کد خبر: ۳۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱

سیاست خارجی ساختار مناسبات جهانی را رقم می‌زند

منوچهر متکی گفت: سیاست خارجی تنها یک‌سری لبخندهای سیاسی و یا رد و بدل رفتارها نیست، بلکه این رفت و برگشت‌های دیپلماسی ساختار مناسبات جهانی را به ‌وجود می‌آورد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، منوچهر متکی در تالار دانشگاه شیراز در جمع دانشجویان اظهار داشت: آغاز هر استقلالی با استقلال سیاسی همراه است و گاهی در حوزه سیاست، تصمیم گرفته می‌شود که روی پای خود بایستیم اما این اراده به تنهایی کافی نیست و باید در تمام زمینه‌ها تعریف شود و چنین امری جز با الگوهای مناسب و نهادینه شدن در حوزه‌های دیگر محقق نمی‌شود.

متکی ادامه داد: گاهی در ساختار جهانی وابستگی‌هایی ایجاد می‌شود که استقلال دولت و ملت‌ها را تحت ‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

وی افزود: سیاست خارجی تنها یک‌سری لبخندهای سیاسی و یا رد و بدل رفتارها نیست، بلکه این رفت و برگشت‌های دیپلماسی ساختار مناسبات جهانی را به‌ وجود می‌آورد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان ابراز داشت: پیش از انقلاب، اگر نخبه و یا صاحب فکری طرحی را ارائه می‌داد که می‌توانست در حوزه‌های کلان و صنعتی کشور وضعیت را متحول کند، توسط قدرت‌های خارجی مسلح و ساواک زیر نظر گرفته و از کار منع می‌شد.

متکی بیان کرد: در حوزه اقتصادی، ما در شرایطی قرار می‌گیرم که می‌گوییم باید خودکفا باشیم و نیازهایمان را خودمان تولید کنیم، اما نمی‌توانیم جدای از دنیا قدم برداریم.

وزیر پیشین امور خارجه با بیان اینکه امروز الگوهای ترکیبی به‌عنوان صنایع مکمل در قالب شرکت‌های چندملیتی در دنیا سعی می‌کنند همگام یکدیگر باشند، افزود: در شرایط کنونی اقتصاد جهانی مقرون به صرفه نیست که تمام قطعات و لوازم مورد نیاز یک تولید را خودمان بسازیم، چرا که گره‌خوردگی به اقتصاد بازار و مناسبات جهانی به عنوان یک ضرورت خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: این به یکدیگر تنیدگی اقتصاد و صنعت جهانی را نمی‌توانیم برای همیشه از نظرمان دور کنیم.

متکی با بیان اینکه ما در اینکه با حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و... با دنیا تعامل داشته باشیم، شکی نداریم، ادامه داد: ارتباط فقط ارتباط با ملت‌ها نیست بلکه بخشی از فعالیت‌های امروز روابط بین‌الملل مربوط به دولت‌ها و مطالبه‌ای است که از یکدیگر دارند، اما در نحوه این تعامل باید اصول و مبانی خود را در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در هر سیاست و دیپلماسی باید پشتوانه قوی برای اعمال آن ایجاد شود که حمایت‌های مردمی نظام یکی از پشتوانه‌های اصلی آن است و اگر این حمایت نباشد، سیاست به چالش کشیده می‌شود.

متکی تحریم را یک اقدام خلاف حقوق بشری دانست و تصریح کرد: ما باید در مفاهیم به یک تحول اساسی برسیم و اگر منطق نداشته باشیم، دیپلماسی ما را به چالش می‌کشد.

وزیر پیشین امور خارجه ادامه داد: غربی‌ها در دنیا ادعا دارند که باید گردش آزاد اطلاعات داشته باشیم و دانستن حق مردم است، اما زمانی که ریزتر به مسائل می‌نگریم مشاهده می‌کنیم که آنها در این زمینه نیز متوسل به زور می‌شوند.

متکی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ماجرای هسته‌ای ایران گفت: اوباما برای اینکه ژست دیپلماسی به خود بگیرد، دو نامه به نخست‌وزیر برزیل و ترکیه فرستاد و آمادگی خود را برای همکاری با ایران در صورتی که کشورمان اورانیوم 20 درصد غنی ‌شده خود را ارائه دهد، اعلام کرد و گفت که آمریکا در قبال آن، سوخت راکتور به تهران می‌دهد.

وی ادامه داد: پس از بررسی پذیرفتیم که حاضریم تولیدات 20 درصد‌ اورانیوم را بدهیم و پس از برگزاری اجلاس سه جانبه ایران،‌ برزیل و ترکیه، ایران موافقت خود را اعلام کرد و اوباما می‌‌توانست آن را توفیقی برای خود محسوب کند اما یک‌باره به جای پذیرش، به سمت قطعنامه علیه ایران حرکت کرد.

وزیر سابق امور خارجه ایران در پایان سخنان خود تصریح کرد: غربی‌ها از ابتدا می‌دانستند در مسئله هسته‌ای، ایرانی‌ها به دنبال چه چیزی هستند، اما در مذاکره می‌خواستند کسی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و دیگر دانشگاه‌های کشور به سمت مسائل هسته‌ای حرکت نکند.

به گزارش فارس، این نشست توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز در تالار فجر این دانشگاه با حضور گسترده دانشجویان برگزار شد.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان