کد خبر: ۳۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۱

فعالیت 260 تعاونی در سطح شهرستان آباده

اسدی : نباید به تعاون صرفا از نظر اقتصادی نگاه کرد چرا که موضوع تعاون با یک رویکرد الهی و اعتقادی برای تعالی انسان و رهنمون ساختن جامعه اسلامی به سوی فضیلت های اجتماعی ست.

به گزارش شیرازه به نقل از آباده نما؛ روح اله اسدی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آباده هدف از ایجاد تعاونی ها را گسترش فرهنگ تعاون و همکاری افراد در برخورد صحیح و اصولی و مبتنی بر اداره همگانی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه دانست و گفت: بر همین اساس همه مکاتب اجتماعی ، فرایند ایجاد تعاون را تنها راه حل منطقی برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و اجتماعی می دانند اساس گرایش به تشکیل تعاونی را می توان به عنوان یک ارزش تلقی نمود که از خصلت ذاتی انسان ها جهت گرایش به خرد جمعی و استفاده از مشارکت های همگانی در اصلاح و رشد و رفع موانع تولید نشات می گیرد .

وی در ادامه از دلایل  حمایت از تشکیل تعاونی ها در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را اینچنین بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال 91 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین با عنایت به فرمایشات معظم له در خصوص حمایت از تولیدات داخلی در زمان اقتصاد مقاومتی و نیز نقش مهم و تاثیر گذار تعاونی ها در تحقق این شعار لزوم حمایت ویژه از این بخش احساس می شود. اسدی در ادامه افزود: همچنین براساس سیاست های کلی اصل 44 نیز تکلیف شده است تا سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور به 25 درصد برسد که برای دستیابی به این رقم رویکرد  باید ، نظام مبتنی بر مردمی تر شدن اقتصاد و حمایت از تشکل های تعاونی باشد تا اقشار مختلف بتوانند در این بخش مشارکت کنند. همچنین نباید به تعاون صرفا از نظر اقتصادی نگاه کرد چرا که موضوع تعاون با یک رویکرد الهی و اعتقادی برای تعالی انسان و رهنمون ساختن جامعه اسلامی به سوی فضیلت های  اجتماعی است. این کار نتیجه نگاه ویژه و تفکر ارزشمند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است در این بین نیز می بایست یادی از متفکر شهید انقلاب اسلامی ، شهید بهشتی  که پایه گذار قانون اساسی است نماییم که در آن به مقوله تعاون نگاه ویژه ای داشته است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن ابراز تاسف از سهمیه تعاونی ها از اقتصاد کشور، این سهم را کمتر از 10درصد اعلام کرد و اظهار داشت: سهمیه تعاونی ها باید به 25 درصد افزایش یابد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در توصیف وضعیت فعلی تعاونی های شهرستان آباده تصریح کرد: از نظر تعداد و نوع در حال حاضر تعداد 260 تعاونی در سطح شهرستان آباده فعال می باشند که تعداد 21300 نفر عضو این تعاونی ها می باشند و سرمایه اولیه تعاونی ها بالغ بر 6260 میلیون ریال می باشد که بیشترین تعداد تعاونی ها از نظر نوع تعاونی به تعاونی های خدماتی با تعداد 61 مورد اختصاص دارد و تعداد تعاونی های مصرف آموزشگاهی 50 مورد و تعاونی های کشاورزی 35 مورد می باشد. از دیگر تعاونی های تشکیل شده در سطح شهرستان می توان به تعاونی های مسکن و تعاونی های توسعه روستایی ، تعاونی های صنعتی ، اعتبار ، تعاونی های معدنی و مسکن مهر اشاره نمود. همچنین بیشترین عضو در تعاونی های شهرستان مربوط به تعاونی سهام عدالت می باشد که قریب به 50000 نفر در تعاونی سهام عدالت عضویت دارند.

اسدی بزرگترین تعاونی مصرف شهرستان آباده را تعاونی مصرف فرهنگیان با 3500 نفر عضو اعلام کرد و در بین تعاونی های حمل و نقل شهرستان بزرگترین تعاونی مربوط به تعاونی حمل و نقل کامیونداران آباده با 400 نفر عضو که با 250 میلیون تومان سرمایه گذاری تشکیل شده است.

وی در خصوص تعاونی های بانوان در سطح شهرستان آباده گفت: تعداد 10 تعاونی فعالیت دارند که در زمینه های مختلف بهداشتی ، پخت نان خانگی ، خدمات مشاوره و مهد کودک فعالیت دارند .

وی در ادامه از تشکیل تعاونی های جدید خبر داد و افزود: تعاونی های دانش بنیان و فراگیر ملی این اداره ازجمله تعاونی های تازه تاسیس هستند و رویکرد جدید وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، تشکیل تعاونی های دانش بنیان و فراگیر ملی است که در این زمینه یک تعاونی فراگیر ملی مددجویان بهزیستی با عضویت 673 نفر به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز نموده است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نقش بانک توسعه تعاون در توسعه تعاونی ها سخن به میان آورد و بیان داشت: بانک توسعه تعاون به عنوان بازوی بخش تعاون جزء اولین بانک های توسعه تعاون در سطح استان بعد از شیراز در سال 76 در شهرستان آباده است که به اعضاء تعاونی و شرکت های تعاونی تسهیلاتی را در قالب عقود اسلامی پرداخت می نماید تا زمینه های مالی لازم را برای گسترش  بستر فعالیت مفید و موثرتر تعاونی ها فراهم نماید.


انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان