کد خبر: ۴۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۲

دیواری کوتاه‌تر از دیوار رسانه‌ها نیست/ دستور دهید با دادستان کل کشور هم برخورد شود!

می‌شود حالا با استاندار یک مزاح کرد و از او پرسید «جناب استاندار! کی دستور می‌دهید با دادستان کل کشور به دلیل انتشار خبر مجعول برخورد شود؟!»
به گزارش شیرازه به نقل از عصر فارس، همه چیز از خبری شروع شد که یک خبرگزاری به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد. در 27 شهریور، خبرگزاری تسنیم نوشت: «یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در شیراز از بازداشت برخی مدیران دولتی استان فارس خبر داد و اظهار کرد: در چند روز گذشته تعدادی از مسئولان این استان به‌دلیل رانت‌خواری و سوءاستفاده از اموال دولتی بازداشت شدند. وی افزود: در حال حاضر تعدادی از این مدیران در بازداشت به‌سر می‌برند و تعدادی نیز آزاد هستند. به گزارش تسنیم دو ماه گذشته نیز برخی منابع از پیگیری‌ها برای ردیابی یک فساد اقتصادی میان برخی مدیران دولتی استان فارس خبر داده بودند.»

این خبر برای برخی رسانه‌های استانی آن‌قدر مهم بود که اقدام به بازنشر آن کردند. حتی خبرگزاری ایسنا که اساسا مطلب غیرتولیدی بر روی خروجی خود نمی‌فرستد، ‌به نقل از تسنیم، این خبر را پوشش داد.

این خبررسانی در حالی صورت می‌گرفت که چندی قبل به دلیل اشتباه یک سایت خبری در شیراز در «اختلاس» نامیدن برخی تخلفات اقتصادی، استاندار و فرمانده نیروی انتظامی مواضع شدیدی علیه آن سایت خبری گرفته بودند.

اما خبر بازداشت چند مدیر در استان فارس، موجب واکنش استاندار شد. صادق عابدین در حاشیه نشست تقدیر از دست‌اندرکاران انتخابات در روز یک‌‌شنبه، وقتی خبرنگاران از خبر بازداشت چند مدیر از او می‌پرسند این‌گونه پاسخ می‌دهد:‌ «از دستگيري اين افراد و علت آن اطلاعي ندارم!» این‌که چطور بالاترین مقام استان از این مسئله و یا صحت یا کذب بودن آن اطلاع ندارد، اگرچه عجیب است اما عجیب‌تر این است که آقای استاندار که خود گفته بی‌اطلاع است، باز هم دیواری کوتاه‌تر از رسانه‌ها نمی‌بیند و به رسانه‌ منتشر کننده این خبر حمله می‌کند. او می‌گوید: «در اين زمينه خبرهاي مجعول بسياري منتشر شده است که دستگاه قضايي و انتظامي براي برخورد با مرکزي که اين اخبار را منتشر کرده وارد عمل شده اند.»

اما سخنگوی دستگاه قضا در جلسه روز دوشنبه با خود خبرنگاران، تکلیف را مشخص کرد. محسنی اژه‌ای که دادستانی کل کشور هم هست، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از پرونده تخلف مسئولان استان فارس پرسیده بود، گفت:‌ «دو یا سه نفر مدیر دولتی و همین تعداد مدیر بخش خصوصی در رابطه با این پرونده دستگیر شده است که پرونده هنوز در مرحله رسیدگی مقدماتی قرار دارد.» و این جمله تائیدی بود بر بازداشت چند مدیر دولتی در استان فارس.

اما در این میان یک نکته کلیدی وجود دارد. این‌که استاندار فارس از بازداشت نه مدیران بخش خصوصی که چند مدیر بخش دولتی اطلاعی ندارد، اگرچه قابل توجه است اما اصلی‌ترین مسئله این است که چرا باید سریعا رسانه‌ای که این خبر را منتشر کرده است، به «خبر مجعول منتشر کردن» متهم بشود؟ و سریعا استاندار از این بگوید که دستگاه قضایی و انتظامی برای برخورد با مرکزی که این اخبار را منتشر کرده، وارد عمل شده‌اند؟ مطمئنا هیچ رسانه‌ای بدون وجود مدارک قابل اعتنا و مستند،‌ دست به انتشار چنین اخبار مهمی نمی‌زند. لذا این‌گونه اظهار نظر عجولانه استاندار نسبت به این قضیه جای تعجب بسیار دارد. ضمن این‌که این خبر روز 27 شهریور منتشر شده است و استاندار در 31 شهریور چنین اظهار نظری کرده است. آیا این فاصله زمانی برای تحقیق در خصوص صحت این خبر کافی نبود؟

عرصه رسانه و خبررسانی با همه دقت و حساسیتی هم که به خرج داده شود،‌ باز هم ضریب خطا دارد. شکی نیست که این ضریب خطا باید کاسته شود. اما این‌که استاندار دیواری کوتاه‌تر از رسانه‌های استان پیدا نکند و این‌گونه موضع عجولانه‌ای اتخاذ کرده و خبر درستی را به عنوان خبر مجعول یاد کرده و از «برخورد با منبع انتشار» آن خبر سخن بگوید، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

می‌شود حالا با استاندار یک مزاح کرد و از او پرسید «جناب استاندار! کی دستور می‌دهید با دادستان کل کشور به دلیل انتشار خبر مجعول برخورد شود؟!»

نظرات بینندگان