کد خبر: ۳۵۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱

آتش‌نشانی باید ضابط دادستانی در امر ایمنی باشد

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: آتش‌نشانی باید بتواند به عنوان ضابط دادستانی در موارد تخصصی ایمنی گزارشات را به دادستان ارائه دهد و از بسیاری از تخلفات مربوط به حوادث و ایمنی جلوگیری کند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، رامین طالبی در مراسم افتتاح نمایشگاه روز آتش‌نشانی و ایمنی اظهار داشت: آتش‌نشانی باید بتواند در موارد تخصصی ایمنی گزارشات را به دادستان ارائه دهد و از بسیاری از تخلفات مربوط به حوادث و ایمنی جلوگیری کند.

وی افزود: پیش از این برخی از واحدهای تولیدی از ورود ماموران آتش‌نشانی برای بازدید موارد ایمنی جلوگیری می‌کردند.

طالبی ادامه داد: در حال حاضر بحث کپسول‌ها و مراکز «سی ان جی» غیرمجاز در سطح شهر متولی ندارد و آتش‌نشانی باید به عنوان مدعی‌العموم و یا ضابط مدعی‌العموم این موارد را مستندسازی کرده و به دادستانی گزارش دهد.

وی تصریح کرد: در همین راستا یک شعبه قضایی فوق‌العاده در مدیریت پیشگیری سازمان آتش‌نشانی شیراز ایجاد شد که از این به بعد با قدرت بیشتری به وظایف سازمانی خود عمل کرده و برای حفظ ایمنی و نفوس دست بازتری داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز اضافه کرد: با تقویت این مجموعه ضابطان ایمنی در تمام مراکز ایمنی و آتش‌نشانی مستقر شده و همچنین مباحث اطفای شهری و پدافند به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

وی بیان کرد: در یک سال گذشته گشایشی در حوزه ارتباطی آتش‌نشانی ایجاد شد چرا که پیش از این ارتباط سازمان با مجموعه شهرداری منقطع بود و حتی با حوزه شهر نیز ارتباط خاصی وجود نداشت.

طالبی خاطرنشان کرد: پیش از این آتش‌نشانی با هیچ‌کدام از مراجع نظامی و انتظامی، با مراجع امنیتی مانند فرودگاه، مجموعه پتروشیمی و رابطان ایمنی کارخانجات نیز ارتباطی نداشت و امروز با تلاش کارکنان خود می‌توانیم به عنوان چتر حمایتی این مجموعه‌ها وارد میدان شویم.

وی ادامه داد: در اساسنامه سازمان آتش‌نشانی وظایف گسترده‌تری برای این مجموعه پیش‌بینی شده چنانکه  پدافند غیرعامل، بیماری‌های واگیردار، بمباران‌های شیمیایی، رادیولوژیک و میکروبی از وظایف این سازمان است و کم‌کاری در این زمینه از طرف خود آتش‌نشانی بوده است.

به گفته وی، اساسنامه این سازمان دامنه‌ای برای آتش‌نشانی تعریف کرده که حتی تمام کارخانجات تولید قطعات خودرو باید از سازمان آتش‌نشانی شهرستان خود تاییدیه دریافت کنند که تاکنون به دلایلی آتش‌نشانی این موارد را اجرا نکرده بود.

طالبی ابراز داشت: ظرف یکی دو سال آینده انتظاری که مردم از آتش‌نشانی به عنوان یک سازمان دانش‌مدار و مسئول تخصصی امنیت همه‌جانبه خیابان‌ها، ساختمان‌ها و تاسیسات تجاری و صنعتی بافت شهری دارند، محقق می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: به موازات انقلابی که در حوزه عمرانی شهر شیراز صورت می‌گیرد، انقلابی نیز در حوزه ایمنی نیز در شیراز در حال رخ دادن است.

وی افزود: اختصاص 5 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات در سال گذشته در عمر سازمان آتش‌نشانی شیراز بی‌نظیر بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شیراز ادامه داد: ساخت شش ایستگاه که امسال با سازه‌های جدید انجام می‌شود بسیار ارزشمند است و با افزایش سرعت کارها نواقص پیشین برطرف شده و ظرف یکی دو سال ایمنی را به حد معقول رسانده و در محور مختصات امنیت، عناصر اصلی و پایدار امنیت در شیراز ایجاد می‌شود.

وی با تقدیر از شهردار شیراز که فرصتی را برای بازدید از بخشی از توانمندی پرسنل آتش‌نشانی اختصاص داد، اظهار داشت: عموم عوارض‌دهندگان به شهر و شهرداری از حجم تاسیسات و تجهیزاتی که با همان عوارض مردم خریداری شده بی‌اطلاع هستند.

طالبی بیان کرد: بسیاری از مردم نمی‌دانند که سازمان آتش‌نشانی شهرداری یک موسسه عمومی غیر دولتی است و تصور می‌کنند این تجهیزات از محل اعتبارات دولتی خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در برگزاری این نمایشگاه‌ها سعی می‌کنیم به مردم بگوییم که امکانات آتش نشانی بسیار گران‌قیمت است و به عنوان مثال یک ست هیدرولیک بیش از 100 تا 200 میلیون تومان هزینه دارد.

به گفته وی، بدین طریق مردم متوجه می‌شوند که تجهیزات یک غرفه این نمایشگاه بیش از یک میلیارد تومان هزینه برده و به یاد می‌آورند که این تجهیزات با پول خود آنها خریداری شده است.

طالبی اضافه کرد: اگر مردم بدانند خرید یک بالابر بیش از 3 میلیارد تومان هزینه دارد و چه میزان باید عوارض ساختمانی و ... اخذ تا این مبلغ فراهم شود، نگاهشان به شهر و شهرداری تغییر می‌کند و مشارکت بیشتری در حفظ امنیت خواهند داشت.

به گزارش فارس، در نمایشگاه آتش‌نشانی و ایمنی در پارک آزادی غرفه‌های اطفای حریق، امداد و نجات منطقه‌ای، تیم‌های تجسس و کشف جسد، اورژانس، امداد و نجات چاه‌نورد، واحد پیشگیری و مراقبت از بیماری‌های غیرواگیر، امداد و نجات جاده‌ای، امداد و نجات موتورسوار، امداد و نجات آبی و غواصی، امداد و نجات ارتفاع، واحد هیدرانت و ... بخشی از توانایی و امکانات خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان