کد خبر: ۵۰۰۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۲
از احمدی نژاد تا روحانی

ردای نظریه پردازی بر دوش روسای جمهور زار می‌زند

هر چقدر که احمدی‌نژاد به غلط سعی می‌کرد ردای فلاسفه را بر تن کند، جملات روحانی آن‌قدر از فلسفه هنر به دور بود که استاد رحیم‌پور ازغدی آن را نوعی کاسبی دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه؛ «رئیس جمهور متخصص علوم انسانی نیست»، «رئیس جمهور مورخ نیست»، «رئیس جمهور متخصص مهدویت نیست» و جملات مشابه این‌ها را تا همین چند ماه قبل که احمدی‌نژاد سر کار بود بسیار می‌شنیدیم. هر بار که او در حوزه‌ای اظهار نظر می‌کرد، فریادها بلند می‌شد که آقای رئیس جمهور تو متخصص در این زمینه نیستی. اگرچه برخی نظرات احمدی‌نژاد درست هم بود اما این‌که او پایش را در کفش علما و فلاسفه می‌کرد، مطمئنا آسیب‌هایی داشت که در این اواخرهم دیده شد.

اما نکته جالب‌تر این است که در شرایط کنونی، بخشی از همان جماعتی که فریاد «تخصص» را در مقابل احمدی‌نژاد سر می‌دادند، حالا در مقام تائید کننده حرف‌های کاملا غلط رئیس جمهوری کنونی برآمده‌اند.

در حالی که «هنر برای هنر» دیگر در اندیشه‌‌‌‌‌های مدرن و پست مدرن هم کمتر مورد اقبال است، اما متاسفانه هم‌چنان برخی از هنرمندان قمپز هنر برای هنر در‌می‌آورند تا روشنکفر باشند! در این میان اما نکته عجیب این بود که دکتر روحانی هم به نوعی بر این مساله مهر تائید زد. رئیس جمهور چهارشنبه شب گذشته وقتی در جمع هنرمندان حضور یافته بود، گفت: «هر هنرمندی می‌خواهد به معنای جهان و عمق جهان برسد، اگر بگوییم هنر مرده را زنده می‌کند سخن به گزاف نگفته‌ایم. پس تقسیم هنرمندان به هنرمندان ارزشی و غیر ارزشی بی‌معناست».

هر چقدر که احمدی‌نژاد به غلط سعی می‌کرد ردای فلاسفه را بر تن کند، این حرف‌های روحانی آن‌قدر از فلسفه هنر به دور بود که استاد رحیم‌پور ازغدی آن را نوعی کاسبی دانست؛

«من معنی این جمله را نمی فهمم که هنر ارزشی و ضدارزشی وجود ندارد! یعنی سینمایی که مروج شرک و خرافه است با سینمایی که مروج توحید و عبادت مساوی است؟ بعضی ها اصلا به این چیزها فکر نمی کنند، به دنبال چیزی هستند که برایش کف بزنند، اینها دغدغه حقیقت ندارند، دغدغه ریاست دارند. اما انبیا دغدغه حق و باطل داشتند. می گویند هنر به ارزشی و ضدارزشی تقسیم نمی شود و هنرمند ارزشی و غیرارزشی هم نداریم. یا این حرف بی معنا است و یا شرک و توحید با هم مساوی هستند. یکی کردن اینها کاسبی است».

هنوز مشخص نیست که چرا روحانی این جملات بی‌عمق در حوزه هنر را آن هم در کسوت ریاست جمهوری اسلامی ایران بر زبان آورده است، اما کاملا مشخص است که او سعی در جذب هنرمندان دارد کما این‌که پس از این سخنان او، برخی از این‌ها با شیفتگی خشنودی‌شان را ابراز داشتند. اما جذب به قیمتی؟ به قیمت نادیده گرفتن پیام امام خمینی در تفکیک دو هنر ارزشی و غیرارزشی «تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي - صلي الله عليه و آله و سلم - اسلام ائمه هدي - عليهم السلام- اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت‌ها باشد»؟

به نظر می‌رسد همان استدلالی که دوستان روحانی در نقد احمدی‌نژاد مطرح می‌کردند که چرا در حوزه‌‌های عمیق نظری ورود می‌‌کند، حالا در اظهارات روحانی مصداق یافته است. اما چرا کسی از آن جماعت نمی‌نویسد و نمی‌گوید که آقای روحانی این چه حرف‌هایی بود که زدید؟!

انتهای پیام/523/3

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
akbar
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
0
چرا عاقل كند كاري كه باز آرد پشيماني ؟ ابو علي سينا مي گويد اگر يك اشتباه كردي و هزار دليل بياوري هزار و يك اشتباه كرده اي.
رفعت
Germany
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
1
برادر این مباحث حوزه های عمیق نظری نیست..حوزه های عمیق کاملا مشخصه..اتفاقا اینها حوزه های عام هستند..حالا کسی به غلط می آید در این حوزه نظر می ده دلیل نمی شه مردم و اهل علم و سواد و تحصیل کردگان نتونن در لایحه های سطحی و عمومی مباحث نظر بدن..وقتی کسی میگه 2 ضربدر 2 مساوی پنج ما نمی تونیم بهش بگیم تو باید ریاضی دان باشی تا بتونی جدول ضرب حل کنی و چون اشتباه گفتی اساسا حق نظر در ریاضی نداری،هر ادمی باید یه سطح سوادی از خیلی مسائل داشته باشه..حالا یکی مثه رییس جمهورای ما اظهار نظر خلاف می کنند ربطی نداره که بخواهیم حوزه های اظهار نظر رو انحصاری کنیم،اینجا باید بهش جواب بدیم مثه استاد پورازغدی.. خودتونم اگر یه نگاه بندازین به خودتون می بینید پیرامون خیلی مسائل حرف و نظر دارید حالا درس یا غلطش یه مسئله دیگه است،اما حق نظر دارید..مواظب باشید این بحث ها باعث نشه حق نظر انحصاری بشه و تخصصی بشه و مردم دچار انجماد و انفعال بشن..
عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
0
جناب ازغدی عزیز
با تمام احترامی که برایتان قایل هستم، اما به سوالات زیر هم پاسخ دهید:

در دوران رخش راندن های جاهلانه جناب احمدی نژاد که همه مردم و کشور را دچار مشکل کرده است، شما کجا بودید؟
چه شده حالا از خواب بیدار شدید؟
آن موقع به دنبال فلسفه ادیان بودید و اکنون میبینید مملکت به دست نا اهلان افتاده و سریعاً وارد حوزه سیاسی اجتماعی شدید؟
آن هشت سال همه چیز خوب بوده؟
شاید هم از مقربین درگاه جناب احمدی نژاد بودید و همه امور بر وقف مراد بود.
یا شاید جناب شیرازه عزیز، ترجیح میدهد اینگونه عنوان کند و این اخبار را تیتر کند تا آن برنامه استراتژیک کلانی که در سر میپروراند را پیش برد؟
الله اعلــم
ولی هر چه هست، نه شما رسانه آزادید، و نه ایشان بدون غرض وارد این عرصه گشته اند.
یادم نمیرود که تا به حال چن تا از نظراتمان را یا کامل سانسور کردید و یا اینکه چند ساعتی نمایش دادید و سریعاً حذف نمودید.
خداوند همه ما را هدایت کند.
هم وطن
-
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲
0
هر حرکت واظهار نظر و...اگه صبغه الهی داشته باشه می تونه معرفت الهی هم همراه داشته باشه
تامبین ارزشی وضدارزشی باشه
نظر شما چیه ؟
فبشرعبادالذین یستمعون القول ویتبعون احسنه