کد خبر: ۵۱۰۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
خان گزیده های شهید آوینی فیلمی که امروز دیدن دارد

شعار ندهید؛ واقعـــا انقلاب برای مـــردم چه کار کرده؟! + فیلم و عکس

«خان‌گزیده‌ها» یکی از مستندهای ماندگار شهید آوینی است که به جنایت‌های خان‌های ارسنجان و مقاومت خان‌ مشهور فیروزآباد در مقابل نیروهای انقلابی پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه؛ یکی از انتقاداتی که بعضا از سوی نسل سوم انقلاب مطرح می‌شود٬ انتقاد به فضای بسته در دانشگاه‌ها و یا ظلم فلان مسئول به زیردستان یا مردم است. این انتقاد اگرچه بعضا در لوای برخی موارد غیرمنطقی مطرح می‌شود٬ اما به صورت کلی نمی‌توان آن را کتمان کرد. اساسا انقلاب اسلامی رخ داد که این‌گونه نباشد. اما حالا به هر دلیلی٬ پارتی بازی و یا ظلم در برخی موارد رخ می‌دهد. انتقاد به این موارد مطمئنا موجب پیشرفت می‌شود اما اگر بدانیم که وضعیت قبل از انقلاب چگونه بوده٬ همراه با انتقاد سازنده٬ نگاه‌مان به انقلاب اسلامی 57 مبتنی بر واقعیات و قطعا مثبت‌تر خواهد شد.

یکی از نتایج فوری و عینی انقلاب اسلامی در سال 1357، برچیده شدن ظلم خان‌‌هایی بود که به دلیل ثروت و نزدیکی به مسئولین پهلوی، هیچ خط قرمزی در عذاب دادن مردم زیردست خود یا به اصطلاح همان رعیت نمی‌دیدند. این روزها می‌شود پای صحبت قدیمی‌ترهایی نشست که از نزدیک این ظلم‌ها و تحقیرها را چشیده‌اند.

شهید سید مرتضی آوینی در سال 1359 قسمتی از این ظلم‌ها را البته در استان فارس به تصویر کشیده است. «خان‌گزیده‌ها» یکی از مستندهای ماندگار اوست که به جنایت‌های خان‌های ارسنجان و مقاومت خان‌ مشهور فیروزآباد در مقابل نیروهای انقلابی پرداخته است. در این مستند از خان‌هایی چون حبیب‌الله خان، جعفرخان، عبدالله خان و منوچهرخان معتضدی و امیررضا معتضدی بخش‌دار ارسنجان در سال‌های قبل از انقلاب سخن به میان آمده است. خسرو خان قشقایی که در فیروز آباد با نیروهای بومی و سپاهی درگیری نظامی پیدا کرد نیز در این مستند مورد اشاره قرار گرفته است.

شیـــرازه در اولین روز از دهه مبارک فجر، دیدن این مستند ماندگار را به همه شما مخاطبان محترم پیشنهاد می‌کند.

دانلود

این فیلم روایت‌گر ظلم‌های خوانین به مردم روستاهای ارسنجان در قبل از انقلاب بوده است. در شرایط کنونی اما شرایط متفاوت شده است. اگرچه ضعف‌هایی وجود دارد اما خدمت‌رسانی به مردم٬ حالا بیشتر از همه تاریخ ایران٬ یک عبادت محسوب می‌شود. تصاویر زیر برخی از خدماتی است که طی این سال‌ها به مردم روستاهای ارسنجان ارائه شده است:


اکیپ پزشکی سپاه در روستاهای ارسنجان


حضور روحانیون و فعالیت های فرهنگی - مذهبی در مساجد


دختران دانش آموز در مدارس روستایی


راه های مواصلاتی آسفالته روستایی


حضور مسئولین عالی رتبه در دور افتاده ترین نقاط کشور


پروژه های آب رسانی و گازرسانی


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
2
نگویید این انقلاب برای ما چه کرده بلکه بگویید ما برای این انقلاب چه کرده ایم .
امام خمینی (ره)
خانقربانی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
2
یاد ایام یاد باد..........صد و هزاران افسوس........
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲
0
خیلی خوب و مفید هست خداخیرتون بده . کاش ساعت 9 شب تکرار داشت