کد خبر: ۳۶۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۱

افتتاح نیروگاه خورشیدی دانشگاه شیراز

نیروگاه خورشیدی دانشگاه شیراز همزمان با 16 نیروگاه خورشیدی دانشگاه های دیگر کشور افتتاح شد.
به گزارش شیرازه به نقل از واحد مرکزی خبر فارس، نیروگاه خورشیدی دانشگاه شیراز همزمان با 16 نیروگاه خورشیدی دانشگاه های دیگر کشور افتتاح شد.
با افتتاح این نیروگاه ها 3 و دو دهم مگا وات برق خورشیدی در مدار برق کشور قرار گرفت.
17 دانشگاه کشور از جمله دانشگاه های شیراز ، تهران ، صنعتی شریف ، امیرکبیر ، صنعتی اصفهان ،‌سمنان ،‌شهید چمران اهواز ،‌کاشان ،‌یزد، رازی کرمانشاه،‌سیستان و بلوچستان، پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان علمی و صنعتی ایران تولید کننده برق خورشیدی شدند.
به گفته مجری نیروگاه برق خورشیدی دانشگاه شیراز ظرفیت هر نیروگاه دانشگاهی 20 کیلو وات است و برای راه اندازی هر نیروگاه 140 میلیون تومان هزینه شده است.
دکتر ابراهیم فرجاه افزود: این نیروگاه ها از نوع فتوولتائیک است و برق تولیدی آن به شبکه برق کشور متصل می شود.
براساس برنامه پنجم توسعه کشور تا پایان این برنامه یعنی 3 سال دیگر بایستی 3 درصد در حدود 5 هزار مگا وات از برق کشور در نیروگاههای برق تجدید پذیر تولید شود.
برق تجدید پذیر از منابع تجدید پذیر از جمله وزش باد ، تابش خورشید ، زمین گرمایی و جریان آب تامین می شود و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد.
دولت هم برای تشویق تولید کنندگان خرید هر کیلو وات ساعت برق خورشیدی با نرخ 130 تومان را تضمین کرده است.
رییس دانشگاه شیراز هدف از راه اندازی این نیروگاه را فرهنگ سازی استفاده از انر‍ژی های نو عنوان کرد و افزود: برای تامین هر کیلو وات ساعت برق در نیروگاه های فسیلی 75 گرم ماده آلاینده هم تولید می شود اما این نیروگاهها هیچ گونه آلایندگی ندارند.


نظرات بینندگان