کد خبر: ۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۱

جولان بیکاری در داراب علی رغم وعده های رنگارنگ مسئولین

سخنرانی ماه های اخیر نبی اله احمدی نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس نهم خبر از اولویت ایجاد کارگروه اشتغال با حضور جوانان تحصیل کرده و نخبگان می داد اما با وجود گذشت حدود 6 ماه از انتخابات اسفند ماه 1390 اقدام عملی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین حتماً شما نیز واژه بیکاری را می شناسید یا بارها شنیده اید که می گویند فلانی با وجود مدرک تحصیلی بالا بیکار است؛ پس این گزارش خیلی هم دور از واقعیت نیست. بدون تعارف باید گفت امروز بیکاری میهمان خانه دارابی ها شده و اگر بگوییم در هر خانواده ای افراد بیکار وجود دارند حرف بیراهی نگفته ایم. 

در ابتدا باید گفت وقتی از بیکاری سخن به میان می آید نباید برنامه ریزان و مدیران  ارشد شهرستان دچار تشویش شوند و بر این گمان فرو روند که حتماً سیاه نمایی در کار است. چون بدون سخن گفتن از بیکاری و یادآوری آن نمی توان حتی به مسائلی چون تولید و سرمایه گذاری نیز اندیشه کرد؛ پدیده هایی که می توانند بیکاری را مرتفع و تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی را محقق سازد. 

در جلسه کارگروه اشتغال ، سهميه ايجاد اشتغال شهرستان داراب در سال جاري 6 هزار و 721 نفر اعلام شد كه تاکنون با وجود گذشت 6 ماه فقط 841 شغل (یعنی حدود 13 درصد) ايجاد شده است! که با توجه به آمار بیکاری در شهرستان داراب بسیار نگران کننده می باشد.

841 شغل ایجاد شده در 6 ماه گذشته بر اساس وام های خود اشتغالی و تشکیل تعاونی ها محاسبه شده و بنياد مسكن انقلاب اسلامي ،جهاد كشاورزي ، راه و شهرسازي ، صنعت معدن و تجارت، تعاون كار و رفاه اجتماعي از ایجاد کنندگان شغل در شهرستان داراب می باشند.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390 تعداد جمعیت شهرستان داراب 189345 نفر می باشد که از این تعداد 94232 نفر مردان و   95113  نفر را زنان تشکیل می دهند و درصد زیادی از جمعیت شهرستان داراب را جوانان جویای کار تشکیل میدهند اما متاسفانه آمار رسمی از تعداد بیکاران این شهرستان در دسترس نیست.

رونق صنعت یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال در داراب

سخنرانی ماه های اخیر نبی اله احمدی نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس نهم خبر از اولویت ایجاد کارگروه اشتغال با حضور جوانان تحصیل کرده و نخبگان می داد اما با وجود گذشت حدود 6 ماه از انتخابات اسفند ماه 1390 اقدام عملی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

نگاه صرفا آماری به بحث اشتغال و اشتغال زایی جوابگو نبوده و می بایست با تدبیر و مدیریت، منابع مالی را در اختیار افراد جویای کار قرار داده و با آموزش و نظارت، روند ایجاد اشتغال پیگیری شود.

یکی از راه های ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده جویای کار، احداث کارخانه های صنعتی است که شهرستان داراب در سال های اخیر سهم زیادی از آن نداشته و بار ها مشاهده شده است که افرادی بانام اشتغال ،وام هایی با مبالغ ریز و درشت دریافت کرده و آن را در راه هایی چون معاملات املاک،خودرو و .... هزینه می کنند و این در حالی است که متاسفانه نظارت قابل توجهی از طرف مسئولان امر بر طرح های اشتغال زایی انجام نمی شود.

نبود کارخانه های فرآوری و بسته بندی،مشکل عمده کشاورزان و باغداران

در حالی که شهرستان داراب یکی از مرغوب ترین گونه های انجیر و خرما را در استان تولید می کند اما این محصولات با قیمت های ناچیز از باغداران خریداری و در شهرستان های همجوار بسته بنده و روانه بازار می شود؛در حالی که با احداث کارخانه های فرآوری و بسته بندی این محصولات می توان علاوه بر ایجاد اشتغال در شهرستان، زمینه های پرداخت هزینه های واقعی به باغداران را فراهم آورد.

گفتنی است خشکسالی و سوء تدبیر در روش های آبیاری در سال های اخیر موجب بیکاری درصد زیادی از کشاورزان و باغداران شهرستان داراب شده که می بایست با توسعه باغداری و کاشت محصولات مقاوم در برابر کم آبی و استراتژیک را در دستور کار قرار دهیم.

نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نسخه شفا بخش کشور و رکن اساسی اقتصاد مقاومتی است و مهمترین مانع بر سر راه تولید ملی شعار زدگی می باشد و مسئولان دولتی می بایست بجای حرف موانع پیش روی تولید را از میان بردارند.

انتهای خبر/ص

نظرات بینندگان