کد خبر: ۵۰۹۰۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
سرپرست جدید دانشگاه شیراز در پاسخ به شیرازه:

در دانشگاه شیراز دانشجوی ستاره‌دار نداریم/ دانشگاه جای سیاست‌بازی نیست/ بهترين راه براي رعايت اعتدال، قانون‌گرايي است

اکنون ۷۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل هستند که در ترم جدید این تعداد به 90 نفر افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، سرپرست جدید دانشگاه شیراز در اولين كنفرانس خبري خود بر نقش مهم رسانه ها در اصلاح امور جامعه تاکید کرد و گفت: نقش رسانه در اصلاح امور جامعه، نقش نظارتي است. امر به معروف و نهی از منکر یکی از وظایف اساسی رسانه هاست و اميدواريم در مسير رشد و ارتقای کیفیت خدمات و فعالیت های دانشگاه، رسانه‌ها نيز با مطرح کردن نقدها، اطلاع‌رساني مناسب و تعامل مطلوب، سهم و نقش تاثيرگذار خود را ايفا كنند.

ارشاد با بيان اينكه امروز به واسطه پيچيدگي جامعه، توسعه ارتباطات و حضور وسايل ارتباط جمعي متعدد، ارتباط چهره به چهره كمتر شده است، گفت: رسانه‌ها نقش بي‌بديلي در همه حوزه‌ها در عصر حاضر بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه دانشگاه و کشور با مشکلاتی مواجه است و خبرنگاران به عنوان رابط بین دانشگاه و جامعه باید آن ها را انعکاس دهند، تصریح کرد: رسانه ها می توانند به عنوان رسالت خود با بررسی و مطرح کردن مشکلات فرهنگی اجتماعی به رفع مشکلات کمک کنند.

سرپرست جدید دانشگاه شیراز با تاكيد بر اينكه در این دانشگاه اراده برای حل مشکلات وجود دارد و از هر نوع انتقاد، پيشنهاد و طرح مسائل استقبال مي‌كنيم، گفت: هر مسئولي در طول مسير ممكن است دچار اشتباهاتي بشود، بايد با انتقادسازنده، تذكر و البته ارائه پيشنهاد، موضوع را انتقال داد و پيگيري كرد تا به نتيجه مطلوب رسيد.

وی ضمن اعتقاد به اینکه انتقادات باعث اصلاح ما می شود؛ انتقادات و پیشنهادات را نعمت هایی دانست که به اصلاح امور منجر می‌شود.

ارشاد با اشاره به اينكه دانشگاه در همه ابعاد مي‌تواند تاثيرگذار باشد، شرط لازم براي اين تاثيرگذاري را همراهي همه دستگاه‌هاي اجرايي، مديريتي و نظارتي دانست و گفت: ما با چالش های ملی و بین المللی متعددی روبرو هستیم که تامین آب و غذا، بهداشت و خدمات رفاهی برای جمعیت رو به افزایش کشور و امکانات آموزشی و اشتغال برای جوانان از جمله این چالش هاست. دانشگاه شيراز با توجه به جايگاه علمي و توان و ظرفيتي كه دارد، آمادگی همكاري با تمام بخش‌ها را دارد.

وي قرار گرفتن علم و فناوري در خدمت صلح و توسعه را تضمين كننده امنيت و استقلال يك كشور دانست و تاكيد كرد: امنيت و استقلال هر كشوري بيش از هرچيز در گرو توسعه علمي است، براي دست‌يابي به توسعه علمي، اصل پژوهش‌محوري و علم‌محوري نبايد فراموش شود اما با توجه به محدوديت اعتبارات پژوهشي هر دستگاه تمركز اين فعاليت‌ها در دانشگاه و همراهي و همكاري و تعامل همه دستگاه‌ها مفید وموثرتر است.

ارشاد دست‌يابي به توسعه پايدار و متوازن را دغدغه‌اي ملي برشمرد و تاكيد كرد: توسعه متوازن بدون تکیه و پایه علمی اتفاق نمي‌افتد، امروزه در تمام جهان، منابع انساني مهمترين سرمايه محسوب مي‌شود زيرا علي‌رغم پيشرفت‌هاي تكنولوژيك، زمينه استفاده از تكنولوژي زماني مقدور است كه نيروي انساني توانمند وجود داشته باشد، دانشگاه‌ها هم مراكز تامين و توليد نيروي توانمند تخصصي به شمار مي‌روند. سرپرست دانشگاه شيراز، هدفمند كردن پژوهش را يك ضرورت دانست و گفت: با توجه به محدوديت‌هاي اعتباري، بايد پژوهش‌ها را جهت‌دهي و هدفمند كرد تا با برنامه‌ريزي و در قالب يك زمان‌بندي مناسب، به اهداف مورد نياز جامعه، جامه عمل پوشاند؛ دانشگاه شيراز توان اين را دارد كه متولي پژوهش در سطح شيراز و فارس باشد.

وي سهم بخش غيردولتي در پژوهش را بسيار ناچيز دانست و لزوم ارتقای اين سهم را يادآور و متذكر شد: ابتدا بايد نيازهاي بخش خصوصي متناسب با انتظارات، برآورده شود.

ارشاد، بالا بودن كيفيت آموزش و پژوهش را محور تمام فعاليت‌هاي دانشگاه شيراز دانست و با يادآوري جايگاه دانشگاه شيراز در كشور و جهان، تلاش براي ارتقای اين كيفيت را متذكر شد و گفت: علم امروز، زبان مشترك همه ملت‌ها و دولت‌ها است، علم زمينه درك متقابل را فراهم مي‌كند و مي‌توان با زبان علم به روابطي منطقي و پايدار دست‌ يافت.

وي از آمادگي دانشگاه شيراز برای مشاركت در ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان خبر داد و گفت: دانشگاه حلقه اتصال مراكز صنعتي، فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي با شركت‌هاي دانش‌بنيان بوده و مي‌تواند بسترها را براي اشتغالزايي بهتر نيروي انساني كارآمد فراهم كند.

ارشاد با تاكيد بر اعتدال به عنوان مشي غالب كشور، گفت: بهترين راه براي رعايت اعتدال، قانون گرايي است البته در كنار قانون‌گرايي بايد برنامه‌ريزي و نظم در امور هم باشد.

سرپرست دانشگاه شيراز همچنين با اشاره به آماري از وضعيت كنوني اين دانشگاه به‌عنوان دومين دانشگاه جامع كشور، پس از تهران گفت: اکنون 400 گرايش در اين دانشگاه وجود دارد كه 80 درصد آن مربوط به تحصیلات تكميلي است، به‌طوريكه 90 گرايش مربوط به كارشناسي‌ارشد و 130 گرايش مربوط به دكتري است.

ارشاد گفت: دانشگاه شيراز 15 دانشكده دارد و تعداد اعضاي هيات علمي آن 650 نفر است كه 10 نفر آنان از چهره‌هاي ماندگار هستند و 12 پژوهشگر كشوري و 14 استاد نمونه و 22 نفر برگزيده جشنواره‌ها از این دانشگاه به جامعه تحویل داده شده است.

سرپرست دانشگاه شيراز با بيان اينكه اکنون 6 پژوهشكده و 20 مركز پژوهشي در اين دانشگاه فعاليت دارد، از وجود 10 كتابخانه بزرگ در اين مركز آموزش عالي خبر داد و گفت: يكي از افتخارات دانشگاه شيراز، حضور 7 دانشمند جهان اسلام در ميان اعضاي هيات علمي آن است.

ارشاد با بیان اینکه دانشگاه شیراز نظارت بر 162 دانشگاه و مركز علمي در سطح استان فارس را بر عهده‌ دارد، ادامه داد: هم‌اينك 15 مجله علمي در دانشگاه شيراز فعال است كه 5 مجله از آن ها، آي اس آي، است و حدود 100 نشريه دانشجويي نيز در اين دانشگاه فعاليت مي‌كند که اگر باز هم درخواستی مبنی بر چاپ نشریه جدید وجود داشته باشد، طبق روال بررسی می‌شود.

وی تعداد دانشجویان خارجی که در مراکز آموزش عالی استان فارس مشغول به تحصیل هستند را حدود ۲۵۰ نفر اعلام و اظهار کرد: اکنون ۷۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل هستند که در ترم جدید این تعداد به 90 نفر افزایش می‌یابد.

سرپرست دانشگاه شيراز درخصوص دانشجویان ستاره دار نیز تصریح کرد: با بررسی که دکتر تقوی، معاون آموزشی دانشگاه شيراز انجام دادند در دانشگاه شیراز دانشجوی ستاره دار نداریم.

وی گفت: اگر کسانی بودند که حقشان ضایع شده، مراجعه کنند و درخواست دهند ما هم طبق آیین نامه ها و مقررات بررسی می کنیم که البته تاکنون هیچ تقاضای بررسی نداشته ایم.

سرپرست دانشگاه شيراز در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر اینکه مرز آزادی بیان در دانشگاه شیراز چه اندازه است، گفت: آزادی بیان در چارچوب و قوانین جاری کشور پذیرفتنی است و افراد در چارچوب قانون می توانند آزادی بیان داشته باشند و انتقاد و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

سرپرست دانشگاه شیراز در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه که برنامه های وی برای حفظ رشد علمی دانشگاه و جلوگیری از سیاست‌زدگی دانشگاه را پرسید، تصریح کرد: دانشگاه جای سیاست بازی نیست، افرادی که خدا به آن‌ها علم و آگاهی داده است باید این نعمت را برای خدمت به جامعه به کار بگیرند. اگر اجازه دهیم همه خواست خودشان را بیان کنند، فضای شور و نشاط در دانشگاه ایجاد خواهد شد.

وی قانون را محدود کننده و در عین حال حمایت کننده دانست و گفت: برای تشکل ها قوانین و مقرراتی داریم؛ دانشجویان سرمایه‌های مملکت هستند و دانشگاه محل سعی و خطای دانشجویان است.

ارشاد، تشکل‌ها را زبان گویای دانشجویان دانست و با بیان اینکه از ایجاد تشکل‌ها استقبال می‌کنیم، گفت: دانشجویان خواست‌های گوناگون دارند و ما این درخواست ها را از طریق تشکل‌هایی مانند شورای صنفی می شنویم.

قانونمندی، رعایت مقررات، تلاش بیشتر در جهت بالا بردن کیفیت آموزش و پژوهش، نگهداشتن حرمت مراجعه کنندگان و احترام به دیگران از مهم ترین ارشادات دکتر ارشاد به اساتید و دانشجویان دانشگاه شیراز بود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
0
منتقدین مدیریت قبلی دانشگاه شیراز ناجوانمردانه مدیران دانشگاه را متهم میکردند که تعداد زیادی دانشجوی بیگناه را به دلایل سیاسی اخراج کرده اند! براستی که آفتاب همیشه پشت ابر نمی ماند !
ناشناس
اما استاد نخبه بسیجی را اخراج کردند
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
1
جناب ناشناس .این هم از آن تهمت های نارواست!.در شرایطی که حتی نمیتوان یک کارگر ساده شرکتی را بدون دلیل منطقی و محکمه پسند اخراج کرد،اخراج استاد نخبه بسیجی چگونه امکانپذیر است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
0
دکتر ا ت از دانشکده دام
پزشکی اخراج شد
ناشناس
-
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
0
لطفا با آبروي افراد براي اغراض شيطاني خود بازي نكنيد!