کد خبر: ۳۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۱

\"قرص قاتل\" در جهرم همچنان قربانی می گیرد

مدتی است شاهد افزایش خودکشی با \"قرص برنج\" در جهرم هستیم.

 به گزارش شیرازه به نقل از جهرم تبصیر مدتی است شاهد افزایش خودکشی جوانان با "قرص برنج" در جهرم هستیم. 

براساس آماری غیر رسمی طی چند ماه گذشته این قرص قاتل پنج الی شش تن از جوانان جهرمی را به کام مرگ فرو برده است .

فروش قرص برنج در حالی به افراد بدون مجوز ممنوع شده که عطاری ها همچنان اقدام به فروش زیرزمینی این قرص سمی می کنند و دستگاه های نظارتی در برابر آمار بالای مرگ با قرص برنج سکوت کرده اند.

طی سال های 1387 تا 1390 در ایران 1311نفر به علت مسمومیت با قرص برنج کشته شدند که از این تعداد 696 نفر مرد و 615 نفر زن بودند.

قرص برنج که به نام فسفید آلومینیوم نیز شناخته می شود قرصی است که یک عدد آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد. این قرص از خود گاز فسفید تولید می کند و از آن برای جلوگیری از آفت زدگی برنج در انبار استفاده می شود. مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد. مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده ، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش ، سر درد، تشنج و کما می شود.به گفته ی کارشناسان هر قرص برای ضدعفونی کردن یک تن برنج استفاده می شود .

این قرص کشنده در حال حاضر در سم فروشی ها و برخی برنج فرشی ها به راحتی قابل دسترس عموم است و قیمت یک بسته ی ده تایی آن 1800 الی 2000 تومان است .

خودكشي به سان ناهنجاريهاي ديگر جامعه، داراي عواقب و پيامدهاي سخت فردي و اجتماعي است. كساني كه خودكشي مي كنند، اگر عمل آنها باعث مرگشان شود، هرچند ممكن است ظاهرا از رنج و درد و مشكلات دنيا آزاد شوند، امّا بنا به اعتقادات ديني به عذابهاي سخت و دردناك گرفتار مي گردند؛ و از زمره كساني مي شوند كه بطور دائم در آتش بسيار سخت جهنم مي سوزند.

رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِشَي ءٍ مِنَ الدُّنيا عُذِّبَ بِهِ يَوْمَ الْقِيامةِ؛(1) كسي كه بوسيله چيزي از دنيا خودكشي كند، در روز قيامت بوسيله همان چيز عذاب خواهد شد.»

 

1. عبداللّه  بن بهرام دارمي (م 255 ه)، سنن الدارمي، الطبعة الاعتدال، دمشق، ج2، ص192، باب التشديد علي من قتل نفسه؛ متقي هندي، كنز العمال، الطبعة الخامسة، مؤسسة الرسول، بيروت، 1405 ه، ج15، ص36، ح 39965.

 

انتهای خبر/ص

برچسب ها: قرص ، قاتل ، جهرم ، همچنان ، قربانی ، شیرازه
نظرات بینندگان