کد خبر: ۴۵۷۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲

آیا اعتدال اینگونه صرف می شود: اِعتَـدَلَ، یَعتَــدِلُ، فتــنه گر!؟

باید منتظر این بود که طی روزهای آینده، موج انتصابات جدید از میان اصلاح‌طلبان فارس صورت گیرد و استاندار هم‌چنان شعار اعتدال سر دهد؟
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، طی روزهای گذشته استاندار جدید فارس سعی کرده است به صورت کاملا مشخص بر روی نگاه فراجناحی متمرکز شود. شاید کمتر کسی از فعالین سیاسی استان چه در میان اصلاح طلبان و چه در میان اصول‌گرایان این تصور را داشت که دکتر سید محمد احمدی، اولین استاندار فارس در دولت یازدهم، این‌گونه از مسائل جناحی پرهیز و بر ضرورت همدلی و رفتارهای فراجناجی تاکید کند. اما احمدی آن‌قدر طی روزهای گذشته بر این مسئله تکیه کرد که حالا شاید بتوان با جرات گفت که یکی از گزاره‌های کلیدی مورد تاکید او همین نگاه است. اما آیا می‌توان بر اساس این گفته‌‌ها قضاوت کرد و کنش‌ها، واکنش‌ها و انتصابات او طی روزهای آینده را بر اساس این نگاه تصور کرد؟

 

روحانی، اعتدال، اصلاحات!

وقتی دکتر حسن روحانی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد، شعارهای اعتدال‌گرایانه او این تصور را به وجود آورد که اصول‌گرایان معتدل نیز هم‌پای اصلاح‌طلبان معتدل سهم قابل توجهی از کابینه و معاونت‌ها را خواهند داشت. این تصور البته نه بر اساس سهم‌خواهی سیاسی که بر اساس الزامات اعتدال‌گرایی شکل گرفته بود. اما خیلی زمان لازم نبود تا مشخص شود که اساسا منظور روحانی از اعتدال همان اصلاحات است با کمی تغییر و دوری از افراطی‌گری‌های آن. انتصاب برخی افرادی که اساسا نه تنها هیچ قرابتی با اعتدال‌گرایی ندارند که کاملا در فتنه 88 به مثابه یک آتش بیار معرکه نقش ایفا کرده‌اند، روحانی را بیشتر به سوی اصلاح‌طلبی سوق داد. توفیقی سرپرست وزارتخانه علوم یکی از بارز‌ترین این افراد بود. این سرپرست وزارت علوم که اگر پالس‌های منفی مجلس بر سر مواضع او در فتنه 88 نبود، اکنون به عنوان کاندیدای وزارت به مجلس معرفی شده بود، در تحصن اساتید و دانشجویان حامی گفتمان «تقلب» در مسجد دانشگاه تهران در سال 88، با سخنان فتنه‌انگیزانه خود بر طبل توخالی تقلب کوبیده بود. هستند کسانی که اساسا نسبتی با اعتدال‌گرایی نداشته و ندارند و کاملا در زمین اصلاحات بازی کرده و می‌کنند. رئیس جمهور البته مختار است که در چارچوب موازین و قوانین و اصول، اعضای کابینه و معاونین خود را برگزیند اما بحث بر سر این است که از آن شعارهای اعتدال‌گرایانه، این انتصابات بعضا معنی‌دار اصلاح طلبانه، در نمی‌آید. خیلی واضح است که روحانی از اعتدال قرائتی اصلاح‌طلبانه داشته است. سنگین بودن کفه‌ی اصلاح‌طلبان معتدل و افراطی در کابینه و دولت او نسبت به اصول‌گرایان این مساله را اثبات می‌کند. اما با همه این‌ها، روحانی نیز مدام از این می‌گفت که فراجناحی است و نگاهی میانه دارد!

منظور استاندار جدید از «فراجناحی» بودن چیست؟

حال با توجه به تجریه‌ای که از تصورات ناشی از شعار اعتدال‌گرایی و فراجناحی بودن روحانی در دست است، باید این سوال را پرسید که آیا منظور استاندار جدید فارس هم از فراجناحی بودن و گزینش نیروهای کارآمد و شایسته‌سالاری، در چارچوب دایره اصلاح‌طلبی آن هم از نوع افراطی معنا پیدا می‌کند؟ آیا باید منتظر این بود که طی روزهای آینده، موج انتصابات جدید از میان اصلاح‌طلبان فارس و حتی کسانی که در سال های نه چندان دور در دایره فتنه گران نقش های برجسته ایفا کرده اند صورت گیرد و استاندار هم‌چنان شعار اعتدال سر دهد؟ آیا تلقی استاندار از اعتدال هم‌چون دکتر روحانی، همان اصلاحات ویرایش شده است؟ باید منتظر ماند.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
احمق
-
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
1
فاكتور هايي كه داده بوديد سیاه برايتون چك كشيد؟
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
1
اعتدال به مثابه انصاف هست نه تعادل ترازویی...
ناشناس
Singapore
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
1
سلام علیکم
به نظر من باید به دولت جدیید اجازه داد در چارچوب اختیارات تعریف شده در قانون هرکاری که خواست بکند ......بعد از 2 سال انتقاد یا پیشنهادات ارائه کنیید .به هرحال این اقایان یا دارند راه درست میروند یا راه نادرست اگر ما برخلاف نظر انها حرف بزنیم مارا متهم میکنند به سنگ اندازی و........بهترین کار نظاره گر باشیم چه میکنند و بعد از یک دوره گذار شروع کنیم به نقد منصفانه و......
جرس
-
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
1
باید اذعان کرد که این نوع صرف کردن مخصوص عالمان افراطیون و کاسبان فتنه است که از این راه به نان و نوایی رسیده اند و حاضر نیستند که این مرز و بوم روی خوش به خود ببیند، می باشد!!!
کسی پالس منفی از جانب مجلس دریافت نکرد بلکه فشارهای زیاده از طرف
گروه های لابی گر و افراط در مجلس فرستاده شد که منافع خود را در گرو عدم معرفی دکتر توفیقی می دیدند!!!
ثانیا هرکسی حق دارد کابینه اش را با خط و تعاریف خودش منطبق سازد، نکند توقع این بود که به جای این افراد فردی مثل باقری لنکرانی را برای تصدی وزارت علوم انتخاب می کرد!
منتقد دلسوز
Germany
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
3
ببخشیدا...تاآنجایی که داریم میشنویم ومیبینیم انتصابات از قبل طراحی شده بود که به این سزعت وزراتعیین شدندومابقی وعجب دولت با نظمی!!!راستی این افراد احتمالا مورد دار درکجا پنهان شده بودند که حالا به صحنه کشورآمدند...وبعد اگردو سال صبرکنیم که میشود نوشدارو بعد ازمرگ سهراب!!باید بگوییم انتصابات مهندسی شده توسط حضرات شکست خورده درانتخابات سابق ودرفتنه 88..... ببخشیدا...
ناشناس
Hong Kong
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
2
مردم به تغییر رای دادند ..تمام مدیران بی لیاقت استان باید حذف شونذ......
فیروز
United States of America
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
0
سلام تو اعتمال فارس یک خبر بود که فکر کنم منظورش شما باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
2
تعریفی که این آقایان از ملت ایران و اعتدال دارند شبیه تعریفی است که اوباما از جامعه جهانی و حقوق بشر ارائه می کند .
آنچه در دایره ی افکار ما بود اعتدال است و لیاقت و آنچه نبود افراط است و بی لیاقتی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
1
خیلی پرتوقع هستید شما که به دکترروحانیرایندادید
دانشجو
-
جمعه ۰۳ آبان ۱۳۹۲
0
یعنی اگرکسی به ایشون رای نداده باشه حقی نداره؟حتی به عنوان یک ایرانی؟
پس چی شد ایشون که در جمع بچه دبستانیها می گفت بیایید از ما انتقاد کنید و ما از انتقادات با روی باز ستقبال می کنیم!!!(شاید چون بچه دبستانی ها انتقاد کردن بلد نیستن فقط به اونا گفته و منظوش بقیه جامعه نبوده)
ایشون که در مناظره ها می گفت گاز انبری عمل نمی کنیم پس این کارها یعنی چه؟ این سیاه نمایی ها از دولت قبل چه معنی داره؟مگه حضرت آقا نگفتند که دولت قبل عمکردهای خوبی هم داشته است؟مگه نگفتند که خوبیهای دولت قبل را ادامه بدید و نواقصش رو برطرف کنید؟مگه جناب روحانی شعار پیروی از دستورات رهبری را هر روز سر نمیده معنی این کارا پیروی از ایشون هست؟نکنه رییس جمهور محترم فراموشی گرفته ان که به شعارهای انتخاباتیشون پایبند نیستن و به وعده هایی که داده ان عمل نمی کنن
این کارها چه سنخیتی با معنای واژه اعتدال داره؟ به فرموده حضرت علی (ع) کلمه ی حقی است که آقایون از آن باطل اراده می کنن
اللهم اجعل عاقبه امرنا و امرهم خیرا