کد خبر: ۳۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۳ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۱

عمده مراجعان شوراهای حل اختلاف محرومان جامعه هستند‌

رئیس شوراهای حل اختلاف فارس گفت: عمده مراجعان به شوراهای حل اختلاف از قشر مستضعف و محروم جامعه هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عبدالمهدی موسوی بعد از ظهر امروز در جلسه‌های که با حضور مسئولان قضایی استان فارس در دادگستری فارس برگزار شد، با بیان این که آموزش به عنوان یکی از زیربناهای مهم توسعه قضایی قلمداد می‌شود، اظهار داشت: در برنامه جامع راهبردی پنج ساله قوه قضائیه آموزش به عنوان یکی از راهبردهای مهم تنظیم و در برنامه عملیاتی سال 91 دادگستری استان فارس نیز گنجانده شده است.

وی با اشاره به این که به جای آموزش کلاسیک و تئوری باید آموزش کارگاهی را در شوراهای حل اختلاف در دستور کار قرار داد افزود: در اسفند ماه سال گذشته آموزش کارگاهی در شیراز پیاده و منتهی به نتایج خوبی شد که در آینده این روند در شهرستان‌ها نیز پی‌گیری می‌شود.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان فارس فلسفه تشکیل شوراهای حل اختلاف را ایجاد صلح و سازش بین مردم و جلوگیری از تولید پرونده‌های بسیار در محاکم و دادسراها دانست و تصریح کرد: با توجه به ظرفیت این استان و مدیریت و درایتی که رؤسای حوزه‌های قضایی دارند و همچنین بافت عشیره‌ای و قبیله‌ای موجود در استان فارس که ظرفیت بالایی برای ایجاد صلح و سازش دارد ظرفیت صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف این استان بیشتر از وضع موجود است.

وی تصریح کرد: رؤسای حوزه‌های قضایی باید در کنار مدیریت‌ها و تدابیری که در امور شوراهای حل اختلاف دارند عنایت ویژه‌ای به بحث صلح و سازش نیز در شوراها داشته باشند.

رئیس شوراهای حل اختلاف فارس با اشاره به این که صلح و سازش بین مردم در مبانی دینی و شرع مقدس اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد بیان کرد: ثمرات اجتماعی بسیاری از صلح و سازش در جامعه حاصل می‌شود و شوراهای حل اختلاف نباید به سوی رسیدگی صرف به پرونده‌ها و صدور حکم سوق داده شوند.

موسوی با تأکید بر امر نظارت بر حضور کارکنان و رسیدگی پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف ابراز داشت: آموزش کارگاهی و عملی که در شوراهای حل اختلاف مد نظر است با حضور کارکنان قضایی و نظارت بر حضورشان تحقق می‌پذیرد.

معاون قضایی دادگستری استان فارس با بیان این که عمده مراجعان به شوراهای حل اختلاف از قشر مستضعف و محروم جامعه هستند، خاطرنشان کرد: خدمت به این قشر از مردم در قالب شوراهای حل اختلاف اجر معنوی و پاداش مضاعفی دارد و باید حق مردم در اسرع وقت احقاق و آن مهلت زمانی که برای صدور رأی مقرر قانونی است رعایت شود.

 

نظرات بینندگان