کد خبر: ۵۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۶ دی ۱۳۹۲

پرورش بیش از 600 نفر شتر در روستای قلاتویه داراب+عکس

تعداد کل شترها در قلاتویه به بیش از 600 نفرمی رسد که در این روستا تعداد 10خانوار به پرورش شترمشغول هستند.

به گزارش شیرازه به نقل از داراب آنلاین، روستای قلاتویه از توابع بخش فورگ در فاصله 130 کیلومتری داراب قرار گرفته است. این روستا در مسیر جاده داراب بندرعباس و به عنوان آخرین روستای استان فارس منتهی به حوزه استحفاظی هرمزگان است.

قلاتویه با جمعیتی بالغ بر 1705 نفر با 480 خانوار دارد که اقتصاد آن بر پایه دامپروری، کشاورزی و صنایع دستی است و آب و هوای گرم و خشک و منطقه بیابانی با پوشش گیاهی مناسب را دارا می باشد و از لحاظ اقليمي بهترين شرايط موجود را براي پرورش شتر در اختيار دارد.

تعداد کل شترها در قلاتویه به بیش از 600 نفرمی رسد که در این روستا تعداد 10خانوار به پرورش شترمشغول هستند. سه ساربان در قلاتویه مشغول به کار هستند که هر کدام از عهده 200 الی 300 نفر شتر بر می آیند.

پوشش گیاهی قلاتویه شامل درختچه ی گز ، جر ، کهور ، کنار، زیروک ،سمسیل ،سلمه و خار مغیلان است ،که بستر مناسبی را جهت پرورش شترفراهم نموده و افرادی از این طریق امرار و معاش می نمایند. آبشخور شتران ،چشمه های آب گرم و رودخانه ی دایمی شور است.

ساربان هنگام غروب شتر ها را در در 2 کیلومتری روستای قلاتویه در یک محیط باز جمع می کند و چند نفر از شتران را با هگال می بندد و بقیه دور آن ها حلقه زده و می خوابند. وسپیده دم صبح هم جهت چرا به مناطق مشخص شده حرکت می کنند.

در تاریخ 24 دی ماه با هماهنگی شفیعی بخشدار فورگ و با حضور منصور محمود نژاد رئیس شورای بخش فورگ از نزدیک با مردم ،دهیار و شورای قلاتویه مشکلات پرورش شتر را در قلاتویه جویا شدیم و به گفتگو پرداختیم که مشکلات این قشر زحمت کش در ادامه آمده است.


رحیم اسماعیلی دهیار قلاتویه در گفتگو با خبرنگار داراب آنلاین اظهارداشت: هيچ واحد صنعتي پرورش شتر شناخته شده اي در قلاتویه وجود ندارد و محدود دامي نيز كه در اینجا پرورش داده مي شود به صورت كاملا سنتي و در بيابانها رها شده اند زيرا عملا اين حيوان براي رشد و نمو نياز به مراقبت چنداني نيز ندارد.

وی افزود:حركتهايي براي پرورش شتر در قلاتویه آغاز شده است اما بيشتر اين حركتها نمادين است با اين وجود پرورش صنعتي و توجه دادن دامداران به خصوص در مناطق كم آب و دچار خشكسالي به پرورش اين حيوان و حمايت از آنها براي پرورش و فروش گونه هاي مورد توجه بازار مصرف، مي تواند اقتصاد دامداران را نيز متحول كند.

اسماعیلی افزود: پوشش گیاهی قلاتویه مناسب پرورش شتراست و از تمام اعضاي اين حيوان نيز مي توان بهره اقتصادي برد.پس این بهترین شغل برای اشتغال زایی مردم قلاتویه می باشد.از مسئولین محترم بخش فورگ و شهرستان داراب و استان تقاضا داریم که جهت پرداخت وام به تعدادی از افراد که مایل به پرورش شتر هستند همکاری نمایند تا بتواند جهت درآمد زدایی خوداقدام کنند و از مهاجرت بي رويه مردم به شهرها جلوگيري شود.

در ادامه ایوب مرادی شهدادی یکی از ساربانان روستای قلاتویه در گفتگو با خبرنگار داراب آنلاین گفت: شغل پدری من پرورش شتر بود و بدون تسهیلات بانکی این شغل را در پیش گرفته ام. ابتدا با 10 نفر شتر کار خود را شروع کردم که به لطف خدا هم اکنون با 150 نفر شتر به کار مشغول هستم و از امر و معاش بدست آمده راضی هستم .

این ساربان افزود: بنده پروانه چرا ندارم هر چند که تشکیل پرونده دادم اما هنوز نتیجه مشخص نشده و مسئولین جواب قانع کننده به ما نداده اند در حالی که از روستاهای همجوار که جزء استان هرمزگان هستند در منطقه چرای ما دخالت می کنند و ازمسئولین تقاضا میکنم همکاری لازم را با ما داشته باشند.

منصور محمود نژاد رییس شورای بخش فورگ نیز در این خصوص گفت: امید است با همکاری و همفکری بخشدار و مسئولین شهرستان در خصوص رفع مشکل پرورش دهندگان شتر وساربانان و تشکیل پرونده چرای دام و اشتغال زائی در روستای قلاتویه اقدام کنند.

در پایان رییس شورای بخش فورگ از حسن همکاری دهیاری و شورای اسلامی قلاتویه تشکر و قدر دانی نمود.

برچسب ها: شتر ، داراب ، پرورش ، قلاتویه
نظرات بینندگان