کد خبر: ۴۸۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۲۴ آذر ۱۳۹۲
همه منتظر اقدام قاطعانه وزارت خارجه

«روح سرگردان» توافقنامه ژنو خواب «دولت حقوقدان» را آشفته کرد!

باید منتظر ماند تا دولت حقوق‌دان‌ها چگونه این دسته گل حقوقی‌اش را به قول ظریف با «واکنش مناسب و هوشمندانه» پاسخ خواهد داد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ «من حقوق‌دانم، سرهنگ نیستم»؛ این را دکتر روحانی در روزهای پرالتهاب تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت. وقتی دکتر قالیباف در مناظره سیاسی سعی کرد تا مواضع ضد دانشجویی روحانی در قبال حوادث کوی دانشگاه در سال 78 را موشکافی کند، روحانی با حقوق‌دان خواندن خود، سرهنگی قالیباف را مورد تاخت و تاز قرار داد. رئیس جمهور کنونی که چند روز قبل‌تر از آن مناظره و در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با رو کردن کلید و هجمه به عابدینی مجری برنامه نشان داده بود از قدرت مانور رسانه‌ای بالایی برخوردار است، حقوق‌دان بودن خود را در صدمین روز ریاست جمهوری‌اش و باز هم در تلویزیون به رخ کشید.

اما علاوه بر او، وزیر خارجه هم حقوق خوانده و دکتری حقوق بین‌الملل دارد. این یعنی رئیس و وزیر که هر دو دیپلمات بوده و سال‌ها قبل‌تر مردان مذاکره هسته‌‌ای ایران بوده‌اند، به علم حقوق سوارند. این تخصص باعث می‌شد تا مردم ایران امیدوار باشند که تیم کارشناسی ایران در مذاکرات هسته‌ای خوش بدرخشد تا به دلیل عدم آشنایی با زیر و بم مذاکرات، معاهدات و توافقنامه‌ها سر ایران کلاه نرود ...

اما حالا چند هفته‌ای از توافقنامه ژنو که دولت خیلی دوست داشت و دارد آن را یک فتح الفتوح بنامد، می‌گذرد. اگر از دخالت بی‌مبنا و مضر دکتر حقوق‌دان محمد جواد ظریف در وظایف سرهنگ‌ها بگذریم که در دانشگاه تهران همه قدرت نظامی ایران را به هیچ انگاشت، حالا اصل توافقنامه ژنو یعنی دستاورد حقوقی او و دوستانش با ابهامات جدی روبرو شده است. از همان روزهای ابتدایی که حتی متن پرغلط ترجمه توافقنامه توسط وزارت خارجه منتشر شد، برخی از کارشناسان معتقد بودند که ایران دُر را داده تا آبنبات بگیرد و اساسا ابهامات حقوقی درقالب الفاظ تفسیر پذیر در این متن موج می‌زند. اما دولت به جای این‌‌که پاسخ قانع کننده‌ای بدهد، مدام اصرار داشت که این توافق، پیروزی بزرگی است.

اما زمان زیادی لازم نبود تا بی‌اعتمادی رهبر معظم انقلاب اسلامی به آمریکای «عهدشکن» بار دیگر بر همه و از جمله دولت ثابت شود. در حالی‌که دولت روحانی مدام از این می‌گفت که دولت اوبامای مودب! (اظهارنظر روحانی) را باید درک کنیم! (اظهار نظر دکتر آشنا مشاور رسانه‌ای روحانی) چرا که او تحت فشار است! و می‌خواهد کنگره را کنترل کند تا ایران را تحریم نکنند، ناگهان و در عین ناباوری حقوق‌دانان دولت روحانی، هنوز امضای توافقنامه ژنو خشک نشده بود، تحریم‌‌های دیگری علیه کشورمان، اما نه از سوی کنگره که از سوی خود دولت اوبامای حامی مذاکره با ایران! به تصویب رسید. با این حال اما حقوق‌دان‌‌های دولت هم‌چنان معتقد بودند که باید آرام باشند! در حالی که همه منتظر بودند تا مسئولین وزارت خارجه، خروج تیم کارشناسی ایران از مذاکرات وین را به دلیل اعتراض به تحریم‌های جدید آمریکا بیان کنند، دکتر عراقچی که معاون حقوقی وزارت است در شامگاه جمعه در اخبار ساعت 21 شبکه یک سیما روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و با آرامش گفت که به دلیل کندی روند مذاکرات و نامطلوب بودن آن و برخی مسائل جانبی مثل تحریم‌های جدید آمریکا تیم کارشناسی ما مذاکرات را ترک کرد! عراقچی که حالا به دلیل غیبت معنادار حقوق‌دان ارشد خود یعنی ظریف مواضع وزارت خارجه را بیان می‌کرد، نهایت دقت و البته تدبیر را به خرج داد تا مبادا یک جمله انقلابی بگوید و ناراحتی آمریکا را موجب شود. او ترجیح داد مثل همه این روزها که از پیروزی بزرگ گفته بود، دوباره به متن توافقنامه رجوع نکند و از روح توافقنامه بگوید: «تحریم‌های جدید آمریکا، روح توافقنامه ژنو را نقض کرده است»!

بله! دولت حقوق‌دان‌ها طوری عمل کرده است که آمریکا می‌تواند به قول آن‌ها با زیرکی روح توافقنامه را مورد تجاوز قرار دهد اما به متن پای‌بند باشد!

کسانی که این روزها منتظر بودند تا ظریف روزه سکوت خود را بشکند و یک موضع محکم اتخاذ کند، حالا دیگر ناامید شده ‌اند. او که باز هم ترجیح داده با فیس‌بوک با مردم سخن بگوید، ساعاتی قبل در صفحه خود نوشته است: «با جدیت مذاکرات ژنو را دنبال می‌کنیم و در برابر هر اقدام نامناسب (حتی اگر نقض نوافق هم نباشد) واکنش مناسب و هوشمندانه خواهیم داد. فعلا پاسخ عمومی به برخی موارد را به مصلحت نمی‌دانم.»

باید منتظر ماند تا دولت حقوق‌دان‌ها چگونه این دسته گل حقوقی‌اش را به قول ظریف با «واکنش مناسب و هوشمندانه» پاسخ خواهد داد. در این میان اما، بی‌اعتمادی رهبر انقلاب به آمریکا بیشتر از همیشه عیان شده است ...

نظرات بینندگان