی و ابلاغ این دستورالعمل به شرکتهای ذیربط ، واکنش سریع مدیران و اتحادیه تعاونی ریشه شیرین بیان، آنان را بر آن داشت تا ضمن احساس خطر از این هشدارها با توسل به مسئولان استانی به ورشکستگی کارخانجات ریشه شیرین بیان اعتراف کنند چرا که بنا به اظهارات آنان تنها با بهره برداری ریشه شیرین بیان در اراضی مستثنیات و املاک مردم نمی توان به تامین مواد اولیه کارخانجات امیدوار بود.

وی در ادامه ضمن نگرانی از اقدام برخی شرکتها وسرمایه گذاران در احداث کارخانجات جدید شیرین بیان تصریح کرد: این گروهها باید قبل از هر اقدامی به فکر تامین ماده اولیه این گیاه ارزشمند باشند. لذا در این راستا توجه به کشت و توسعه این گیاه ارزشمند و زراعت آن با ترغیب دیم کاران و کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی استان در جهت تامین زیر ساخت‌ها و نهاده های لازم می‌تواند در مواجه با بسیاری از تنگناهای موجود راه‌گشا باشد.

وی در ادامه با تاکید بر کشت و توسعه ریشه شیرین بیان دراراضی کم بازده از مسئولان استانی خواست با حمایت از تولید کنندگان، رفع مشکلات کارخانه داران و اتخاذ تدابیر و سیاست های صحیح بتوانند از ظرفیت های موجود این سرمایه های طبیعی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد استان استفاده کنند.

مصطفوی اظهارداشت: برای شناساندن و استفاده از گونه های گیاهی استان در راستای توسعه اقتصادی، گیاهان دارویی نیازمند مدیریت منسجم و هدفمند بوده و باید به این منظور برنامه های علمی زمان بندی شده بلند مدت تدوین گردد.

نظرات بینندگان