کد خبر: ۳۸۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۳ - ۱۷ آذر ۱۳۹۱

برگزاری میزگرد فعالین دانشجویی پیرامون روز دانشجو در کازرون

میزگرد فعالین دانشجویی پیرامون 16 آذر (روز دانشجو) با موضوع «دانشجو، جنبش دانشجویی و رسالت آنها» در دانشگاه سلمان فارسی کازرون برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از صادقون، میزگرد فعالین دانشجویی پیرامون 16 آذر (روز دانشجو) با موضوع «دانشجو، جنبش دانشجویی و رسالت آنها» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این دانشگاه با حضور فعالین دانشجویی برگزار شد.


نتیجه تلاش در راستاي ايجاد الگوي واحدي از رفتار اجتماعي براي دانشجويان در سال‌هاي اخير هرچه باشد، رشد و تربيت دانشجوي عدالت‌خواه دردآشناي مورد نياز آينده‌ي جامعه نيست

\\"\\"

 

اشکان صفری، عضو شوراي مركزي اتحاديه‌ي جنبش عدالتخواه دانشجويي با بیان ویژگی های جنبش دانشجویی گقت: از مهم‌ترين وي‍ژگي‌هاي يك جنبش خصوصاً در عرصه‌ي سياسي و اجتماعي بايد به عدم ارتباط ساختاري با هرم قدرت اشاره كرد.

 

وی ادامه داد: به عبارت ديگر قرار داشتن در بطن اجتماع، جهت‌گيري اجنماعي و جامعه‌ساخت بودن از شرايط اساسي تعريف يك جنبش اجنماعي است.

 

این فعال دانشجویی ضمن توضیح پیرامون وضعیت دانشجوی کنونی و آنچه که باید باشد، خاطر نشان کرد: در ذكر وضعیت فعلی دانشجویان خصوصا در حوزه‌هاي سياسي- اجتماعي كه موضوع بحث ماست، كار سختي نداريم، چرا كه تا اندازه‌اي وضعيت مشخص است، اما در حوزه بايدها، دچار ضعف اساسي هستيم.

 

رتبه اول کنکور کارشناسی ارشد علوم سیاسی با اشاره به سردرگمی در تعريف الگوهاي مناسب، سالم و متناسب دانشجو بیان داشت: در واقع ما درگير نوعي سردرگمي شده‌ايم و طبيعتا مشابه‌انگاري و تلاش در راستاي ايجاد الگوي واحدي از رفتار اجتماعي براي دانشجويان در سال‌هاي اخير نه تنها موفق نبوده كه تاثيرات عكس نيز داشته است.

 

وی اضافه کرد: خصوصا اين‌كه اين الگوها بدون در نظر گرفتن تغييرات زماني، محيطي و انديشه‌اي عرضه شده و حتي بين قشرهاي گوناگون دانشجويي نيز تمييزي قايل نمي‌‌شود؛ نتيجه‌ي چنين روندي هرچه باشد، رشد و تربيت دانشجوي عدالت‌خواه دردآشناي مورد نياز آينده‌ي جامعه نيست.



مطالبه گری یعنی دانشجو نباید در گفتن حق اسیر صلاح ها و مصلحت ها شود. باید از مسئولان کشوری، شهرستانی و دانشگاهی خود جواب بخواهد و دائم پیگیر مطالبات برای رسیدن به آرمان هایش باشد

 

\\"\\"محسن احمدی سردبیر نشریه «مصلح» متعلق به بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس تهران، ضمن بیان اهمت دانشگاه در کشور ما به ذکر اتفاقات و رخدادهای شکل گرفته در تاریخ دانشگاه پرداخت و گفت: در طول این چند دهه که از عمر دانشگاه های این مملکت می گذرد، این مکان مهم همواره بستر اتفاقات و جریانات شگفتی بوده است.

 

وی ادامه داد: در  طول تاریخ چند نیم قرن اخیر دانشگاه تنها نهادی است که می توان بر روی آن انگشت گذاشت که اینقدر در تاریخ و سرنوشت کشور تاثیر گذار بوده است.

 

مدیر مسئول سابق نشریه مستقل «دریچه» دانشگاه سلمان فارسی کازرون به بیان ویژگی ها و شاخصه های اصلی دانشجو پرداخت و گفت: برای عیار سنجی زرِ دانشجو بودن و سوا کردن سره از ناسره!. بی شک \\"عدالتخواهی\\" از مهم ترین شاخصه های دانشجوست.

 

وی اضافه کرد: قلب جوان به دلیل پاکی و سرزندگی طبیعی دوران جوانی، و الهام از آموزه های فرهنگ ایرانی اسلامی، اجرای عدالت و تلاش برای گفتمان سازی آن را سر لوحه امور خود قرار می دهد.

 

این فعال دانشجویی \\"مطالبه گری\\" را دیگر عنصر هویت بخش برای دانشجو قلمداد نمود و خاطر نشان کرد: حضرت آقا در دیدار با دانشجویان فرمودند:«بدترین اِشکال بر محیط دانشجویی این است که دانشجو دچار محافظه کاری شود و حرفش را با ملاحظه ی موقع و مصلحتِ خیالی بیان کند. نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند.»

 

وی توضیح داد: مطالبه گری یعنی دانشجو نباید در گفتن حق اسیر صلاح ها و مصلحت ها شود. باید از مسئولان کشوری، شهرستانی و دانشگاهی خود جواب بخواهد و دائم پیگیر مطالبات برای رسیدن به آرمان هایش باشد، حتی اگر جایی را اشتباه کند و به خطا برود.

 

این فعال دانشجویی داشتن \\"بصیرت\\" را سومین ویژگی برای دانشجو دانست و تصریح کرد: بصیرت یعنی دیدن کُنه مطلب؛ دانشجو نباید سطحی نگر باشد و تحلیلش از مسائل و اتفاقات دور ورش شبیه تحلیل بقال سرکوچه شان باشد. باید با پیگیری و خواندن و جست وجوکردن عمق مسائل و اتفاقات را ببیند. به گفته های این و آن به دیده شک نگاه کند و دنبال پیدا کردن حقیقت باشد.



جنبش دانشجويي بايد با توجه به شرايط فعلي جهان اسلام و موقعيت حساس انقلاب اسلامي به پيشبرد اهداف انقلاب جهت ايجاد وحدت جامع مسلمين بکوشد

 

\\"\\"محمد هادی صحرابان، جانشین مسئول بسیج دانشجویی کازرون با اشاره به اهمیت جنبش های دانشجویی در تبیین رسالت آنها در شرایط کنونی اظهار داشت: انتظاري كه از تشكل‌هاي دانشجويي و جوامع دانشگاهي مي‌رود اتخاذ راهبرد برخورد فعال جهت پيوند با جامعه و مسائل نظام و كشور مي‌باشد كه به معناي واقعي كلمه به جنبش دانشجويي حياتي ديگر بخشيده و يكبار ديگر دوره شكوفايي اين جنبش را در تاريخ كشورمان احيا كند. چرا كه از واژه «جنبش» و از قشر نخبه «دانشجو و دانشگاهي» انتظاري جز اين نيست كه در پيش‌برد اهداف ملت و دولت خويش پيشگام و پيشتاز باشد.

 

وی گفت: تشكل‌هاي دانشجويي بايد فرصت استثنايي فعلي را مغتنم شمرده و موقعيت حساس نظام در برابر فشارهاي غرب درك نموده و با روشن‌بيني و اهرم علم و تقوي خالق صحنه‌هايي زرين در عرصه مختلف علمي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي باشند تا به رسالت تاريخي خويش عمل نمايند.

 

در حال حاضر به نظر مي‌رسد جنبش دانشجويي به معناي واقعي كلمه براي انجام رسالت خويش با سه مسئوليت ويژه روبروست.

 

اگر جنبش دانشجويي بخواهد به مفهوم واقعي به رسالت تاريخي خويش عمل نموده و يا اگر يك تشكل دانشجويي قصد داشته باشد جنبش دانشجويي را نمايندگي كند، حداقل بايد سه كاركرد داشته باشد.

 

این فعال دانشجویی كاركرد درون صنفي را یکی از کارکردهای جنبش دانشجویی خواند و اضافه کرد: يك تشكل سياسي دانشجويي لازم است در مقياس دانشگاهها و ميان ساير تشكل‌ها و دانشجويان به تحرك اجتماعي و فهم و قدرت تحليل سياسي مخاطبين خويش كمك نمايد.

 

وی كاركرد ملي را دیگر رسالت جنبش های دانشجویی خواند و اظهار داشت:  تشكل‌هاي دانشجويي در شرايطي مي‌توانند از عنوان جنبش دانشجويي بهره گيرند كه در قالب جنبش نرم‌افزاري به پيشرفت علمي و فرهنگي كشور كمك نموده و برتري نرم‌افزاري دشمنان انقلاب اسلامي را به چالش بكشانند. در اين صورت جنبش دانشجويي مي‌تواند ضمن ساماندهي مطالب مردم و تشخيص مصالح ملي نيازهاي علمي دولت را جهت پاسخگويي به نيازهاي مردم ياري رساند.

 

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کازرون كاركرد فراملي را دیگر وظیفه جنبش دانشجویی به شمار آورد و خاطر نشان کرد: در اين حالت جنبش دانشجويي بايد با توجه به شرايط فعلي جهان اسلام و موقعيت حساس انقلاب اسلامي به پيشبرد اهداف انقلاب جهت ايجاد وحدت جامع مسلمين كوشيده و با ارتقاي موقعيت علمي، فرهنگي، سياسي كشور به ارائه يك الگوي جهاني، منطقه‌اي از ايران اسلامي كمك نمايد.



امروزه دانشجو و جنبش دانشجویی باید درباره مسائل مهم دانشگاه، کشور، منطقه و جهان موضع داشته باشد و نسبت خود را درباره آن ها مشخص کند

 

\\"\\"محسن رحمانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به اهمیت 16 آذر در تاریخ جنبش دانشجویی گفت: 16 آذر در تاریخ جنبش دانشجویی ایران به عنوان یک مبدأ و یک نقطه عطف به شمار می آید که ویژگی و ماهیت بارز آن آرمانگرایی، عدالت خواهی، سلطه جویی و به ویژه آمریکا ستیزی است.

 

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی با بزرگداشت این روز، در واقع نفرت و انزجار خود را نسبت به استکبار نشان می دهد و ماهیت ضد آمریکایی و خود را به نمایش می گذارد.

 

این فعال دانشجویی «آرمانگرایی» را مشخصه اصلی جنبش های دانشجویی دانست و خاطر نشان کرد: اگر آرمان گرایی با عقلانیّت و بدون کندروی و تندروی همراه باشد، می تواند بازکننده بسیاری از گره های کشور باشد.

 

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کازرون در خصوص وظیفه جنبش دانشجویی گفت: امروزه دانشجو و جنبش دانشجویی باید درباره مسائل مهم دانشگاه، کشور، منطقه و جهان موضع داشته باشد و نسبت خود را درباره آن ها مشخص کند.

 

وی گفت: حضرت امام (ره) نگاه بسیار ویژه ای به دانشگاه داشتند و آن را «منشأ سعادت و سقاوت ملت» و «مبدأ همه تحولات » قلداد می کردند.

 

رحمانی با اشاره به رسالت دانشجو به عنوان افسران جنگ نرم در شرایط کنونی خاطر نشان کرد: همواره نوک پیکان حملات دشمن متوجه دانشگاه های ما بوده و هست و جنبش دانشجویی باید به عنوان افسران جنگ نرم با بالا بردن سطح بصیرت خود، خود و دانشگاه را در مقابل این حمله بیمه کند.



نسبت به دهه گذشته که برخی از تشکل های دانشجویی مورد سوء استفاده های اهرم های قدرت قرار گرفته بودند، امروزه جنبش دانشجویی وضعیت بهتری دارد اما هنوز جایگاه واقی خود را پیدا نکرده است

 

\\"\\"هادی طاهری، مسئول تحلیل و بررسی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ضمن توضیح پیرامون ویژگی های یک دانشجوی مسلمان گفت: دانشجو مسلمان باید علاوه بر اینکه در عرصه های علمی پیشرو باشد می بایست در جنبه های عقیدتی، سیاسی و تربیتی الگوی دیگر اقشار جامعه به حساب آید و به بیان دیگر دانشجو باید کارخانه تولید علم و اندیشه باشد تا به بیان شهید مطهری در ردیف انسان های کامل قرار گیرد.

 

وی بیان داشت: در دوره سازندگی شعاری مطرح شد که «دانشجوی خوب، دانشجوی درس خوان است» و فعالیت های سیاسی و اجتماعی در این مقطع معنی ندارد ولی آیا واقعاً دانشجو، چنین معیار و مشخصه ای دارد؟

 

این فعال دانشجویی با اشاره به معیارهای دانشجوی بسیجی از منظر امام خامنه ای (مدظله) گفت: ایشان در یکی از بیانات خود خطاب به دانشجویان بسیجی می فرمایند که دانشجوی بسیجی باید زبده ترین، برترین، بهترین، درس خوانترین و قوی ترین دانشجویان باشند.

 

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کازرون ضمن اشاره به وضعیت جنبش دانشجویی کشور خاطر نشان کرد: نسبت به دهه گذشته که برخی از تشکل های دانشجویی مورد سوء استفاده های اهرم های قدرت قرار گرفته بودند، امروزه جنبش دانشجویی وضعیت بهتری دارد اما هنوز جایگاه واقی خود را پیدا نکرده است.

 

وی ادامه داد: روحیه عدالت طلبی و مطالبه گری باید در بین جنبش های دانشجویی تقویت شود.

 

طاهری در ادامه دانشجوی ارزشی را دانشجویی دانست که موقعیت شناس باشد اضافه کرد: دانشجو باید در دشواری های پیش روی خود و جامعه تحلیل درستی از شرایط موجود و آینده داشته باشد و در مورد مسائل مهم کشور و جهان به سرعت پیشداوری نکند و به عنوان قشر فرهیخته و روشنگر در مورد مسائل موضع درستی اتخاذ کند.



16 آذر یکی از برگ های روشن و شاخص، از دفتر نگاره های عاشقانه انقلاب است

 

اسماء نظری، کارشناس انجمن های های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون ضمن اشاره به وجود لحظه هایی حساس در تاریخ کشور که فقط افراد خاصی قادر به ایفای نقش کارآمد هستند بیان داشت: هنگامی که این قشر دانشجو باشد، انتظار میرود ایفای نقش او، از سر دانش و آگاهانه باشد؛ چرا که او از امکانات و فرصت ها و موقعیت بهتری برای کسب دانش برخوردار بوده است.

 

وی ادامه داد: اگر ایفای این نقش ها در لحظات لازم و مناسب باشد، بصیرت شخص را نشان می دهد.

 

این فعال دانشجویی ضمن بیان حرکت هایی که توسط جنبش های دانشجویی در تاریخ ایران اسلامی، به خصوص تاریخ انقلاب اسلامی، صورت گرفته است خاطر نشان کرد: در این میان 16آذر یکی از برگ های روشن و شاخص، از دفتر نگاره های عاشقانه انقلاب است.

 

مسئول سابق مطالعات فکری - فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در تبیین بزرگداشت روز دانشجو گفت: آنچه که امروز به عنوان روز دانشجو، بزرگ داشته می شود، تکه آیینه ای از نقش نمایی دانشجویانی است که در لحظه، فسادِ ظلم را شناختند و تا پای جان در مقابل آن ایستادند، تا حقیقت دست آهنی پنهان شده در دستکش مخملی را به همگان بنمایانند.



کسب مکارم اخلاقی و دانش اندوزی در شرایط فعلی از رسالت های دانشجویی به شمار می رود

 \\"\\"

حمزه نجیب، فعال دانشجویی داشگاه سلمان فارسی کازرون با اشاره به اهمیت روز دانشجو در تاریخ ایران، به بیان رسالت دانشجو پرداخت و گفت: کسب مکارم اخلاقی و دانش اندوزی در شرایط فعلی از رسالت های دانشجویی به شمار می رود.

 

وی ادامه داد: کسب فضیلت های اخلاقی و تهذیب نفس برای جوان مسلمان، تعهد به بار می آورد که در جامعه کنونی تعهد یکی از ملاک ها برای یک شخص به ویژه دانشجو به شمار می آید.

 

عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون کسب علم آموزی را اولویت بعدی برای دانشجو دانست و خاطرنشان کرد: از انجایی که با علم آموزی انحصارات علمی شکسته می شود، کسب علم برای دانشجو از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

این فعال دانشجویی با اشاره به توصیه ای از امام خامنه ای (مدظله) خطاب به دانشجویان در خصوص لزوم پرداختن به تهذیب، تحصیل و ورزش اظهار داشت: به فضل خدا امروز دانشجویان ما توانسته اند الگوی مناسبی برای سایر اقشار جامعه و دیگر ملل اسلامی باشند./224224

 

 

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان