کد خبر: ۳۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱

روزی 3 هزار تماس با اورژانس شیراز گرفته می‌شود

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس با بیان اینکه روزی 3 هزار تماس با اورژانس شیراز گرفته می‌شود، گفت: تریاژ تلفنی مهم‌ترین اصل ما برای مدیریت حوادث است.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس از شیراز، کامران فیروزی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در تریاژ تلفنی پرستار، بیمار مبتلا به بیماری خفیف را تشویق می‌کند که مراقبت لازم را در محلی مناسب غیر از بیمارستان دریافت کند تا تنها بیمار با شرایط فوریت‌دار به اورژانس بیمارستان انتقال یابد.

وی افزود: در سیستم تریاژ تلفنی طبقه‌بندی بیماران براساس فوریت و نوع مشکل آنان به صورت 24 ساعته و توسط پرستارانی با دانش بالینی پایه، مهارت کافی در ارزیابی، توانایی ارتباط موثر، تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری بالینی مبتنی بر شواهد انجام می‌شود.

به گفته وی، در این سیستم، بیمار با استفاده از تلفن نشانه‌های خود را برای پرستار توضیح می‌دهد و پرستار تریاژ بر اساس یک الگوریتم نرم‌افزاری شدت بیماری را ارزیابی و سپس بهترین محل ارائه مراقبت را مشخص و بیمار را برای دریافت مراقبت هدایت و راهنمایی می‌کند.

فیروزی در ادامه تصریح کرد: وضعیت بیمار  24 ساعت بعد از تریاژ پیگیری می شود تا از برآورده شدن نیاز مراقبتی اطمینان حاصل شود.

این مسئول همچنین گفت: تمام مکالمات افرادی که با اورژانس تماس می‌گیرند ضبط شده و اگر ماموریتی لغو ‌شد بنابر دلایلی مستند انجام می‌شود.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس ادامه داد: در شش ماهه نخست سال جاری تنها 16 درصد شکایات از اورژانس فارس وارد بوده که پیگیری‌های لازم انجام شده است.

فیروزی بیان کرد: بر روی تمام آمبولانس‌ها شماره تلفنی برای شکایات مردم از دیر رسیدن خودرو، یا ارائه نامناسب خدمات درج شده است.

وی ابراز داشت: شماره 1819 ویژه شکایات مردم از اورژانس مشخص شده، اما باید توجه داشت که با وجود کمبود امکانات، خدمات‌رسانی اورژانس فارس قابل قبول است.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهر شیراز 24 پایگاه فعال اورژانس وجود دارد که برای خدمات‌رسانی مطلوب حداقل باید هشت پایگاه دیگر راه‌اندازی و تمام پایگاه‌های موجود دو‌شیفته شود.

به گفته فیروزی، با دو کده شدن تمام پایگاه‌های موجود و راه‌اندازی هشت پایگاه دیگر که به معنای دو و نیم برابر شدن امکانات فعلی است، می‌توان خدمات مناسبی به روزانه 3 هزار زنگ‌خور اورژانس ارائه داد.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس در ادامه گفت: از نظر تعداد ماموریت حوادث سوختگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و از نظر انتقال مصدوم کاهش و موارد بستری افزایش داشته است.

وی افزود: در هشت ماهه سال جاری هشت مورد مرگ به علت سوختگی در فارس ثبت شده که در سال 90 در همین بازه زمانی در سال 90 دو مورد فوتی ثبت شده بود.

وی در ادامه ابراز داشت: استاندارد کشوری رسیدن به محل حادثه هشت دقیقه بوده که این شاخص در استان فارس در ماموریت‌های شهری هفت دقیقه و در موارد جاده‌ای 8.5 دقیقه است.

به گزارش فارس، پرستاری از راه دور از انواع جدید ارائه مراقبت‌ها است که از طریق وسایل الکترونیکی انجام می‌شود و چهار حیطه مشاوره، پیگیری، تریاژ و نظارت تلفنی را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ص

نظرات بینندگان