کد خبر: ۳۷۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۱

مجوز استخدام 5 هزار مربی ‌به سازمان فنی حرفه‌ای داده شد‌

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجوز استخدام 4 هزار و 800 مربی حق‌التدریس به سازمان فنی حرفه‌ای داده شده که از طریق آزمون سراسری محقق می‌شود.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، کورش پرند بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیش از 75 درصد دانشجویان کشور در 25 تا 30 رشته خاص تحصیل می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: بسیاری از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه پیام نور مورد نیاز بازار کار نیست.

این مسئول ابراز داشت: در حال حاضر 66 درصد دانشجویان کشور در حوزه کارشناسی، کمتر از 25 درصد در حوزه کاردانی هستند که اگر بتوان کاردان‌ها را تکنسین فرض کرد به ازای هر سه کارشناس یک تکنسین داریم.

پرند خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند آلمان یا ژاپن به ازای هر پنج تکنسین یک کارشناس وجود دارد.

به گفته وی، تعداد بسیاری از کارشناسان نیز به سمت دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا می‌روند و اگر چه این تعداد دانشجو باعث شده از نظر رشد مقالات علمی در دنیا رتبه نخست باشیم اما از نظر توسعه و پیشرفت داخلی چندان موثر نبوده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: وجود این تعداد تحصیلکرده در صورتی که مهارت وارد شدن به بازار کار را نداشته باشند، تهدیدی می‌شود که معضلات اجتماعی و اقتصادی را رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: رشد تعداد دانشجویان تا مقطعی یک شاخص مثبت بود اما اکنون باید با برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت، هرم دانشجویی در حوزه مهارت متعادل شود.

پرند اضافه کرد: نظام جامع مهارت و فناوری در راستای ماده 21 برنامه پنجم توسعه نظام جامع مهارت و فناوری با سه زیرنظام آموزش مهارت و فناوری، نظام صلاحیت حرفه‌ای و نظام احراز اشتغال تدوین شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دوره‌های آموزش عالی مهارت و فناوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: دوره‌های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی در سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و یا دانشگاه علمی کاربردی در قالب پودمان یا بسته آموزشی ارائه می‌شود.

پرند در ادامه گفت: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای با 63 مرکز علمی کاربردی، یک موسسه علمی کاربردی، 700 مرکز ثابت و 11 هزار آموزشگاه فعال برنامه‌های اصلاحی کوتاه مدتی را در راستای مهارت‌آموزی دنبال می‌کند که مقدمه اجرای برنامه‌های بلند‌مدت اصلاح هرم آموزشی کشور است.

به گفته وی، در بحث صلاحیت حرفه‌ای نباید تنها از مدرک تحصیلی فرد سئوال شود بلکه امتیاز احراز شغل باید از مجموع امتیاز مدرک تحصیلی، مهارت‌های تجربی کاربردی و دوره‌های تخصصی گذرانده شده به‌دست آید.

پرند افزود: نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور در حال حاضر در 9 سطح آماده شده و افراد را به سطح‌های متفاوت صلاحیت شغلی تقسیم می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان فنی حرفه‌ای سال گذشته متولی آموزش‌های مجازی در جهان اسلام شد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: در سال جاری بیش از 60 میلیون نفرساعت در آموزشگاه‌ها، 3 میلیون در پادگان‌ها، بیش از 7 میلیون نفرساعت در زندان‌ها، 8 میلیون در روستاها و حدود 230 هزار نفرساعت در بخش عشایری، آموزش فنی حرفه‌ای ارائه شده است.

وی تصریح کرد: مجوز استخدام 4 هزار و 800 مربی حق‌التدریس به سازمان فنی حرفه‌ای داده شده که از طریق آزمون سراسری محقق می‌شود.

پرند در پایان به برگزاری دوره‌های آموزش فنی حرفه‌ای در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: میز کشور قطر به استان فارس اختصاص داده شده و افرادی که آمادگی داشته باشند می‌توانند اقدام به تاسیس آموزشگاه خصوصی در کشورهای دیگر کنند.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان