کد خبر: ۳۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۸ آبان ۱۳۹۱

روایت حدادعادل از محرم 57

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس با روایت تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ تهران گفت: فرهنگ عاشورایی کمر شاه را شکست.

به گزارش شیرازه به نقل از افکار نیوز، غلامعلی حدادعادل در همایش «فرشته‏ های سوسنگرد» که با حضور شماری از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی، معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس، بخشدار مرکزی تهران، برخی دیگر از مسئولان محلی و جمع کثیری از مردم در مسجد حضرت امام رضا(ع) جاجرود برگزار شد، اظهار داشت: همه کسانی که در جریان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی به مقام شامخ شهادت نائل آمدند، از اصحاب امام حسین(ع) هستند.

وی ادامه داد: شهدای واقعه ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ نیز مصداق یاران اباعبدالله‏الحسین(ع) محسوب می‏شوند.

حدادعادل اضافه کرد: جوانانی که در جبهه‏های حق علیه باطل در عرصه هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند، در ردیف یاران صدیق آن حضرت قرار می‏گیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: امروز همه مساجد در ایران اسلامی به تمثال شهدا و عطر دل‏انگیز این عزیزان مزین است و امام راحل(ره) از همان روزی که مسیر انقلاب شکوهمند اسلامی را آغاز کردند، در مسیر سیدالشهدا(ع) حرکت می‏کردند.

حدادعادل اضافه کرد: امام حسین(ع) علیه حکومت یزید زمان خود قیام کردند و امام راحل(ره) نیز به عنوان شاگرد درس‏آموخته مکتب آن حضرت، مقابل یزید زمان خود ایستادند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: حرف این دو بزرگوار یکی بود؛ همان‏طور که امام حسین(ع) به یزید می‏گفت «تو صلاحیت حکومت بر مسلمانان را نداری»، امام راحل(ره) نیز به شاه گفت که «تو صلاحیت حکومت بر این کشور را نداری».

وی ادامه داد: یزید ملعون و شاه ستم‏گر هر دو فاسد بودند و امام عظیم‏الشأن(ره) فرزند بزرگوار سید و سالار شهیدان بود که توانست چنین انقلاب بزرگی به راه بیندازد.

تأثیرات شگرف واقعه عاشورا بر انقلاب اسلامی ایران

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی به تأثیرات شگرف واقعه عاشورا بر انقلاب اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: دو روز قبل از ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به لحاظ تقویمی، روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) بود.

وی اضافه کرد: روز عاشورای سال ۴۲ با طراحی و دستور امام راحل(ره) دسته‏های سینه‏زنی تهران بر خلاف سال‏های گذشته نسبت به تجمع در یک مکان و آغاز حرکت از آن نقطه تصمیم‏گیری کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این دسته‏های عزاداری با هماهنگی قبلی مقابل مسجد «حاج ابوالفتح» در میدان قیام کنونی اجتماع کردند.

حدادعادل ادامه داد: صبح روز عاشورا جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر گرد هم آمدند؛ تهران از زمان قبل از کودتای ۲۸ مرداد و نزدیک به یک دهه چنین اجتماع سیاسی عظیمی به خود ندیده بود.

وی اضافه کرد: من توفیق حضور در آن جمعیت بزرگ را تا بعد از ظهر داشتم و یکی از شعارهای آن روز مردم، «نهضت ما حسینی / رهبر ما خمینی» بود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این انقلاب به نام سیدالشهدا(ع) آغاز شد و ادامه یافت و در دو مقطع زمانی ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ با نام عاشورا اوج گرفت.

حدادعادل ادامه داد: در سال ۵۷ عمّال کابینه نظامی حکومت به خیال خود و با اعلام حکومت نظامی در تفکر از بین بردن انقلاب اسلامی بودند.

وی اضافه کرد: در آن سال، یک‏باره از روی بام‏ها فریاد «الله‏ اکبر» شنیده شد و بعد از مدت زمان کوتاه چند دقیقه‏ای همه شهر تهران با طنین «الله ‏اکبر» خروشان شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: شب تاریکی بود و کسی در خیابان‏ها دیده نمی‏شد؛ اما با شعله بانگ الله ‏اکبر گویی شهر تهران دچار حریقی بزرگ شده بود.

حدادعادل ادامه داد: صدای آن شب مردم به کاخ شاه، سفارت‏خانه‏های کشورهای جهان و ژنرال‏های حامی نظام ستمگر طاغوتی رسید و پشت همه آنها از ترس لرزید.

وی اضافه کرد: در برخی محلات تهران، همان شب و در همه نقاط این شهر فردای آن روز مردم به خیابان‏ها آمدند و حماسه شهدای محله سرچشمه تهران خلق شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلام‏شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در آن روز به نام امام حسین(ع)، پرده حکومت نظامی پاره شد و ابهت شاه فرو ریخت.

حدادعادل ادامه داد: تا آنجا که دولت دو روز مانده به عاشورا طبق اعلامیه‏ای مجبور به لغو حکومت نظامی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) شد.

وی اضافه کرد: یک سر جمعیت روز عاشورای سال ۵۷ تهران در میدان امام حسین(ع) کنونی و سر دیگر آن در میدان آزادی بود و حکومت شاهنشاهی به واقع در همان دو روز تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ ساقط شد.

نظرات بینندگان